Dlouholetá členka Městských divadel pražských, vyhledávaná dabérka a divadelní pedagožka skonala v sobotu ráno ve věku 87 let.
Jaroslava Adamová se narodila 15. března 1925 v Praze a postupně se zařadila k nejrespektovanějším českým divadelním herečkám poválečné doby. Po absolutoriu na Státní konzervatoři v Praze (1946) statovala v Národním divadle a výrazněji na sebe upozornila v poloamatérském divadélku Větrník, kde vystupovala společně s
Miroslavem Horníčkem,
Milošem Kopeckým,
Vlastimilem Brodským a řadou dalších, později známých hereckých osobností. Pět poválečných let strávila v souboru Divadla na Vinohradech pod vedením legendárního režiséra Jiřího Frejky, který ji podle jejích vlastních slov ovlivnil jako nikdo jiný.
V padesátých letech zakotvila v divadle ABC, kam ji osobně přizval tehdejší umělecký šéf této scény
Jan Werich. Nebál se jí svěřovat výrazné role z oblasti moderní světové dramatiky a
Adamová se brzy vypracovala v ceněnou představitelku silných, hrdých, neústupných a často přímo záporných charakterů, žen zraňujících i zraňovaných, rozmarných i panovačných. Snad proto, že na jevišti tak často hrála už v mladém věku výrazně zralejší postavy (například pomstychtivou milionářku Kláru Zachannasianovou v
Dürrenmattově Návštěvě staré dámy, krutou travičku Reginu v
Lištičkách Lillian Hellman nebo
Ibsenovu Heddu Gablerovou), film si s jejím typem dlouho nevěděl rady.
Před kamerou sice debutovala už v roce 1949, a to hned hlavní rolí švadleny Marie v sociálním dramatu
E. F. Buriana Chceme žít, mnoho dalších příležitostí jí ale Barrandov nenabídl. Po sérii několika vedlejších a epizodních rolí stojí za pozornost až dva úkoly ze sedmdesátých let, které jí příznačně svěřil divadelní režisér
Petr Weigl. Zlá kněžna Runa v jeho poetické pohádce
Radúz a Mahulena a ježibaba v adaptaci Dvořákovy opery
Rusalka zůstaly na dlouho jejími nejvýraznějšími kreacemi na plátně.
Výraznější stopu za sebou zanechala v televizi, kde se objevila v několika exkluzivních a dodnes oblíbených filmech a inscenacích. Nejznámější bezpochyby zůstává
Kočár nejsvětější svátosti, krátce uváděný i v kinech. Tragikomedie podle
Prospera Mérimée, kde jako rozmarná herečka Camila Pericholová zkoušela trpělivost peruánského místokrále i jeho udavačských poddaných, jí znovu nabídla setkání s
Janem Werichem.
Z další televizní práce
Jaroslavy Adamové stojí za pozornost její časté partnerství s
Václavem Voskou (například v televizních hrách
Dědictví na úvěr a
Zločin lorda Savilla) a řada rolí podezřelých v rozmanitých detektivkách podle předloh českých i světových autorů. Častěji se na obrazovce začala objevovat po roce 1990, kdy oficiálně odešla do penze (i když na jevišti ABC hostovala ještě po osmdesátce). Úspěšnou spolupráci navázala především s režisérkou
Zuzanou Zemanovou, která ji po roli lékařky ve filmu
Příběh '88 obsadila do hlavních rolí v televizních dramatech
Něžné hry a
Společnice.
Po mnoha letech přehlížení filmařů se
Jaroslava Adamová v poslední době znovu připomenula na plátně rolí staré venkovské léčitelky v dramatu
Želary (nominace na Českého lva), dále jako čiperná babička Alžběta v komedii
Líbáš jako bůh, umírající pacientka Vilémová v thrilleru
Hodinu nevíš a naposled v hlavní roli zemité venkovanky Evženie, která se rozhodne po padesáti letech manželství rozvést se svým mužem, v komorním dramatu
Stínu neutečeš.
Jaroslava Adamová, která sama jako pedagožka DAMU vychovala několik generací herců, byla majitelkou sytého, sonorního hlasu a daru konverzační obratnosti, která jí zajistila stálou spolupráci s rozhlasem a dabingem. Mezi jinými namlouvala například
Jeanne Moreau,
Katharine Hepburn,
Annu Magnani nebo
Maggii Smith a za své mistrovství v této disciplíně byla v roce 1995 oceněna Cenou Františka Filipovského. Za celoživotní dílo na jevišti obdržela v roce 1997 cenu Thálie a v roce 2001 medaili za zásluhy z rukou prezidenta
Václava Havla.
Divadelní i filmové aktivity herečka ukončila před dvěma lety, kdy po úrazu podstoupila endoprotézu a následné zdravotní komplikace ji trvale upoutaly na lůžko.
Jaroslava Adamová zemřela v sobotu ráno v léčebně dlouhodobě nemocných v Praze.