O tom, že o Vánocích by každý měl s někým být, vypráví režisérka a scenáristka Karin Babinská ve svém druhém filmu, jehož realizace trvala celých šest let. Je výsledek podobně nadějný jako předchozí Pusinky?
Ať se vám to líbí, nebo ne, podle mnohých nejkrásnější svátky v roce se opět blíží a v kinech se tak budeme chvíli setkávat s filmy, jejichž tématika se nějakým způsobem dotýká právě Vánoc. A jednou z prvních vlaštovek je tuzemské komediální drama
Křídla Vánoc, které si oslavy narození Ježíše Krista dalo rovnou do názvu.
Jde v něm o mozaiku několika příběhů a osudů čtyř přátel, kteří pracují v jednom nejmenovaném hypermarketu a po skončení služby se schází u piva a probírají své běžné starosti. Optik Tomáš má rád volnost a ženy a žije v přívěsu, který je nedaleko od obchodního domu, kam si dokonce neváhá ustájit koně. Hezká Nina balí dárky ve stánku a všechny provokuje výstředním oblékáním i brutální upřímností. Radek je manažerem prodeje, který bydlí s početnou rodinou v malém bytě a rád by se přestěhoval do většího. A konečně čerstvě vystudovaný herec, jemuž nikdo neřekne jinak než Zajíc, marně obchází castingy a aby nevyšel ze cviku, baví příchozí děti v kostýmu ušáka a rozdává jim balonky a sladkosti. Není právě čas Vánoc jako zrozený k tomu, aby se všem splnila nějaká ta zdánlivě nemožná tužba?
Asi bych měl uvést, že patřím do poměrně malé skupinky lidí, kterým se líbil dle mého nedoceněný autorský debut režisérky a scenáristky
Karin Babinské s názvem
Pusinky. I proto jsem se na její další počin, jehož tvorba trvala celých šest let, docela těšil a měl jsem určitá očekávání. A asi můžu rovnou prozradit, že většina z nich naplněna nebyla.
Křídla Vánoc jsou totiž velice zvláštní a jen těžce uchopitelný film, který by dle mého rád byl asi něčím víc, než nakonec ve skutečnosti je.
Celý snímek na mě víc než co jiného působil jako takové nedochůdče.
Babinská se nějak nedokázala rozhodnout, zda chce točit komedii, nebo drama a výsledek podle toho vypadá. Nálada a atmosféra se tu dost střídají, takže sotva si na jednu zvyknete, už přijde druhá. V tomto případě je to jednoznačně na škodu, protože se tu vedle sebe objeví kupříkladu výtečná melancholická scéna, jejíž účinek je v zápětí zničen absolutně se nehodící rádoby veselou scénou jak z lidových komedií. A tento neduh se objevuje prakticky po celou stopáž, takže divácká pozornost je hodně roztříštěná.
Přitom když jde o lehce depresivní momenty zavánějící nostalgií a melancholií, film docela funguje a solidně je v něm zachyceno, že Vánoce nejsou jen o rozdávání dárků, ale také o tom, že každý chce s někým být. Bohužel je takových chvil strašně málo a všechno se většinu času potácí odnikud nikam.
Scénář, který měl být zřejmě nosným pilířem snímku, také ničím nevyniká a hlavně nepřekvapí. Postavy procházejí zcela očekávanou proměnou, která je někdy dost prvoplánová a laciná (muž, který ze strachu před vztahem uhání jen vdané ženy, pozná pravou lásku a změní se atd.), navíc tu autorka naznačuje několik motivů, které buď nedořeší, nebo je jejich význam úplně zbytečný. Nejkřiklavějším příkladem budiž fakt, že Tomáš se jednoho večera zraní a v jakémsi polovědomí uvidí anděla, od kterého získá nadpřirozené schopnosti, které ale dále nerozvíjí a po celou dobu se vlastně nedozvíte, proč je tedy získal, když vše, co se dále děje, by se zřejmě dělo i bez této skutečnosti.
Alespoň, že obsazení se vydařilo a všichni zúčastnění se ze všech sil snaží své nenápaditě napsané charaktery řádně prodat.
Vica Kerekes se konečně nemusí svlékat, aby byla vidět, a její nešťastná a cynická hrdinka je poměrně sympatická,
David Novotný a
Jakub Prachař se také nemají zač stydět a humorné prvky, kterými mají jejich postavy být, fungují v jejich podání velmi slušně.
Richard Krajčo nepostrádá charisma a je takovou spolehlivou jistotou. Jemu navíc patří i dík za perfektní hudbu, která je asi nejkrásnější složkou celého filmu a jako jediný technický aspekt nemá žádné výkyvy.
Křídla Vánoc možná na papíře vypadala dobře, jenže při jejich realizaci si zřejmě
Karin Babinská ukousla moc velké sousto a do svého vlastního námětu se lehce zamotala. Výsledkem je tak ryzí průměr, který nijak nepřekvapí, na druhou stranu asi málokoho vyloženě potěší a donutí se zamyslet nad významem Vánoc. Škoda, po nadějných
Pusinkách jsem čekal opravdu víc.
Oficiální trailer filmu Křídla vánoc