Českým filmařům se dosud moc nedařilo vyrovnávat se s komunistickou minulostí. Jednou ze světlých, a současně řádně depresivních a dekadentní výjimek, je loňský debut Tomáše Mašína 3 sezóny v pekle o básníku Egonu Bondym.
Je jako uragán, je jako vítr. Hovno sem a hovno tam. Omlouvám se za tak expresivní úvod, ale nenapadá mě lepší příměr, jímž přiblížit pocity, které ve mně vyvolal Egon Bondy, nebo vlastně Kryštof Hádek alias Emanuel Bon, ve
3 sezonách v pekle. Stejně jako byl neurvalý, vášnivý, nevyzpytatelný skutečný básník Egon Bondy (pravým jménem Zbyněk Fišer), je takový tento snímek a jeho hlavní představitel.
České filmy v podstatě nemám moc rád. Nejčastěji mně přijdou přízemní, bez ambicí, plytké, hlavně ty naše novodobé komedie. Ale občas se zadaří. A pak vznikne kousek, který je do posledního puntíku skvěle propracovanou, neodbytou podívanou. Třeba jako
3 sezóny v pekle. To, co je odlišuje, je příkladná profesionalita.
V podstatě kterákoli profese se na snímku podílela, tak výsledek její práce je výtečný: náladotvorná kamera Karla Oskarssona, tísnivě chaotická hudba Filipa Jelínka (Illustratosphere, J.A.R.), dobově, ale i osobnostně přesné kostýmy Kataríny Hollé. Samozřejmě nelze pominout scénář a režii Tomáše Mašína. Hlavně v první disciplíně odvedl výjimečnou práci,
3 sezóny v pekle jsou díky tomu nejen dokumentem o jednom nezkrotném živlu, ale také o jedné, rozhodně ne nevýznamné době.
Popisují to, jak drsný náraz pro své příznivce přichystali komunisté, když se v roce 1948 ujali vlády. Jak i ti nejzarytější bojovníci za revoluci, jakým Bondy celoživotně byl, postupně prohlíželi, jakou že obludnost jim soudruzi stvořili. Jakého hada si chovali ve svých prsou.
Navíc to celé slouží jako monstrózní pozadí pro svérázný milostný příběh, který je určen k (ne)šťastnému konci. Právě kombinace skvostného příběhu a skvělých hereckých výkonů (spolu s přesným castingem) dělají z
3 sezón v pekle to, co českému filmu většinou tak zoufale chybí - totiž přesah, hloubku, pokus o to být odvážným, přesným společenským zrcadlem. Žádná karikatura, žádné zesměšňování, ale facka přímo do ksichtu. Žádné vytáčky, ale krev, pot a slzy. Ve špičkovém uměleckém rámu.
Největší pochybnosti jsem měl zprvu ze dvou věcí: jednak z faktu, že někdo si troufne spoutat takového emocionálního titána, jakým byl Egon Bondy do dvou hodin celuloidových okének (byť jde jen o popis tří let jeho života), jednak že by toho undergroundového šílence, bytostného levičáka měl hrát talentovaný, ale zatraceně jemný Kryštof Hádek. Oboje byly zbytečné strasti. O přednostech scénáře jsem už hovořil, o druhém nejlépe vypovídá Český lev.
Velikost tohoto hraného dokumentu ještě zdůrazňuje poctivě zpracované DVD. Graficky výtečně, minimalisticky zpracovaný obal, jako příloha film o filmu, několik vystříhaných scén a trailer. Anglické a francouzské titulky. Prostě disk, který je ideální vývozním artiklem. Se vším všudy.
BONUSY:
film o filmu
trailer
vystřižené scény
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: 5.1 Dolby Digital český, 2.0 stereo český
Titulky: české pro neslyšící, anglické, francouzské
Obraz: 16:9; 2.35:1