Sněhurky, Alenky, Dorotky, Jeníčci a Mařenky - sázejme to tam, dorost to baští, tak proč nepřekopat co nejvíc klasických pohádek na výpravné fantasy a pořádně nevyplenit všechny nadité peněženky. Další na řadě: Honza a fazole!
Zajetá značka je důležitá. V dnešní době už je mnohem jistější sázet na profláklý název zakořeněný v hlavách potenciálních diváků, než na jména konkrétních herců, o režisérech ani nemluvě. Mnohem víc se vyplatí cpát nevelké peníze (a investovat nevelké úsilí) do sérií, které už se zavedly, a pro uspokojení obecenstva stačí zvyšovat číselnou hodnotu za jejich názvem.
V posledních pár letech nám ale začala fungovat jiná metoda - znásilňování pohádek a klasických děl. Ne že by to tu ještě nebylo, ovšem takový
Spielbergův Hook nebo
Gilliamovi Bratři Grimmové svého času žádné velké halo nevyvolali. Možná nebyl správný čas, možná vadily rámec rychlokvašky přesahující ambice, těžko říct, jisté je jen to, že teď to funguje.
Alenka shrábla miliardu,
Sněhurka s lovcem si vydupali sequel a
Oz za mořem vesele vydělává (přejme to
Raimimu).
Na řadě je teď
Bryan Singer, režisér, kterého filmový fanda nemůže nemít rád. Kdo viděl jeho famózní
Obvyklé podezřelé, mrazivého
Nadaného žáka nebo první dva díly
X-Men, ví, že
Singer je ten typ tvůrce, který z postav ždíme naprosté maximum a lidský rozměr příběhu je pro něj prostě na prvním místě. Proto udělal z
X-Menů vrstevnatou podívanou převyšující komiksovou předlohu a proto jsme rádi, že kývnul na režii
Days of Future Past.
Bohužel, mistr
Singer na svoji oddanost postavám dojel v
Superman se vrací, s nímž probendil pěkných pár milionů a velmi si tak v očích hollywoodských hlavounů poskvrnil svůj komerční potenciál (
"Jo, to je ten, co točí inteligentní filmy, bacha, už mu nedávejte prachy."). Pravda ale je, že návrat Supermana vážně nebyla žádná velká pecka, a to ani pro fandy a kritiku. To
Valkýra nám spravila chuť. Možná byla precizně chladně odtažitá, ale rozhodně povedená.
A teď si velký rejža chce dopřát trochu oddechu.
Jack a obři budou prostě pohodovka, o tom není pochyb. Komerční potenciál je tu sice dost sporný, ale ne všechno se musí přepočítávat na dolary, hlavní je, když se
Singer vyblbne, odpočine si a s novou mízou se pustí do nových
X-Men.
Jen škoda, že nám obři vypadají poněkud rozpačitě. Kdybychom měli vybrat nejnepovedenější trailery a nejokatější CGI, zlatý pohár by letos putoval rozhodně k nim. Od výsledné formy sice čekáme víc než od ukázek, ale kdo věří, že to dopadne dobře, ať zdvihne ruku (anebo radši ne).
Otázka ale je, zda
Jack dobré efekty vůbec potřebuje. Odrostlejší teenageři nad ním stejně budou ohrnovat nos, pročež jeho úkolem je zabavit spíše mladší obecenstvo, které přeci jen není zas až tak náročné. Přímočarý příběh a odlehčený tón, na kterém se tu všechno veze, tomu odpovídá. Inspirace pohádkou, záchrana princezny a obři, ze kterých strach ani moc nejde (jeden z nich má afro, ehm).
Bude to vážně spíše triky naditá blbina, s níž se uznávaný režisér a pár slavných herců společně vyřádí a snad i přisypou do kasičky nějakou tu almužnu. Herecký ansámbl hýří známými obličeji a je tak i jistou zárukou úspěchu.
McGregor (on snad vážně nestárne),
Hoult (jde nahoru ten chlapec),
Bill Nighy (k nepoznání) a
Tucci (je fajn ho občas vidět) jsou velmi sympatická sebranka a do celé té taškařice nám pásují skvěle.
Stejně ale nemám chuť podnikat výpravu do kina. Možná to bude bžunda a koncekonců, je to "nový
Singer", ovšem
Jack a obři mě zatím rozhodně nepřesvědčili, že bych si pro ně měl vyhradit místečko ve svém měsíčním rozpočtu. Jak se to s nimi doopravdy má, uvidíme ani ne za měsíc.
Film Jack a obři má v našich kinech premiéru 4. dubna 2013.
Český trailer filmu Jack a obři