Vratislav Šálek – Anglický pacient Ne, nebudu se tu vypisovat z toho, že jako desetiletý klučina, který toho o filmu ví pramálo, jsem brečel u závěrečné scény z Osobního strážce (a dodnes se za to malinko stydím). Od té doby už jsem ušel kus filmové cesty a můj oblíbený romantický film je možná trošku zvláštní. Jedná se o devítioscarové drama Anglický pacient, v němž podle mého tehdy nepříliš známý Anthony Minghella zachytil lásku v těžkých dobách tak, jak se to už poté nikomu nepovedlo. Vyzdvihnout z filmu jedinou scénu je prakticky nemožné, protože celé skoro tříhodinové dílo je o tom, co je člověk ochoten udělat pro milovanou ženu, i když ví, že mu nikdy patřit nemůže.
Stačí si vzpomenout na moment, kdy hrabě Laszlo de Almásy v podání výtečného Ralpha Fiennese, havaruje se svou milenkou v poušti, těžce zraněnou ji odnese do osamocené jeskyně a slíbí, že se pro ní vrátí, i když sám tuší, že to zřejmě nedokáže. Přesto kvůli své osudové ženě zradí vlast a neváhá znovu projít bojovým peklem. K tomu si přidejte překrásnou kameru, nádherné pouštní scenérie a uchvacující hudbu a máte tu romantiku jako blázen, která není kýčem a není laciná. Cesta se k ní sice hledá složitě, ale když ji najdete a akceptujete tvůrčí přístup, prožijete vskutku hluboký a melancholický romantický prožitek. Za mě jednoznačná volba.
Na pozadí kolabující vzpomínky s rozpadající se verandou zvládá Michel Gondry zachytit esenci celého snímku. Jak Joel a Clementine vkládají komentáře do svého prvního setkání, odhalují všechna zranění, zbabělost, lítost, ale i něhu a naději. To když snová Clementine navrhne poslední vzpomínku upravit a dopřát oběma opravdové rozloučení. To, co bývalému páru nakonec ve změti padajících trámů zbude, to je pro mě opravdovou romantikou. A krátká sekvence, která celé „sejdeme se v Montauku“ doplňuje o flashbacky, to je romance zase úplně jiná. Tentokrát vizuální.
Audiovizuálně překrásná chvíle dokonale vyjadřuje křehkou, naivní a bezelstně upřímnou poetiku lásky, kterou celý film vyznává. Romantická linie se později dočká vyvrcholení v neméně krásné scéně na zápraží, nicméně Vesnice ztroskotala na přehnaných hororových choutkách diváků a poněkud vratkém scénáři. Dnes je považována za zlomový film v kariéře svého tvůrce, M. Night Shyamalana – dá se totiž jednoduše říci, že zatímco filmy před Vesnicí stály za to, ty následující už nikoliv. Sama Vesnice pak bývala a stále je přijímána dosti rozporuplně. Hezký nápad a v niterných citech utopená myšlenka holt vždycky nestačí. Já si ji však pokaždé užívám do sytosti.
Martin Bubrín – Prázdniny v Římě
Nejdokonalejší romantická komedie všech dob, jak bývá s oblibou tato klasika Williama Wylera z roku 1953 popisována, má nejenom jednu z nejsladěnějších dvojic filmového plátna, ale také zdaleka nejsrdceryvnější moment, v němž si dva zamilovaní vyjádří lásku – a to vše beze slov. Příběh drzého, nespolehlivého a chudého novináře Joea (Gregory Peck) a naivní, ostýchavé a zasněné následkyně trůnu Aňy (Audrey Hepburn) se zprvu nese v duchu odpočinkové komedie, v níž si do oka padnou dva typově a sociálně rozdílní jedinci, kteří si začnou nezávazně užívat římské prázdniny.
Návštěva památek, jízda na skútru a pojídaní zmrzliny schované za postranními úmysly Joea napsat bulvární článek o budoucí královně se však postupně mění v nezaměnitelnou romanci, která nad rámec žánru nesměřuje do šťastného, nýbrž tragického konce. Právě při scéně z tiskové konference, kdy si ti, kteří našli jeden druhého, ale vědí, že spolu nemohou zůstat, vyměňují pohledy vydávající tisíc slov, se odráží tolik hlubokých a lidských citů, což právem tuto scénu posílají do kolonky jednoho z nejkrásnějších zakončení, jaké jsem viděl. Zkrátka dokonalé vystižení složitého vztahu mezi mužem a ženou a zároveň nečekaně drsné vystřízlivění s prázdninového opojení do tvrdé reality.
Marek Slovák - Titanic
Divákova emocionální odezva je závislá i na způsobu, jakým vnímá dílo. Naivní (nikoliv v urážlivém slova smyslu) jedinec se u Cameronova blockbusteru bude dojímat, protože ho bude vnímat jako tragickou romanci, kdy spolu dva lidé odlišného postavení nemohli vinou katastrofy být. Ti kritičtější a poučení budou Titanic chápat jako značně sebeuvědomělý snímek, který upomíná na klasické hollywoodské počiny, jež napodobuje a snaží se je překonat, ale přitom podvrací některé konvence s nimi spojené a odvislé od žánru romantického filmu (či obecněji katastrofického, kdy jde o záchranu jedné osoby druhou). Na místo závěrečného utvoření heterosexuálního páru je totiž v nejednoznačné sekvenci ukázáno, že Jack a Rose spolu mohou být jenom ve snu (či se shledávají po smrti?).
Ambivalentnost epilogu zároveň zavdává důvod k reinterpretování předchozího dění, a tak se otevírá queer či feministická perspektiva. Zaznamenali jste, že spolu dva milenci mají sex až poté, co Jack udělá z Rose "chlapa" tím, že ji naučí plivat, tancovat i pít, jak jen to umí on? Nebo že celý příběh je vzpomínkou Rose, která po celou dobu zamlčuje důležitou informaci o existenci náhrdelníku, a tak všechny převeze - a navíc se projevuje jako akční hrdinka zbavující sekyrou svého milého pout a vypořádávající se s nadbytkem vody v lodi? Titanic je prototypem velkofilmu, u kterého se mohou dojímat všichni, včetně největších cyniků. Závěr tak patří k jedněm z nejromantičtějších momentů v historii Hollywoodu.