Téma: Pixarovská abeceda

Vydáno: 12.08.2012 11:00 - Vratislav Šálek | foto: Pixar

Srpnové téma je při příležitosti české premiéry filmu Rebelka věnováno slavnému animačnímu studiu Pixar. Chcete-li tedy mimo jiné znát důvody toho, proč je vlastně v současnosti tak populární, přečtěte si následující abecedu.
Před premiérou nového pixarovského snímku Rebelka si neuškodí připomenout několik zásadních pojmů, které úzce s tímto animačním studiem souvisejí. Pokud přijdete na hesla, která by charakterizovala chybějící písmena (Q, Š, X, Y, Ž), neváhejte se s vaším nápadem podělit v diskuzi a my ho rozhodně do článku zařadíme.
Animace: Alfa a omega pixarovského úspěchu. Tvůrci si nedávají záležet jen na postavičkách, ale také na prostředí, kde se příběh odehrává, a dokážou opravdu realisticky "vykreslit" i některé skutečné stavby a města (stačí vzpomenout na druhá Auta). Právě technická stránka přivádí filmům nové a nové diváky a z velké části se podílí na jejich obřích komerčních úspěších.
Barvy: Možná se to na první pohled nezdá, ale práce s barevností je u Pixaru taktéž fantastická. Animátoři si skutečně vyhrají s odstíny všemožných barev a s postupujícími možnostmi divák chvilkami neví, zda už nesleduje hraný film. Pokud se navíc povede využít i populární 3D, je zážitek doopravdy jedinečný a máloco mu může konkurovat. I takové zdánlivě nepodstatné detaily dělají z Pixaru jedničku ve svém oboru.
Co dál?: Po Rebelce bychom měli vidět druhé Příšerky, posléze kousek s názvem The Good Dinosaur, v plánu je i druhý Nemo. Práce mají animátoři pořád dost a dost.
Česká stopa: I tu v Pixaru překvapivě najdeme. Zřejmě jediným Čechem působícím v tomto gigantu je pražský rodák Jan Pinkava. Jeho úloha není nikterak druhořadá, ba naopak. Svět ohromil krátkým filmem Geriho hra a podílel se dokonce i na realizaci výtečného Ratatouille, který měl původně točit sám, nakonec ho ale k naší smůle nahradil zkušenější Brad Bird. Přesto máme být na co hrdí.
Dabing: Pixar si za léta existence vydobyl takové postavení, že hlasy jeho postavám propůjčují hvězdy první kategorie (Paul Newman, Tom Hanks, Samuel L. Jackson, Christopher Plummer), které to rozhodně neberou jako něco podřadného. Ba naopak, stačí najít videa z příprav a bude vám jasné, že do toho dávají stejnou (ne-li větší) energii jako do klasického natáčení.
Emeryville: Malé městečko v Kalifornii se může pyšnit tím, že právě v něm se mimo jiné nachází sídlo slavné animátorské dílny. Ta je také největším zaměstnavatelem, když poskytuje práci více než tisíci místních obyvatel.
Finance: Je jasné, že tak náročná výroba není nikterak levná záležitost. Když si navíc uvědomíme, že vyrobit takový film trvá poměrně dlouhou dobu a už zmiňovaní dabéři si také něco naúčtují, a půjdeme-li do detailů, tak musíme zohlednit i velké množství počítačů, drahé softwary atd., vyjde nám, že náklady jsou opravdu vysoké. Na druhou stranu Pixar si to může dovolit, neboť jeho snímky jsou vždy výdělečné a i ten nejméně komerčně úspěšný kousek utrží dost a dost. O peníze jde zkrátka až v první řadě.
Graphics Group: Název, pod kterým byl současný Pixar v roce 1979 založen. To ještě tvořil jednu třetinu počítačové divize Lucasfilmu. Až 3. února 1986 odkoupila Graphics Group rozmáhající se firma Apple a přejmenovala ji na Pixar. Okamžitě se soustředila na animované filmy a zbytek už je známá historie.
Humor: Nedílná součást všech pixarovských kousků. Potěšující je, že ač jde o animáky, vyloženě infantilní vtípky v nich najdeme jen málokdy a spíše se setkáváme s popkulturními odkazy, inteligentními narážkami nebo lehkou parodií. I díky tomu se k mnoha filmům rádi vracejí i dospělí bez ohledu na to, zda mají děti, nebo ne. Pixar toto zkrátka umí.
Chvála: Ta se na Pixar valí ze všech stran. Za dobu své existence si studio vybudovalo takové postavení, že jindy přísní kritici jsou mu schopni leccos odpustit. Recenze jsou většinou velmi příznivé a výtek přichází jen málo. I ty slabší kousky získávají nadprůměrná hodnocení, takže žádný průšvih rozhodně nebyl a ani není na pořadu dne.
Inteligence: Další poznávací znamení pixarovek. Příběh je skoro vždy v rámci možností inteligentní a vyloženě nikoho neurazí. Ani vtípky nepatří k těm, při kterých byste se hanbou styděli smát. I to dělá z Pixaru jeden z fenoménů dneška.
John Lasseter: Jeden z nejznámějších pixarovských tvůrců vůbec. Pro studio natočil celých pět filmů (Toy Story, Toy Story 2, Život brouka, Auta a Auta 2), což je suverénně nejvíc, několik jich také pouze produkoval a u některých dokonce daboval vedlejší postavičky. Mnozí mají Pixar spojený právě s tímto filmařem a animátorem.
Krátké filmy: I jim věnuje Pixar náležitou pozornost. Také na našem trhu můžete sehnat DVD, které je kompletně zaplněno právě těmito příspěvky, jež v drtivé většině stojí za vidění. V poslední době se navíc stalo příjemnou tradicí, že každý pixarovský snímek, který vstupuje do kin, doplňuje krátký předfilm, jenž většinou příjemně naladí na další sledování.
Lampička: Tradiční pixarovský trademark je zároveň logem celé společnosti. Všímaví diváci upozornili na to, že když si dáte tu práci, uvidíte ji v každém filmu, někdy je sofistikovaně skryta (a vstup před úvodními titulky, kdy přiskáče do nápisu, se nepočítá). Tak můžete hledat.
Merchandising: Už tak velké komerční zisky si Pixar dokáže navýšit díky velmi šikovnému merchandisingu. Různé balíčky s překvapením, které najdete ve skoro každém menu restaurací rychlého občerstvení, penály s filmovými motivy, školní tašky, batohy, sklenice, hrnky, samolepky, tužky, čepice, trika, pyžama, povlečení a další artikly - to vše přidává do už tak nadité pokladničky další a další nezanedbatelné částky, které jsou poté využity vlastně ke spokojenosti všech. Takže palec nahoru.
Nápady: Další nezanedbatelná pixarovská devíza. Zejména vizuální stránka je takřka vždy plná tolika nápady, až z toho často přechází zrak. Jen samotné prostředí a to, co není na první pohled vidět, oplývá značnou invencí a v některých případech (jako třeba v aktuální Rebelce) to jde dokonce tak daleko, že ho můžeme vnímat jako jednoho z hrdinů filmu.
Oscary a ocenění: Celkem dvacet šest zlatých plešounů, sedm Zlatých glóbů a tři Grammy mimo jiné sesbíraly dodnes veškeré pixarovské filmy. Od roku 2001, kdy se do seznamu dostala i cena za nejlepší animovaný film, byla většina pixarovek nominována. V této kategorii se může studio pyšnit šesti vítězi - Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Ratatouille, VALL-I, Vzhůru do oblak a třetí Toy Story. Bez zajímavosti není ani to, že jediným snímkem, který nebyl nominován na cenu Akademie, jsou Auta 2. I to o něčem svědčí.
Postavy: Jeden z nejzásadnějších faktorů pixarovské úspěšnosti. Stačí jmenovat například Woodyho, Buráka, Bleska McQueena, Nema, Walleho nebo celou rodinku Úžasňáků a každému se okamžitě vybaví nějaká vtipná scéna. I v tom nejslabším filmu si prostě divák najde své oblíbence, kteří ho baví po celou dobu. Ať už hláškami, gesty nebo zkrátka jen svou existencí. Oproti konkurenci poměrně veliký rozdíl.
Režiséři: Pixar je také velkou líhní schopných tvůrců, kteří rozhodně nemusejí zůstat jen u animace, ale mohou si splnit sen režírovat ty nejzářivější hvězdy. A většinou se jim to navíc výborně daří, stačí vzpomenout na Brada Birda a jeho výtečný debut Mission: Impossible - Ghost Protocol nebo propadák Andrewa Stantona John Carter, který doplatil hlavně na naivní scénář. A toto určitě nejsou poslední animátoři, kteří prorazí ve světě hraného filmu.
Řemeslo: To je u Pixaru na vysoké úrovni. Takto zaběhnutá firma si nemůže dovolit svěřovat své filmy špatným režisérům. K vlastnímu projektu vede dlouhá cesta asistencí a spolupráce na tvorbě. Kdyby nic jiného, můžete se vždy spolehnout na to, že z tohoto hlediska bude vše takřka dokonalé.
Scénář: Ani ten u Pixaru nepodceňují a na rozdíl od konkurence nepovažují příběh za něco podružného. Někdy se samozřejmě klišé nevyhnou, ale dokážou ho prodat takovým způsobem, že to vlastně nevadí. Takoví Úžasňákovi nebo VALL-I jsou příkladem toho, že o zajímavé zápletky a nápady rozhodně není nouze.
Toy Story: Pro Pixar zcela zásadní film, kterým to všechno začalo. 22. listopadu 1995 proběhla světová premiéra tehdy absolutní novinky - prvního počítačem kompletně animovaného filmu s rozpočtem okolo třiceti milionů dolarů. Pak už následovaly jen obří úspěchy, pochvalné kritiky a začala se psát historie. Jde také mimochodem o dosud jediný pixarovský film, který se dočkal dalších dvou pokračování.
Uznání: Jak od kritiků, tak od širší veřejnosti se Pixar může těšit velkému respektu. Těžko najdete člověka, který by neměl rád minimálně jeden jejich animák. Pixar je prostě user friendly a daří se mu z toho těžit maximum.
Výdělek: V podstatě každý nový film od Pixaru je obrovský komerční hit. Čísla ukazují, že celkový výdělek všech filmů studia činí něco přes sedm miliard dolarů, což je úctyhodná suma.
Walt Disney Company: Společnost, která v roce 2006 Pixar koupila a zařadila ho tak do své filmové stáje, a veškeré snímky se dnes už vyrábějí pod její hlavičkou. A cena, kterou byla nucena zaplatit? Odhaduje se, že jde o sumu okolo sedmi a půl miliardy dolarů. To určitě není zanedbatelná částka.
Zábava: Všechny snímky od Pixaru jsou tradiční zárukou zábavy jak pro děti, tak i dospělé. I tady tkví část firemního úspěchu. Místo, aby se soustředili na dětského diváka, snaží se uspět i u dospěláckého doprovodu, což se jim daří a mnohonásobně tak zvyšuje finanční výdělky. Inu, dobře zvolená strategie je základ úspěchu.


25 let studia Pixar


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY