Recenze: Lov lososů v Jemenu

Vydáno: 07.05.2012 13:00 - Vratislav Šálek | foto: Forum Film CZ

Ewan McGregor pomáhá naivnímu šejkovi uskutečnit zdánlivě nemožný projekt a při tom se zamilovává do krásné Emily Blunt. To vše pod režijní taktovkou zkušeného Lasseho Hallströma. Je tato romance stejně hloupá jako její název?

Lov lososů v JemenuRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 07.05.2012 13:00. Ewan McGregor pomáhá naivnímu šejkovi uskutečnit zdánlivě nemožný projekt a při tom se zamilovává do krásné Emily Blunt. To vše pod režijní taktovkou zkušeného Lasseho Hallströma. Je tato romance stejně hloupá jako její název? Hodnocení: 3.5
Lov lososů v Jemenu
Salmon Fishing in the Yemen
Drama / Komedie / Romantický
Velká Británie, 2011 , 107 min.

Režie: Lasse Hallström
Scénář: Simon Beaufoy, Paul Torday
Kamera: Terry Stacey
Hudba: Dario Marianelli
Herci: Amr Waked, Emily Blunt, Catherine Steadman, Tom Mison, Ewan McGregor, Rachael Stirling, Kristin Scott Thomas, Tom Beard, Jill Baker, Conleth Hill, Alex Taylor-McDowall, Matilda White, Otto Farrant, Hamish Gray, Clive Wood

Česká premiéra: 03.05.2012

Lov lososů v Jemenu hodnocení na Kinobox.cz: 67.81 %
Dávno předtím než v Holywoodu vypukla současná invaze talentovaných severských režisérů se za mořem usídlil švédský filmař Lasse Hallström. A okamžitě začal bořit vžité dojmy, že každý ze Severu točí jen depresivní dramata. Zvolil si opačnou cestu a jeho specialitou se staly převážně romance a vesměs hřejivá dramata. Ať už šlo o vynikající Co žere Gilberta Grapea?, neméně vydařenou adaptaci románu Pravidla moštárny nebo velmi slušné Ostrovní zprávy. Jeho snímky jsou zkrátka zárukou jakés takés kvality.
To platí i o nejnovějším počinu, romantickém komediálním dramatu Lov lososů v Jemenu, který ovšem do našich kin přichází s nálepkou zámořského propadáku. Troufám si ale tvrdit, že za špatnými výdělky stojí do určité míry nešťastný název, pod nímž by spíše než romanci hledal divák nějaký naučný dokument od IMAXu. Ten ale opravdu nečekejte.
Hlavním hrdinou je poněkud sucharský a cynický doktor Alfred Jones, jehož život i přes značné profesní úspěchy tak nějak stagnuje. To by se mělo změnit ve chvíli, kdy je požádán, aby se zapojil do bizarního projektu bohatého arabského šejka, jenž chce vybudovat řeku pro lososy v Jemenu.
Ač Jones tuto nabídku nejprve odmítne, je později nucen ji přijmout, neboť britská vláda tuší, že takováto akce by mohla v době zuřícího konfliktu na Středním východě, odvést pozornost od všech tamních událostí. Nevrlý vědec se tak na své misi setkává s pohlednou kolegyní Harriet Chetwoode-Talbot, která se mu zalíbí víc, než by si sám přál.
Asi jste pochopili, že Lov lososů v Jemenu vycházející z knihy Paula Tordaye nepřevrací žánr naruby a není bůhvíjak originální. V rukou nezkušeného tvůrce by se pravděpodobně stal jen tuctovou romancí, na níž se brzy zapomene. Naštěstí na režijní stoličce seděl Hallström, který už má tolik zkušeností, aby věděl, co si může dovolit. Ví zcela přesně, jak dlouho zabírat skákající rybku nebo slunce prosvítající korunami stromů a nesklouznout ke kýčovitosti. Všeho je tak akorát.
Sympatické je také to, že se nebojí ukázat zajímavé nápady. V pravou chvíli tak rozdělí plátno na několik částí a rázem oživí poměrně konveční žánrovku. Stejně tak, když začne hrozit, že postavy budou zasněně hledět do dáli nebo pronášet klišovité dialogy, vytasí se s invenčním záběrem skrz vodní hladinu, případně zvolí neobvyklý úhel kamery a rutina je mávnutím proutku pryč.
Taktéž se může opřít o vydařený scénář z pera oscarového Simona Beaufoye, který stojí třeba za adaptací Milionáře z chatrče. Ten mu vytvořil živé a sympatické postavy, které jsou uvěřitelné a mají jasnou motivaci. Navíc se mu podařilo napsat brilantní a vtipné dialogy, které jsou místy tak suché, až se od nich práší. Některé hlášky by se opravdu měly tesat do kamene, protože jsou tak neuvěřitelně cynické, až jsou pravdivé.
Výsledek by byl poloviční bez vynikajících herců. A ty si Hallström, jak je jeho dobrým zvykem, pohlídal. Ewan McGregor je ve své roli životem zmateného vědce naprosto civilní a divácké sympatie si (i díky zmiňovaným hláškám) získá od prvních minut. Také Emily Blunt je velmi dobrá, k tomu ještě charismatická a pohledná a chemie mezi oběma herci funguje na výbornou.
Oba hlavní představitele ale lehce zastiňuje vynikající Kristin Scott Thomas, která si svou úlohu otrlé tiskové mluvčí evidentně užívá a baví jak sebe, tak hlavně okolí.
V první polovině snímku, která je velmi svěží a odsýpá v rychlém tempu, tak nelze mít větších výtek. O to větší škoda je, že v té druhé se trošku nepochopitelně zvolní. Kousavý humor ustupuje vážnějším tématům a řešení vztahových záležitostí mezi postavami. Jako by to nestačilo, rozhodli se tvůrci přidat ještě malinko zbytečnou politickou linii, která i přes značné množství vtipů, jež z ní pramení, jen a jen zdržuje. Na druhou stranu ale není tak zásadním problémem, aby celkové hodnocení a dojem výrazně změnila.
Lov lososů v Jemenu vstoupil do našich kin ve stejný den jako očekávaní Avengers, což se ukazuje být jako dobrá volba. Je totiž velmi příjemnou alternativou typického blockbusteru, která by neměla nikoho urazit. Pokud máte rádi inteligentní romance, komiksový dreamteam vás nechává úplně v klidu a nenecháte-li se zmást neatraktivním a ne úplně dobře zvoleným názvem, měli byste odcházet z kinosálu na výsost spokojeni. A o to jde především.

Český trailer filmu Lov lososů v Jemenu