Soudy, procesy a právníci patří k filmu stejně neodmyslitelně jako například
Hvězdné války nebo
E.T. mimozemšťan k žánru sci-fi. Ačkoli se v reálném světě obvykle snažíme zmíněným "položkám" vyhnout, ve filmu nám právě ony často připraví jedny z nejuspokojivějších filmových momentů. My vám v našem malém pohledu na tento svébytný filmový subžánr připomeneme deset reprezentativních kousků ze světové i domácí kinematografie.
10. Právník jako komediant -
Můj bratranec Vinny
Ve zmíněném právnickém ranku je americká komedie
Můj bratranec Vinny spíše výjimkou. Jedná se o oddechovou a nenáročnou komedii, ve které
Joe Pesci představuje nešikovného newyorského advokáta Vinny Gambiniho (advokátské zkoušky složil až na šestý pokus), který obhajuje svého z vraždy podezřelého bratrance Billyho (
Ralph Macchio). I přes to, že se zdá zpočátku Vinnyho případ ztracený, vše dobře dopadne a to i díky výrazné pomoci Vinnyho přítelkyně Mony Lisy Vito (
Marisa Tomei).
Můj bratranec Vinny patří mezi ty lepší snímky ve filmografii všech zúčastněných, stejně jako ve filmografii režiséra
Jonathana Lynna. Nabízí dobře propracovanou zápletku založenou na nepřímých důkazech a shodě náhod a ve výsledné podobě se jedná o svižnou a vtipnou komedii, ve které exceluje jedinečným způsobem Joe Pesci a Marisa Tomei, která za roli sympatické a upovídané Vinnyho přítelkyně získala Oscara za herecký výkon ve vedlejší roli.
Originální trailer filmu Můj bratranec Vinny
9. (Málem) neprávem odsouzený –
Nepravý muž
Nepravý muž mistra hrůzy a napětí
Alfreda Hitchcocka je prvotřídním thrillerem, ve kterém se Manny Balestrero (
Henry Fonda) stane málem obětí nešťastné shody náhod a právnických kliček. Manny se při jednom z návratu domů za svou manželkou Rose (
Vera Miles) stane omylem podezřelým z několika ozbrojených přepadení. V jeho neprospěch mluví i několik svědků, kteří ho označují za pachatele. Sám režisér neopomenul v úvodu filmu své diváky upozornit, že film, ač "neuvěřitelný", natočil podle skutečného případu. Hitchcock nejdříve mistrně navodí onu ve svých filmech často řešenou krizi či záměnu identity, aby posléze předvedl jedno zmateční soudní řízení, které dokázalo, že ani právo a soudní systém není dokonalý a neomylný.
Originální trailer filmu Nepravý muž
8. (Docela) neprávem odsouzený –
Ve jménu otce
Biografický politický thriller
Ve jménu otce není tak docela klasickým soudním či právnickým filmem. Je rovněž založen na skutečném případu takzvané "Guildfordské čtyřky", neprávem odsouzené čtveřici mladých lidí za bombové útoky IRA v Londýně. Gerry Conlon (
Daniel Day-Lewis) a jeho tři přátelé měli pouze tu smůlu, že se v době útoku vyskytovali nedaleko místa činu. Britská policie je zatkne, násilím donutí k přiznání a odsoudí na doživotí. Po šestnácti letech je díky pomoci advokátky Gareth Peircové (
Emma Thompson) propustí na svobodu. Klíčové scény filmu se odehrávají právě u britského soudu.
Ve jménu otce disponuje silnými hereckými výkony především Daniela Day-Lewise,
Petea Postlethwaiteho v roli jeho otce a také Emmy Thompson v roli jeho advokátky a vyhraněným morálním apelem, stejně jako silným emocionálním účinkem.
Originální trailer filmu Ve jménu otce
7. Právník jako idealista -
...a spravedlnost pro všechny
Slavná závěrečná slova slibu věrnosti USA dokazují, že ona "spravedlnost pro všechny" zní dobře na papíře, ale ve skutečnosti se podle těchto slov řídit nelze. To zde zjistí idealistický mladý právník Arthur Kirkland v na Oscara nominovaném výkonu
Al Pacina. Kirkland zde obhajuje ze znásilnění a brutálního zbití odsouzeného kolegu, ctihodného soudce Henry T. Fleminga (
John Forsythe), který se mu k činu cynicky dozná. Fleming si vybere Kirklanda nikoliv ze vzájemných sympatií, které mezi nimi nejsou, ale proto, že je dobrý právník. Kirkland, který prožívá konflikt právnické loajality a svědomí nakonec svého mandanta ve slavné závěrečné scéně místo obhajoby sám označí za viníka. Právě tato závěrečná scéna spolu s emotivní a energickou Pacinovou řečí patří k nejsilnějším okamžikům celého filmu. V jisté anketě na téma ztvárnění právníků ve filmu byl však právě tento film označen za "nejnaivnější".
Originální trailer ...a spravedlnost za všechny
6. Právník jako pragmatik –
Anatomie vraždy
Byl-li film
…a spravedlnost pro všechny označen za nejnaivnější, pak
Anatomi vraždy naopak znalci z oboru práva ohodnotili jako za film "nejblíže se podobající realitě". Zestárlý
James Stewart tu představuje malého městského právníka a bývalého státního zástupce Paula Bieglera, který se poté, co odejde z aktivního profesního života, nejraději věnuje lovu ryb. Bieglerovi se však naskytne zajímavá možnost výdělku. Dostane se k němu případ amerického nadporučíka v armádě Fredericka Maniona (
Ben Gazzara), který je obviněn z vraždy barmana Barneyho Quilla. Ten měl předtím znásilnit Manionovu manželku Lauru (
Lee Remick). Biegler založí svou obhajobu na takzvaném "nezvladatelném nutkání", což je forma duševní nezpůsobilosti v momentě provedení činu.
Anatomie vraždy se vyznačuje střízlivě realistickým až cynickým pohledem na praktiky právního systému, ve kterém jde hlavně o vítězství v případu než o "diskutabilní a pochybnou pravdu".
Originální trailer filmu Anatomie vraždy
5. Právník jako součást (politického) systému –
Obžalovaný
Obžalovaný je společným dílem československého tvůrčího tandemu
Ján Kadár -
Elmar Klos, tvůrce oscarového
Obchodu na korze. Rok předtím natočili psychologické drama
Obžalovaný, které se kromě retrospektivních scén odehrává výhradně v soudní síni. Díky
Obžalovanému se tak máme možnost podívat, jak pracoval a fungoval soudní systém v komunistickém Československu. Kadár s Klosem se drží podobně jako Preminger v
Anatomii vraždy střízlivého tónu a s klinickou přesností ukazují jednotlivé fáze procesu s obžalovaným, kterým je ředitel jedné elektrárny Kudrna (
Vlado Muller). Ač by se mohlo kvůli době vzniku (rok 1964) zdát, že jde o dílo politicky angažované nebo zastaralé, opak je pravdou.
Obžalovaný se úspěšně vyhýbá všem schematismům a zjednodušování a kromě precizní výstavby a režie nabízí i působivé herecké výkony, především hlavního představitele, ale i
Miroslava Macháčka v roli prokurátora. Mimo to se zde v první filmové roli objevil i
Josef Somr v roli doktora a také
Jiří Menzel v malé roli jednoho z obhájců.
Ukázka z filmu Obžalovaný
4. Právník jako soudce –
Norimberský proces
Americké drama
Norimberský proces se zabývá skutečnými procesy probíhajícími v Norimberku po konci druhé světové války s "druhořadými" postavami nacistické říše, které režim podporovaly. Zde jsou souzenými nacističtí soudci. Soudí je spojenecký, převážně americký soudní tribunál v čele s hlavním soudcem Danem Heywoodem (
Spencer Tracy). Obhájce obžalovaných v Oscarovém výkonu
Maximiliana Schella má nelehkou úlohu. Jak by mohli být ti, co sloužili nacistickému režimu, nevinní? Režisér
Stanley Kramer, který natočil i jiný významný film ze soudního prostředí,
Kdo seje vítr, se na ploše dvou a půl hodin zabývá nelehkými otázkami toho, kdo všechno nese za hrůzy, které nacisté páchali, odpovědnost. Činí tak natolik zdařile, že se vyhýbá tomu, aby se
Norimberský proces stal "školním" filmem, který nás jen poučuje a nudí.
Originální trailer filmu Norimberský proces
3. Právník jako loutka –
Prvotní strach
Právnický thriller z roku 1996, ve kterém
Richard Gere představuje zkušeného a protřelého obhájce Martina Vaila z Chicaga, jenž dostane za úkol obhajovat v citlivém případu dotýkajícího se ctihodného arcibiskupa Rushmana nesmělého a zakřiknutého mladíka Aarona Stamplera (
Edward Norton), který je podezřelý z arcibuskupovy vraždy. Vail uvěří svému klientovi, že je nevinný, aby se v závěru dočkal velkého překvapení.
Prvotní strach patřil ve své době k typu filmů s překvapivou pointou jako například
Sedm,
Obvyklí podezřelí či
12 opic a pro film objevil Edwarda Nortona, který byl za své přesvědčivé ztvárnění psychopata po zásluze nominován na Oscara za vedlejší roli.
Prvotní strach představuje v nejlepším slova smyslu prototyp divácky atraktivního právnického filmu.
Originální trailer filmu Prvotní strach
2. V hlavní roli porota –
Dvanáct rozhněvaných mužů
V americkém právním systému má klíčovou roli v případě rozhodnutí viny a neviny obžalovaného nikoliv soudce, ale porota. Právě zákulisím a fungováním poroty se cele zabývá slavné drama
Dvanáct rozhněvaných mužů, kterým debutoval ve filmu
Sidney Lumet. Jedenáct porotců si je zprvu skálopevně jisto, že mají pravdu v projednávaném případu vraždy. Pouze dvanáctý z nich (
Henry Fonda) váhá a odmítá se připojit k většině. Jelikož shoda musí být jednomyslná, začíná v dusné místnosti za zavřenými dveřmi hra nervů a argumentů.
Dvanáct rozhněvaných mužů je vzorově vystavené a natočené drama, které díky své nadčasovosti nestárne a patří v kategorii filmů ze soudního prostředí k těm nejlepším, i když se v něm přímo neodehrává. Patří také k důležitým filmům režiséra, který se opakovaně ke zkoumání amerického právního systému vracel. Za zmínku stojí ještě jeho vynikající film
Rozsudek s Paulem Newmanem. Diváci si možná pamatují i na ruský remake
Dvanáct.
Originální trailer filmu 12 rozhněvaných mužů
1. Právník podle Grishama –
Vyvolávač deště
John Grisham, toť nekorunovaný literární král mezi právníky, který zpopularizoval "právnický" žánr. Podle knih tohoto amerického spisovatele a právníka byla natočena již celá řada právnických thrillerů započatá
Firmou. Vedle
Firmy či
Nebezpečného klienta patří k nejzdařilejším adaptacím
Coppolův Vyvolávač deště.
Matt Damon tu v hvězdně obsazeném snímku ztvárňuje mladého a ambiciózního absolventa práv Rudyho Baylora, který se učí právnické praxi "za pochodu" od zkušeného Decka (
Danny DeVito) a hned ve svém prvním velkém případu si to "rozdá na férovku" s celou skupinou právníků vedených esem mezi advokáty Drummondem (
Jon Voight), který zastupuje žalovanou "všemocnou" zdravotní pojišťovnu. Coppolovi se podařilo natočit divácky atraktivní právnický thriller předvádějící "to nejlepší z Grishama".
Originální trailer filmu Vyvolávač deště