Christoph Waltz (Nespoutaný Django) Arnold Schwarzenegger už není jediným Rakušanem, jehož jméno umí bez zaškobrtnutí vyslovit Hollywood. Dalším se stal dvorní herec Quentina Tarantina Christoph Waltz, který už má doma Oscara z roku 2009 za roli nacistického důstojníka Hanse Landy v Panchartech. A Tarantino mu dal i další slibnou roli v Nespoutaném Djangovi. Waltz ztvárnil zubaře, který se stal lovcem lidí. Splní se mu podruhé jeho americký sen, nebo podlehne americké historii v podobě Lincolna?
Philip Seymour Hoffman (Mistr) Philip Seymour Hoffman, ostřílený divadelní a filmový harcovník, má slabost pro divné postavy. Oscara vyhrál poměrně nedávno za ztvárnění kontroverzního spisovatele Trumana Capota, sesbíral i několik nominací za vedlejší role. Letos je nominován za své emotivní uchopení charismatického lídra kultu ve filmu P. T. Andersona Mistr, v němž připomíná světově známého guru scientologie L. Rona Hubbarda.
Robert De Niro (Terapie láskou) Roberta De Nira asi není třeba představovat. Žijící legenda byla na Oscary nominována čtyřikrát a dvakrát vyhrála: jednou za vedlejší roli v Kmotrovi a posléze za titulní roli v boxerském dramatu Zuřící býk. Letos získal spokojené pokývnutí Akademie za nezávislou dramedii Terapie láskou, v níž hraje starostlivého otce z předměstí, který je naprosto posedlý baseballem a týmem Philadelphia Eagles. Mimoto má psychicky narušeného syna, který běhá po sousedství obalen igelitem.
Alan Arkin (Argo) Alan Arkin je patrně nejméně známým hercem z pětice nominovaných a pravděpodobně i outsiderem téhle neuvěřitelně nabité kategorie. Sedmaosmedsátiletý veterán ale nemusí smutnit: doma už má sošku za vedlejší roli z filmu Malá Miss Sunshine z roku 2007, za svůj vůbec první film Rusové přicházejí! Rusové přicházejí! byl dokonce nominován za hlavní roli. V Argu, ceněném politickém dramatu Bena Afflecka, zaujal divácky vděčnou rolí hollywoodského producenta, který pro ostřejší slovo nejde daleko.
Šance podle filmserveru:
NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI Na rozdíl od mužské kategorie se zdá být ženská „přicmrndávací“ kategorie průzračně jasná: absolutní favoritka Anne Hathaway za roli v Bídnících splňuje tři základní parametry: Oscara ještě nemá, pro roli musela přinést oběť a nechala si ostříhat své dlouhé vlasy, její výkon patří do kategorie dojáků: je emotivní, srdceryvný, muzikálový. Překvapit by snad mohla jen Sally Field jako První dáma Ameriky. Anne Hathaway (Bídníci) Z ošklivého kačátka z disneyovského Deníku princezny se stala kočičí žena v Batmanovi, která má sexy polohy (Dostaňte agenta Smarta), moderátorskou zkušenost s Oscary i několik dramatických rolí na kontě. Dosud nejambicióznějším počinem Anne Hathaway je však herecký a pěvecký part v muzikálu Bídníci, za který sesbírala plejádu cen a nominací. A je pravděpodobné, že na prahu třicítky získá i Oscara. Očekávejte uplakaný projev a zamilovaný vzkaz novomanželovi.
Sally Field (Lincoln) Šestašedesátiletá Sally Field, rodačka z kalifornské Pasadeny, nepatří do hollywoodské hvězdné extraligy, ale zato už má doma na krbu dva Oscary za hlavní role. V Lincolnovi se chopila úlohy manželky velkého prezidenta a první dámy Ameriky, a to natolik úspěšně, že ji bostonští a newyorští kritici dokonce upřednostnili před „bídnou“ Anne Hathaway. Je černým koněm téhle kategorie.
Amy Adams (Mistr) Asi nikdo by nevěřil, že princezna z Kouzelné romance a budoucí Lois Lane se už mílovými kroky blíží čtyřicítce. První zásadní role ale přišla pro dívku z vojenské rodiny (která se podobě jako Bruce Willis narodila na americké vojenské základně v Evropě) poměrně pozdě, v roce 2005, když byla za nezávislý film Junebug nominována na nespočet cen. Další průlom byla již zmíněná disneyovka a především boxerské drama Fighter, za které si vysloužila před pár lety oscarovou nominaci. Letos ji Akademie poctila svou přízní díky dramatu P. T. Andersona, v němž se Amerika padesátých let vyrovnává s válečnou zkušeností.
Jacki Weaver (Terapie láskou) Jacki Weaver hájí v oscarové bitvě barvy Australanů a zastupuje prvek civilního herectví. Širšímu světovému publiku prakticky neznámá divadelní a filmová herečka byla nominována za indie nezávislou dramedii Terapie láskou. V roli matky Bradleyho Coopera a manželky Roberta De Nira vlastně nepředvádí nic zvláštního: ustaranou obětavou matku, která si přeje jen to, aby její rodina byla zdravá a spokojená. A někdy v budoucnu vnoučátka, kterým bude péct pekáče buchet.
Helen Hunt (The Sessions) Helen Hunt, držitelka Oscara za hlavní roli v komedii Lepší už to nebude z roku 1997, už hrála ve své bohaté televizní a filmové kariéře celou řadu zajímavých postav, ale profesionální sexuální terapeutku pro ochrnutého pacienta ještě ne. Příběh romantického dramatu The Sessions (s oním lákavým podtitulem podle skutečných událostí) se odehrává v průběhu 80. let 20. století a vypráví příběh muže po dětské obrně. Takový typ filmů (postižení+ podle skutečných událostí) má sice Akademie ráda, ale zdá se, že Helen Hunt v tomto konkrétním klání nemá šanci.
Šance podle filmserveru: