Polovina roku za námi a James Newton Howard si připisuje teprve druhý zářez. Teprve? Co nám může znít jako nadlidský výkon, je pro hollywoodské skladatele běžná praxe. Howard, známý pro svou schopnost v rekordně krátkém čase dokončit nebo složit zcela nový soundtrack, se letos zaměřil na dva epické fantasy snímky a práci na nich si prostě patřičně vychutnal. Před několika měsíci se na pultech obchodů objevilo dvojalbum Hunger Games OST, jehož instrumentální polovičku má na svědomí právě Howard. Filmserver vám přinesl recenzi na jedničku sestavené písničkové části, kterou James Newton Howard doplnil o perfektně zvládnuté orchestrální kompozice. Na konci května vyšel Howardův druhý letošní počin – Snow White And The Huntsman OST – a k dokonalosti už stačil jenom krok.
Howard se na tomto albu drží svých osvědčených postupů a neexperimentuje, ale soundtrack rozhodně nepůsobí konvenčně či nudně, ba naopak. Howard má práci s orchestrem za ta léta a desítky filmů v malíku a všechno pasuje a sedí na svém místě. Album sestává z devatenácti tracků, z nichž pouze dva nepocházejí z Howardova pera - celkově se tak nabažíme až šedesáti minut kvalitní instrumentálky a na zbylých sedm zbudou dvě zpívané písně – něžná balada a titulní song od Florence + The Machine.
V celkovém aranžmá se Howard striktně drží pohádkového vzezření, které v dramatičtějších momentech filmu patřičně rozpumpuje pomocí syntetizátorů. Úvodní skladba s názvem Snow White ve filmu doprovodí vyprávění o královně, jejíž tři rudé kapky ve sněhu předpovědí krásnou Sněhurku. Ozve se osamělý anglický roh v jednoduché melodii, který zakrátko zlehka podpoří smyčce a mezi ně nakonec vstoupí repetitivní klavírní nápěv. Skladba se ke konci rozvine v něžnou smyčcovou baladu, která se vrací i zhruba v polovině tracklistu v písni White Heart.
Dvojka I’ll Take Your Throne s postupujícím dějem filmu výrazně zvážní. Apokalyptickou náladu ve stylu Hanse Zimmera navodí hluboké bručení dechů, které dokreslí tklivé smyčcové variace. V podobném duchu se nese i You Can Not Defeat Me v závěru alba a výrazně se laděním blíží i těžká melodie v tracku Something For What Ails You.
První skutečně zasloužená akce přijde v páté skladbě Escape From The Tower, kde syntetizátory konečně vystoupí do popředí. Dynamiku diktují stupňující se perkuse, podle nichž zesilují žestě i smyčce. Kratičká pauza dá prostor několika tónům na harfu, ale pak následuje znovu ten stejný kolotoč, kde místy zazní i mužský sbor. Ten se výrazněji ozývá až v patnácté Warriors On The Beach, která opakuje už známé téma, ale přidává na elektronice a celkově se dostane ještě hlouběji pod kůži.
Brutální akční pasáže střídají jímavé tracky, kde Howard redukuje počet nástrojů a sází na jednoduchost. Journey To Fenland utáhne pouze fagot a klavír, které na konci slabě podpoří smyčce. Následující Fanland In Flames platí za jednu z nejvyváženějších skladeb na soundtracku a v závěru, kde se melodie rozlije přes celý orchestr, naservíruje Howard posluchači hlavní téma v celé jeho kráse.
Zhruba v půlce dostanou nástroje volno a ozve se nadpozemský hlas Ionny Gika, která s podivným anglickým přízvukem a capella zpívá píseň Gone, s níž u ohně začal jeden z trpaslíků.
Úplný závěr patří alternativní britské formaci Florence + The Machine, která se v současnosti dere na vrchol světové hudební scény - a právě titulní song k tomuto hollywoodskému trháku jí v tom může jenom pomoci. Tato píseň ovšem není jejich soundtrackovou prvotinou. Jejich skladby se objevily už v Gossip Girl (Kiss With A Fist), Eat Pray Love (Dog Days Are Over), Chirurzích (Cosmic Love) nebo The Twilight Saga: Eclipse (Heavy In Your Arms).
Píseň Breath Of Life napsala samotná zpěvačka Florence Welch (která je jediným stálým členem této skupiny), a přestože se nese v duchu stylu, na nějž jsme zvyklí, přece jen popouští opratě a skladba je patřičně strašlivá. Zlověstné bicí na začátku skladby zrychlují tep a sbory, které se přidávají zhruba v polovině, dodávají tracku monumentální zvuk. Florence sama na natáčení řekla: "Miluju sbory a sborovou hudbu a v této písni mám za sebou rovnou šedesát lidí. Když na natáčení poprvé nastoupily barytony, málem jsem se rozplakala. Byl to neuvěřitelně emocionální zážitek".
Co napsat na konec? Čekala jsem hodně, ale přesto je pro mě Snow White And The Huntsman OST obrovské překvapení. Ačkoliv je film jedna velká slátanina všech současných fantasy filmů, soundtrack Jamese Newtona Howarda platí za původní a ve filmu funguje na sto procent. Naprosto vyvážený poměr dramatických sekvencí s něžnými pasážemi tvoří pozoruhodný celek k opakovanému poslechu.
Album: James Newton Howard – Snow White & the Huntsman OST
Celkový čas: 67:06
Skladby: Snow White // I’ll Take Your Throne // Tower Prayers // Something For What Ails You // Escape From The Tower // You Failed Me, Finn // White Horse // Journey To Fenland // Fenland In Flames // Sanctuary // White Hart // Gone – Performed By Ionna Gika // I Remember That Trick // Death Favors No Man // Warriors On The Beach // You Can Not Defeat Me // You Can’t Have My Heart // Coronation // Breath Of Life –Florence + The Machine