Recenze: Neškodný disneyovský animák Ledové království

Vydáno: 28.11.2013 16:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Disney posílá před Vánoci do kin animovanou pohádku lehce inspirovanou Andersenovou Sněhovou královnou. Sází na písničky, atraktivní příběh, všudypřítomné zimu, chlad a nezbytný třetí rozměr. Jak se tvůrcům zadařilo?

Ledové královstvíRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 28.11.2013 16:30. Disney posílá před Vánoci do kin animovanou pohádku lehce inspirovanou Andersenovou Sněhovou královnou. Sází na písničky, atraktivní příběh, všudypřítomné zimu, chlad a nezbytný třetí rozměr. Jak se tvůrcům zadařilo? Hodnocení: 3
Ledové království
Frozen
Komedie / Fantazie / Rodinný / Muzikál
USA, 2013 , 102 min.

Režie: Chris Buck, Jennifer Lee
Scénář: Jennifer Lee, Chris Buck, Jennifer Lee, Shane Morris, Hans Christian Andersen
Herci: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Josh Gad, Santino Fontana, Alan Tudyk, Ciarán Hinds, Chris Williams, Stephen J. Anderson, Maia Wilson, Edie McClurg, Robert Pine, Maurice LaMarche, Livvy Stubenrauch, Eva Bella

Česká premiéra: 28.11.2013

Ledové království hodnocení na Kinobox.cz: 74.56 %
Poslat do kin v čase (před)vánočním animovaný snímek bývá většinou sázkou na jistotu. Rodiče se v tomto období nechají snadněji přemluvit a vysoké komerční výdělky tak mívají kolikrát i kousky, které si to tak úplně nezaslouží. Letos se na podobnou strunu pokouší zabrnkat studio Disney, které přichází s rodinným animákem Ledové království, jenž částečně vychází z klasické pohádky Sněhová královna Hanse Christiana Andersena.

Fotografie z filmu Ledové království / FrozenHlavními hrdinkami jsou dvě sestry - Elsa disponující zvláštními kouzly, která neumí ovládat a všechno tím pádem mění v led, a Anna, jež v dětství na toto kouzlo doplatila a tak jí její královští rodiče raději s pomocí trollů nechali na tyto události zapomenout. Z toho důvodu se Anna diví, že si s ní sestřička nechce hrát a neustále se uzavírá před světem. Všechno vyvrcholí v den, kdy se zamiluje a žádá nyní už královnu Elsu o požehnání. Ta se však rozčílí, přestane se kontrolovat a celé království promění v ledovou plochu. To samozřejmě Anna nemůže jen tak nechat a s pomocí horala Kristoffa a jeho věrného soba Svena se vydává sestru najít a přemluvit ji k tomu, aby vše napravila. Jenže podobná výprava nebude vůbec jednoduchá, zčásti i kvůli podmínkám, které jsou v panující kruté zimě hodně drsné.

Tvůrci Ledového království se nijak netají tím, že by rádi navázali na úspěch chváleného Na vlásku. Nutno ovšem říci, že v tomto případě to budou mít poněkud těžší, neboť samotný příběh je na rodinnou podívanou malinko komplikovanější a než se v něm divák zorientuje, chvilku to trvá, což nebývá úplně obvyklé. Ani poté se sice nevyhnete občasným scenáristickým berličkám a lehkým nelogičnostem (někdy se všechno řeší dost komplikovaně), to se ale na druhou stranu dá poměrně snadno odpustit.

Fotografie z filmu Ledové království / FrozenOstřílený režisér Chris Buck a jeho debutující kolegyně Jennifer Lee, jež se podílela i na scénáři, se ve snaze zaujmout co nejširší divácké spektrum pohybují mezi několika žánry. K pohádce přidávají i prvky dobrodružného filmu, klasické rodinné komedie a muzikálu, jenže ani ty nejsou úplně využity. Na hudební čísla se totiž v polovině snímku rezignuje, což potěší zejména ty, kteří muzikálům neholdují, a pak tedy už zbývá pouze dobrodružství, které samozřejmě pro odrostlejší publikum postrádá napětí, ale je vcelku snesitelné.

Scénář vůbec je jakýmsi neurážlivým a uhlazeným kompromisem mezi klasickou podobou Andersenovy pohádky a hollywoodskou podívanou. Posmutnělou náladu, kterou jsou proslulé právě příběhy od dánského autora, tu očekávat z pochopitelných důvodů nemůžete a z předlohy tu zbyly pouze některé motivy a fragmenty. Opakuji však, že to zásadně nevadí, protože Ledové království naštěstí není přeslazené a nepřekypuje přílišným optimismem, ačkoli je pravda, že hlavní poselství filmu je opět poněkud podstrkované a těm největším cynikům se může zdát až směšné.

Radost ale neudělá vizuální stránka, která připomíná podobné disneyovské videofilmy -  animace tudíž není dokonalá a budí dojem nižšího rozpočtu. Ani nezbytný třetí rozměr není nějak zvlášť postřehnutelný a opravdu si nevybavím moment, kde by extra vynikl. Na druhou stranu je nutno uznat, že ztvárnění ledu je podařené a atmosféra zimy a chladu se tvůrcům povedla zachytit poměrně přesně.

Vzhledem k tomu, že český dabing je relativně zdařilý a sází na neoposlouchané hlasy a Fotografie z filmu Ledové království / Frozentaké písně nechává zpívat profesionální zpěváky a k faktu, že ani v původním znění nemluví žádná hvězda první velikosti (nejznámější asi Kristen Bell a Ciarán Hinds), asi tentokráte nemusíme absence originální zvukové stopy bůhvíjak litovat. Je tedy samozřejmě nutné se smířit s tím, že texty písní musely být upraveny, aby se v češtině trefily do hudby, ale s tím se tak nějak počítá.

Ve výsledku je tedy Ledové království naprosto neškodná a pro dospělého chvílemi nudná disneyovka, z níž si toho, pokud nejste děti, nebudete po pár hodinách moc pamatovat, ale litovat utracených peněz byste v zásadě neměli. Jednoznačně doporučit ho nemohu, ale odrazovat od něj taky nebudu. Zkrátka lehce nadpůrměrná a neobjevná žánrovka.

PS: Jako předfilm je uváděn kratičký snímek Mickeyho velká jízda, který je bezmála geniální a perfektně kombinuje stařičké disneyovské grotesky a černobílý obraz se současnou 3D technologií. Už jen kvůli němu se vyplatí do kina zajít.

Český trailer filmu Ledové království / Frozen

• ŠÁLKU TY JSI FAKT HOVADO... (Anonym, 14.10.2016 15:21) Reagovat

ŠÁLKU TY JSI FAKT HOVADO