Dobrodružné putování Bilba Pytlíka není třeba zdlouhavě představovat. A snad každý milovník Tolkienova světa Středozemě netrpělivě očekával, jak se
Peter Jackson filmové adaptace zhostí. Režisér se totiž ocitnul před nelehkou volbou. Na jedné straně před sebou měl samotnou literární předlohu, která má specifickou strukturu pohádkového příběhu. Na druhé straně nemohl nepřihlédnout ke svému předchozímu projektu – trilogii
Pána prstenů. Ta totiž spíše než Tolkienovu fiktivní zemi s propracovanými dějinami, mytologií a jazykem upřednostňuje aspekt hrdinského eposu s důrazem na individuální (Společenstvo prstenu) i kolektivní (vojska Západu) aspekt. Po vizuální stránce pak dominují estetizované záběry krajiny a velkolepých bitev.
Rozložením literární látky do tří filmů stvrzuje
Jackson současnou hollywoodskou tendenci k produkci filmových seriálů. Zatímco
Pán prstenů se držel klasických postupů tradiční adaptace, v
Hobitovi lze spatřovat protichůdné tendence. Namísto dějových výpustek a krácení, zjednodušování a slučování motivů a zaměření se pouze na hlavní tematické linie volí
Peter Jackson opačný způsob. V relativně obsáhlých odbočkách nalezneme ve filmovém
Hobitovi téměř všechny detaily obsažené v literárním předobraze.
Optické nosiče s
Hobitem vyšly v pěti edicích - dvoudiskové DVD, dvoudiskový Blu-ray, čtyřdiskový 2D a 3D Blu-ray, přičemž poslední dva existují v klasické i sběratelské podobě – a Magic Box opatřil každé z vydání jiným bookletem. Obsah 2D Blu-ray je stejný jako DVD vydání. Na jednom z disků je první film z připravované trilogie a na druhém bonusový materiál. Ten se skládá z deseti video blogů (cca po 10 – 15 min.), které nás provedou mnoha aspekty vzniku filmového díla. Osm příspěvků pořídil
Peter Jackson během natáčení, zbylé dva pak v rámci postprodukce.
První deník logicky koresponduje se začátkem natáčení. Dozvíme se pár detailů o přípravných pracích, seznámíme se s představiteli několika rolí a dalšími členy filmového štábu. Režisér nás provede lokacemi a kulisami, které nezřídka vycházejí, respektive kopírují ty z
Pána prstenů. Také ve zvukové stopě zazní hudební leitmotiv, který značně připomíná průvodní melodii předchozí trilogie. V závěru se objeví i představitelé původních novozélandských kmenů.
V úvodu druhého deníku se nacházíme v závěru natáčení prvního bloku filmu. Velká část filmového štábu má pauzu.
Peter Jackson rekapituluje a diskutuje o průběhu natáčení s některými herci. V rámci těchto rozhovorů můžeme zhlédnout několik scén ze zákulisí. Následně začíná režisér na Novém Zélandu hledat další lokace. Třetí deník začíná lehkou mystifikací, kdy se při hledání
Andyho Serkise (Glum)
Peter Jackson filmovým střihem přenese do světa, který vypadá jako kulisy, v nichž vznikaly filmy o Jamesi Bondovi. Zatímco se režisér snaží „zjistit“, co se stalo, množství herců a členů štábu je ve Stone Street Studios na Novém Zélandu a do kamery popisují svoje nejintenzivnější zážitky z natáčení.
Čtvrtý deník je věnovaný převážně technologii 3D – jaké jsou její technické specifikace, jaké je potřebné vybavení a v neposlední řadě, jak se odlišuje proces výroby 3D filmu od klasického dvourozměrného. Velký důraz je kladen na užití Red kamer a vysvětlení principu stereoskopického snímání. Prostor dostanou také jednotlivé filmové profese (především výtvarné). Jednotliví umělci popisují, jakým způsobem 3D ovlivňuje jejich práci. V pátém deníku se dozvíme více o logistice natáčení velkorozpočtového snímku, na němž se podílí tak ohromné množství umělců, herců, další profesionálů z filmového průmyslu, jejich asistentů, pomocných sil, lidí, co obstarávají zázemí apod. Samozřejmě že se nejedná jen o lidi, ale i o techniku, vybavení aj. To vše jak v exteriérech, tak interiérech. V závěru si spolu s
Elijahem Woodem a dalšími zavzpomínáme na natáčení
Pána prstenů před více než deseti lety.
Šestý deník vznikl na začátku roku 2012, kdy bylo natáčení prvního dílu u konce a začínalo se s prací na druhé části. Můžeme tak sledovat dva filmové štáby, jak se přesouvají na další lokace. To samozřejmě opět znamená velmi náročnou koordinaci a plánování. V šestém blogu jsou nám blíže představeny IT technologie potřebné při vzniku filmu. V rámci sedmého deníku opouštíme exteriéry a pro změnu se vracíme do studia. Nejprve nám
Peter Jackson sdělí pár informací o historii Stone Street Studios a pak nás vezme na krátkou prohlídku. Seznámíme se s produkcí a navštívíme několik herců v jejich přívěsech. V druhé polovině se ke slovu dostanou členové štábu, kteří mají na starost vizáž postav, vzhled scény a zvuk.
Osmým deníkem končí blogy, které nás prováděly natáčením filmu. V úvodu máme možnost zhlédnout krátký záznam z Comic Conu, na němž
Peter Jackson a několik dalších prezentují
Hobita. Následně se vracíme na plac, kde probíhá posledních pět natáčecích dní. V tomto příspěvku se nás tvůrci snaží nalákat několika ukázkami z filmu a scénami ze zákulisí. V závěru tohoto blogu jsme svědky dojemného loučení spojeného s koncem natáčení filmu.
Závěrečné dva vstupy mapují proces postprodukce tedy modifikace obrazu, zvuku, triky a vše, co je spojené s finálními úpravami filmu. Nechybí zde ani sestřih z novinářské projekce a především ze slavnostní premiéry na Novém Zélandu. Disk obsahuje interaktivní menu, s možností zvolit celý film, jednotlivé scény, deset video blogů a jazykové varianty. Obraz je ve standardním formátu 16x9, 1080p, 2.40:1. Anglické audio je v Dts-HD, ostatní jazykové varianty (česká, ruská, thajská, turecká a ukrajinská) v Dolby Digital 5.1. Titulky jsou pak česky, anglicky pro neslyšící, čínsky, estonsky, chorvatsky, indonéské, kantonsky, korejsky, litevsky, lotyšsky, rusky, řecky, slovinsky, srbsky, thajsky a turecky.
Blu-ray trailer filmu Hobit: Neočekávaná cesta