Čerstvý čtyřicátník Darren Aronofsky se po dvou letech vrací se svým pátým celovečerním filmem. Diváci i kritika jsou v očekávání - dokáže i z prostředí vrcholového baletu vytěžit maximum emocí tak, jako i v předchozích svých dílech?
Baletní představení jsou ladná, něžná, na první pohled lehká. Tanečnice se pohybují jako pírka, jako by to byla ta nejjednodušší věc na světě. V zákulisí jde ale o pot a slzy, svět profesionálního baletu je neúprosný, drsný a plný nevraživé rivality. Právě sem, do přední světové scény baletu města New York, na pozadí jednoho z nejznámějších představení, Čajkovského Labutího jezera, zasadil svůj nadcházející film režisér Darren Aronofsky. Vzal na sebe nelehký úkol a jak sám v rozhovorech říká, bylo velmi těžké dostat do tohoto světa proniknout, protože jde o svět velmi uzavřený. Navíc baletky dle jeho slov:
"Nezajímá nic než tanec. Je jim jedno, že chci natáčet film. Pro ně je jediným uměním balet, díky kterému žijí, dýchají i pro který umírají.“
Klíčovou osobou se nakonec stal uznávaný tanečník Benjamin Millepied, který vymyslel velkolepé choreografie pro film a také dokázal štábu vyprávět o tom, jak to v zákulisí divadla doopravdy chodí.
"Našli jsme pár lidí, které můj projekt částečně zaujal - pár nespokojených tanečníků, ale i některé hvězdy. Až jsme navázali spolupráci s Benjaminem, který je světově uznávanou baletní hvězdou. Patří mezi hlavní tanečníky newyorského baletu a je jedním z nejmladších choreografů. Otevřel nám nejedny dveře a dostal nás na spoustu míst, kam bychom se bez něj neměli šanci podívat," komentuje režisér peripetie s hledáním ochotného člověka ze zákulisí.
Hlavní hrdinkou příběhu je mladá ambiciózní primabalerína Nina (Natalie Portman), která se připravuje na hlavní roli v
Labutím jezeru. Její nevyrovnaná psychika, perfekcionismus a schizofrenická dvojrole (bílá a černá labuť, dobro a zlo) se ukážou být velkou překážkou v cestě za jejím snem, který se snaží urvat pro sebe konkurenční tanečnice Lily (Mily Kunis). Aronofsky vymyslel námět filmu před deseti lety a už tenkrát se bavil o obsazení hlavní role přímo s Natalií Portman, která se pro projekt nadchla a označila roli za největší výzvu své kariéry.
“Byla to jednoznačně fyzicky nejvíc vyčerpávající role, kterou jsem kdy dostala,“ říká,
“začala jsem se na ni připravovat rok dopředu a v tréninku pokračovala i během natáčení, po šestnácti pracovních hodinách denně. Trénovala jsem před prací i po ní, bylo to naprosto extrémní.“ Natalie už má svoje zkušenosti s baletem z dětství, kdy se mu aktivně věnovala.
Aronofsky se pustil do práce na
Černá labuť hned po dokončení
Wrestlera, filmu, který vyprávěl o oblasti velmi podobné baletu. Ač se to na první pohled nemusí zdát, wrestling k němu má ve své podstatě hodně blízko, přestože se říká, že balet je umění nejvyšší a wrestling to nejnižší. Mickey Rourke musel projít před natáčením velmi podobným tréninkem, jakým prošla Natalie Portman kvůli roli baletky Niny. Kromě Natalie se můžeme v
Černá labuť těšit na Vincenta Cassela jako choreografa a uměleckého ředitele newyorského baletu, výborného a náročného profesionála, nebo na Winonu Ryder v roli odcházející baletky, jejíž nástupkyní má právě Nina být.
Trailer podle očekávání odhaluje velice málo, ale slibuje skvělé herecké výkony, velkolepé taneční scény a hluboké psychologické drama. Vypadá to, že se opravdu máme na co těšit. Jestli se Darrenu Aronofskymu podařilo opět natočit dech beroucí dílo, se můžete přesvědčit ve Spojených státech již tento pátek, na české uvedení si musíte ale počkat až do dubna příštího roku.