Recenze: Strohý portrét Camille Claudel 1915

Vydáno: 09.12.2013 12:09 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Strohý a působivý portrét sochařky Camille Claudel nabízí intenzivní vhled do ztrápené mysli. Otázkou zůstává, zda stačí jít jen do hloubky bez širších souvislostí.

Camille Claudel 1915Recenzoval/a Markéta Jindřichová dne 09.12.2013 12:09. Strohý a působivý portrét sochařky Camille Claudel nabízí intenzivní vhled do ztrápené mysli. Otázkou zůstává, zda stačí jít jen do hloubky bez širších souvislostí. Hodnocení: 3
Camille Claudel 1915
Camille Claudel 1915
Drama / Biografie
Francie, 2013 , 95 min.

Režie: Bruno Dumont
Scénář: Bruno Dumont
Kamera: Guillaume Deffontaines
Herci: Juliette Binoche, Jean-Luc Vincent, Emmanuel Kauffman, Marion Keller, Robert Leroy, Myriam Allain, Sandra Rivera, Florence Philippe, Claire Peyrade, Armelle Leroy-Rolland, Nicole Faurite, Eric Jacoulet, Régine Gayte

Česká premiéra: 05.12.2013

Hodnocení: 6/10

Distributor: Film Europe

Camille Claudel, sestra básníka Paula Claudela, byla francouzská sochařka, která strávila nezanedbatelnou část svého mládí po boku Augusta Rodina. Po jejich rozchodu a nešťastné události, při níž potratila, se začalo její duševní zdraví výrazně zhoršovat, až jí její rodina nechala umístit ústavu. Bruno Dumont si pro svůj minimalistický portrét vybral rok 1915, kdy byla přesunuta z psychiatrické kliniky u Paříže do blázince Montdevergues poblíž Avignonu a vycházel především z lékařských zpráv a konceptů jejích dopisů.

Fotografie z filmu Camille Claudel 1915 / Camille Claudel 1915Camille Claudel 1915 není prvním filmovým portrétem této sochařky. V roce 1988 natočil Bruno Nuytten historické životopisné drama Camille Claudelová, v němž sleduje rozvíjející se vztah Augusta Rodina (Gérard Depardieu) a Camille (Isabelle Adjani). Na rozdíl od tohoto poměrně výpravného filmu zvolil Dumont značně jednodušší způsob ztvárnění. Jde o intimní, minimalistický portrét, sondu do nitra trpící ženy. Snímek není nikterak zásadní nebo objevný, jeho síla spočívá v intenzitě a obsesivnosti, s jakou k vybrané látce Dumont přistupuje.

Zajímavou volbou jsou lokace, v nichž byl film natáčen i volba vedlejších aktérů. Dumont vybral existující klášter Saint-Paul-de-Mausole, což dodává filmu mnohem intenzivnější atmosféru, než kdyby byl natáčen ve studiu. Tím, že se natáčení exteriérů i interiérů odehrávalo víceméně na jednom místě, fungují prostorové souvislosti mnohem reálněji, než kdyby vznikly dané scény na různých místech a byly na sebe připojeny střihem. Navíc Dumont tyto prostory obydluje skutečnými lidmi s mentálním postižením a jejich faktickými ošetřovateli.

Fotografie z filmu Camille Claudel 1915 / Camille Claudel 1915Jakkoli díky tomu získává film značně znepokojivý nádech, je tato volba poněkud dvojsečná. Na jedné straně je tak divákovi umožněno, aby se ponořil do hlubin všudypřítomného šílenství velmi intenzivně. Na druhé straně je to trochu prvoplánové, protože mezi všemi těmi znetvořenými a postiženými ženami, těmi, co jsou "skutečně" šílené, působí krásná Juliette Binoche, ztvárňující talentovanou, pronásledovanou sochařku, vcelku normálně.

To je vlastně problém celého Dumontova pojetí. Na snímku je patrné, nakolik ho postava Camille Claudel fascinuje. Nakolik by chtěl vyrovnat křivdu, která už se nedá vzít zpět. V úvodních a závěrečných titulcích diváka informuje, že jakkoli lékaři opakovaně doporučovali rodině Claudel, aby vzala Camille zpět domů, nikdy se tak nestalo. Její matka dokonce zamezila veškerému korespondenčnímu styku s okolním světem a Camille tak definitivně odřízla od jakýchkoli kontaktů s "normálním" světem. Bez naprosto nadstandardních hereckých výkonů Juliette Binoche, která ztvárňuje světlé chvíle i temné propady hlavní hrdinky s bravurou, z které až mrazí, by z celého filmu zůstalo právě jen prázdné autorovo nadšení jednou ženou.

Fotografie z filmu Camille Claudel 1915 / Camille Claudel 1915Na jedné straně je tu strohý, i když strhující portrét, který jde spíš do hloubky a poskytuje divákovi jen minimum kontextu. Na druhé straně vysvětlující titulky, jež působí dojmem, že se snaží celý Dumontův filmový koncept ospravedlnit. Čím víc se snaží Bruno Dumont poskytnout divákovi vhled do duše geniálního umělce, tím více odhaluje nevyhnutelnost kolize dvou světů, v nichž Camille žila - očekávání středostavovské rodiny s rigidní křesťanskou morálkou na počátku 20. století a touhami talentované ženy, která se snaží prosadit v prostředí, jež nebylo ženám nakloněno.

Celý snímek pak spíš vyvolává otázky, než aby dával odpovědi. Ale možná ono datum v názvu dává naději, že Bruno Dumont se bude postavou Camille Claudel zabývat dál a z několika fragmentů vznikne komplexní obraz.

Originální trailer filmu Camille Claudel 1915


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY