MFF CANNES
Tříhodinový portrét vášnivé lesbické lásky dvou dospívajících dívek
La vie d'Adèle (
Život Adele) se stal novým držitelem Zlaté palmy z Cannes. Francouzský snímek plný explicitních sexuálních scén v režii tuniského režiséra
Abdellatifa Kechiche kritikové vychvalovali za přirozenost a nenucenost. Porota v čele se
Stevenem Spielbergem vyzdvihla nejen
Kechichovu tvůrčí práci, ale i herecké výkony hlavních představitelek
Adèle Exarchopoulos a
Léi Seydoux, které se při děkovné řeči neubránily silným emocím. Publikum v sále je odměnilo bouřlivým potleskem ve stoje.
Abdellatif Kechiche ve své děkovné řeči vzdal hold "krásné farncouzské mládeži", se kterou se během natáčení filmu setkával, a velebil jejich otevřeného a upřímného ducha. Svou cenu pak v proslovu věnoval mladým Tunisanům, kteří se v jeho rodné zemi v roce 2011 zapojili do revoluce.
La vie d'Adèle (v anglickém názvu
Blue is the Warmest Colour), který v Cannes získal i cenu FIPRESCI, budou moci zhlédnout i diváci v českých kinech. Do naší distribuce jej ještě letos plánuje uvést společnost Film Europe.
S prázdnou z Cannes neodjel ani jeden z největších favoritů soutěže
Inside Llewyn Davis v režii
Joela Coena a
Ethana Coena. Snímek o rodící se newyorské folkové scéně 60. let porota odměnila Velkou cenou, kterou při ceremoniálu za tvůrce převzala hlavní mužská herecká hvězda
Oscar Isaac. Cenu mu předávala hollywoodská legenda
Kim Novak, která Cannes navštívila při příležitosti uvedení restaurované verze
Hitchcockova Vertiga v sekci "Cannes Classics". Osmdesátiletá herečka si prý na festivalu vysloužila největší ovace.
Ocenění za nejlepší režii vyvolalo asi největší překvapení. V pořadí třetí režijní počin mexického tvůrce
Amata Escalanteho Heli vyprávějící o dvanáctileté dívce zamilované do mladého policejního kadeta totiž mezi kritiky svou násilnou povahou vyvolal řadu negativních reakcí. Cenou za scénář byl odměněn čínský režisér
Jia Zhangke za film
Tian zhu ding (
Dotek hříchu), který na půdorysu čtyř příběhů situovaných v různých místech a sociálních vrstvách v Číně portrétuje moderní život v režisérově rodné zemi.
Herecké ceny si mezi sebou rozdělili Američan
Bruce Dern za roli stárnoucího otce-alkoholika v nadšeně přijímané novince
Alexandera Paynea Nebraska a domácí herečka
Bérénice Bejo za roli svobodné matky uvězněné ve vztahu ke dvěma mužům v komorním francouzském dramatu
Le passé (
Minulost) íránského režiséra
Asghara Farhadiho.
Zlatou kameru za nejlepší debut si z Cannes odváží singapurský tvůrce
Anthony Chen za film
Ilo Ilo o Filipínce pracující v singapurské rodině, který je inspirovaný režisérovými vlastními vzpomínkami na dětství. Cenu poroty získal japonský režisér
Hirokazu Koreeda za film
Soshite chichi ni naru (
Jaký otec, takový syn). V soutěžní sekci Un Certain Regard, v níž se promítaly filmy mladých nastupujících tvůrců, zvítězil kambodžsko-francouzský snímek
L'image manquante (
Cyhbějící obrázek), jenž režíroval
Rithy Panh, který ve filmu dokumentoval vlastní dospívání v pracovních táborech.
V Cannes rovněž slavil úspěch krátký animovaný snímek
Pandy slovenského filmaře a výtvarníka studujícího na FAMU Matúše Vizára, který skončil na třetím místě v sekci studentských filmů Cinéfondation.
MFF KARLOVY VARY
Jerry Schatzberg, klíčová osobnost Nového Hollywoodu, na přelomu června a července zavítá do České republiky. Držitel Zlaté palmy z Cannes za
Strašáka bude hostem 48. ročníku karlovarského festivalu.
Schatzberg začínal jako fotograf, v 60. letech spolupracoval s prestižními periodiky jako Vogue, Esquire, Glamour či Life, pro něž portrétoval kupříkladu Jimiho Hendrixe, Catherine Deneuve, Andyho Warhola, ale i Miloše Formana. Z jeho režijní filmografie Vary připomenou jeho tři rané snímky z vlny nových hollywoodských filmů 70. let, a to psychologický příběh bývalé modelky
Žena s tajenkou v hlavní roli s
Faye Dunaway a dva snímky s
Alem Pacinem - drogové drama
Panika v Needle Parku a již zmiňovanou tragikomedii
Strašák. Jak dramaturgové uvedli na stránkách festivalu, "v centru Schatzbergovy láskyplné pozornosti se ocitají ztracené, zraněné postavy bojující o přežití, jejichž odcizení odráží společenskou deziluzi jisté části Ameriky znechucené znovuzvolením prezidenta Nixona a pokračující válkou ve Vietnamu".