Recenze: Až vyjde měsíc

Vydáno: 23.07.2012 14:00 - Adam Hencze | foto: collider

Nejkouzelnější film nejmagičtějšího režiséra v porovnání s šedou branží vyprávějící nadčasovou love story, kterou jsme si v dětství určitě alespoň jednou všichni prožili. Tu nejnevinnější dětskou lásku si prožijete znovu - díky snímku Až vyjde měsíc Wese Andersona.

Až vyjde měsícRecenzoval/a Adam Hencze dne 23.07.2012 14:00. Nejkouzelnější film nejmagičtějšího režiséra v porovnání s šedou branží vyprávějící nadčasovou love story, kterou jsme si v dětství určitě alespoň jednou všichni prožili. Tu nejnevinnější dětskou lásku si prožijete znovu - díky snímku Až vyjde měsíc Wese Andersona. Hodnocení: 5
Až vyjde měsíc
Moonrise Kingdom
Drama / Komedie / Romantický
USA, 2012 , 94 min.

Režie: Wes Anderson
Scénář: Wes Anderson, Roman Coppola
Kamera: Robert Yeoman
Hudba: Alexandre Desplat
Herci: Bruce Willis, Edward Norton, Bill Murray, Frances McDormand, Tilda Swinton, Jared Gilman, Kara Hayward, Jason Schwartzman, Bob Balaban, Lucas Hedges, Charlie Kilgore, Andreas Sheikh, Chandler Frantz, Rob H. Campbell, L.J. Foley

Česká premiéra: 12.07.2012

Hodnocení: 10/10
Až vyjde měsíc hodnocení na Kinobox.cz: 75.53 %
Prolog: Wes Anderson. Ve vesmíru není člověka jako on, nebo se o něm alespoň ještě neví. Všechny jeho filmy mají vysokou uměleckou hodnotu, a to hlavně pro "ortodoxní andersonovce". A autor recenze se za jednoho hrdě prohlašuje.
Andersonovy typicky piplané scény s pro spoustu lidí nepochopitelnými detaily jsou jeho jasně definovaný fetiš, ve kterém se hbitě a bez pozastavení pohybuje. Toto dění si za svůj čas ve svých filmech zdokonalil na úroveň, která může dost lidí - svým specifickým humorem a smyslem pro vlastní dění jako takové - minout. V případě jeho novinky na tom ale moc nezáleží.
Filmoví fanoušci se o tom ostatně přesvědčují sami – po slušném úspěchu na letošním ročníku mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech a na Sundance dostal snímek Až vyjde měsíc zelenou i v multiplexové distribuci, je však podivné, že jen v několika vybraných kinech. Mimo Prahu proto s kinovou projekcí moc nepočítejte, což je zrovna u tohoto filmu obrovská škoda. Výpravu do hlavního města proto doporučujeme, vyplatí se.
Wes Anderson do diváku přelévá dojemný příběh, který svou nevinností, zpracováním a upřímnou čistotou vykouzlí nejen opravdu široký úsměv na tváři, ale přinese i jakousi zvláštní vnitřní vyrovnanost, spokojenost. Mezi velkou zásobou českých adjektiv je možné nalézt nějaká alespoň hrubě popisující divákovy pocity. Film je neuvěřitelně roztomilý a přitom zvláštně vážný a pravdivý.
Samotný příběh potom není překážkou, jak tomu v režisérových předchozích filmech mohlo pro mnohé být (zaměření spíše na postavy a dojem), ba naopak. Jeho skloubení s charakteristickou formou je čarovně poetické, stejně jako básně, které se nemusí rýmovat, ale u kterých je vyžadována nějaká tvůrčí vložka.
Dopisová zkratkovitost ve vyznáních hluboké zamilovanosti přebarvována v preciznostech veskrze každé filmové scény je pouhým úvodem do lehkosti, s jakou je příběh prezentován. Ve filmu jsou tyto nadlehčené prvky ještě víc načechrané, než v režisérově předchozí tvorbě, a vyslovují tak filmové kouzlo, které se musí na velkém plátně zažít.
To kouzlo dotváří i povedená stylizace skrz zrnitý vizuál, který společně s mírně technikolórovými barvami a kamerovými hrátkami dotváří ten správný šedesátkový dojem. Poměr úžasně vyvedené formy je s vyprávěním přesně správný, tato rovnováha nového, přístupného a mnohem nevinnějšího Andersona vryje do paměti, a pokud dopřeje štěstí, i do duše.
Uprchlý skaut Sam v honu za svou jedinou pravou láskou Suzy, který kreslí krajinky, ale sem tam i nějaký ten akt, se bouří proti dospělým autoritám přesně tím správným Absolventským způsobem. Láska je ústřední výprávěcí bod a ústřední dvojice si okamžitě vytváří velké sympatie diváků, stejně jako ostatní postavy, které se chovají veskrze dobře, to znamená trochu nepřirozeně, ale na to jsme u poněkud divadelnějšího přístupu režiséra zvyklí a vůbec ničemu to nevadí.
Sto procent instantní lásky diváků si osobitý režisér zajistil také malým balíčkem roztomilosti - Karou Hayward, teprve třináctiletým objevem roku. Svůj první celovečerní film zvládla neuvěřitelně a ve svém věku má obrovský talent a potenciál. Její divadelní kostým havrana tomu pak dodává pomyslnou třešničku na dortu. Stejně přesvědčivý je i její partner Jared Gilman, který rovněž zvládá ve svém věku herectví na slušné úrovni.
Zbytek ansámblu je de facto Wesova stará parta. Bill Murray s režisérem točil už po šesté, ve filmu se rovněž objeví v sympatické roli režisérův blízký přítel a spolupracovník, skvělý Jason Schwartzman. Do nadstandardu patří skvělý Bruce Willis, správně úřednicky zlá Tilda Swinton a Edward Norton, který se typicky andersonovských otěží chopil výborně a je vidět, že rychle a dobře pochopil, co po něm režisér chce.
Anderson je proslulý také výběrem vysoce osobitých soundtracků do svých děl. Spolupráce s Alexandrem Desplatem je na několika instrumentálních kouscích silně cítit a filmu padne stejně jako šedesátkové songy, na které si z tancovaček a rádií vzpomenou nejen vaši rodiče. Je směšné zoufat, že by Wes nechával něco náhodě, zvlášť když jde o jeho zatím nejlepší film.
Spojení Wese Andersona s rodinou Coppolů přináší to vůbec nejsladší ovoce, jaké se jen mohlo v létě urodit. Až vyjde měsíc, prožijete si v kinosále tu nejnevinnější dětskou lásku s ním a od té doby to bude jen vaše vzpomínka. Vězte, že tohle umí velmi málo filmů.


Český trailer filmu Až vyjde měsíc


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY