Robert Pattinson v dalším filmovém zpracování francouzské literární klasiky otevřeně útočí na srdce dívek a dam a nepokrytě toho využívá ve svůj prospěch. Má nejnovější adaptace známého příběhu dnešnímu divákovi co nabídnout?
Je-li vám název filmu povědomý, není to rozhodně náhoda. Jde o novou adaptaci klasického a nadčasového románu francouzského spisovatele
Guye de Maupassanta. Oním "Miláčkem" je bývalý voják Georges Duroy (
Robert Pattinson), který by se z dnešního pohledu dal nazvat pojmem zlatokop (myšleno čistě společensky). Na začátku je zchudlý, má nevýznamnou a nezajímavou práci a nikoho nezajímá. Za vydělané peníze si koupí tak maximálně jídlo, pití a lehké děvy.
Jedna návštěva nevěstince mu však změní život. Potká zde svého starého kamaráda z armády Forestiera, z něhož se stal vlivný muž, a ten mu nabídne práci ve svých novinách. Jelikož ale Duroy s podobnou činností nemá žádné zkušenosti, s úvodními články mu pomáhá pohledná Forestierova žena. Ta ho také uvede do pařížské vyšší společnosti, kde si uvědomí, že zdejší dámy hodně přitahuje a představuje pro ně něco neobvyklého. A v honbě za lepším osobním profitem toho začne náležitě využívat.
Při každém dalším zpracování těch nejklasičtějších děl světové literatury okamžitě vyvstává otázka, zda má nějaký smysl a zda může výsledek dnešnímu divákovi ještě nabídnout něco zajímavého. V případě
Miláčka se sice dá odpovědět kladně, neznámá britská režisérská dvojice
Declan Donnellan a
Nick Ormerod však nedokáže jeho potenciál plně využít.
Problém je už v tom, že žádný z klíčových charakterů není natolik sympatický ani lidský, aby si ho divák mohl oblíbit. Ženy tu jsou víceméně charismatické, většinou se ale na svůj věk chovají hloupě a nevyzrále (s čestnou a paradoxní výjimkou nejmladší Miláčkovy milenky Clotildy) a svůj osud si tak vlastně i zaslouží. Samotný hlavní hrdina je pak již dle definice záměrně povrchní a tak prázdný, že mu prostě nejde upřímně držet palce.
Proto je nesmírně důležité obsazení všech rolí, na nichž film stojí a padá. A právě tato stránka se režisérům ne úplně povedla. Začněme tím hlavním - Miláčkem. Toho ztvárňuje idol teenage dívek sledujících ságu
Twilight Robert Pattinson. Rozhodně není špatný a roli si svým způsobem užívá, bohužel ji ale nedokáže postihnout ve všech aspektech.
Poloha namyšleného hejska a samolibého frajírka, který si je vědom své pohledné vizáže,
Pattinsonovi sedí na výbornou a je v ní dokonale důvěryhodný. Pokud má ovšem ztvárnit emotivnější momenty, na plné čáře selhává. Buď se uchyluje k šílenému přehrávání, nebo k velké křečovitosti, která někdy působí až směšně. Duroy tak v jeho podání vypadá jako lehce labilní mladík, což je určitě škoda.
Poznat je to zejména ve společných výstupech s kolegyní
Umou Thurman, která ho převyšuje v jakémkoli momentu a to i svým přirozeným charismatem. Její výborný výkon pro změnu devalvuje scénář, který v zásadních chvílích nijak neobjasní její motivaci. Když se kupříkladu poprvé vidí a zůstanou spolu sami, okamžitě mu řekne, že se nikdy nestane jeho milenkou. O pár minut později si ho však vezme a je mu milující ženou, aniž by bylo nějak vysvětleno, proč tak náhle změnila svůj názor.
Jejím pravým opakem je
Kristin Scott Thomas, jejíž obsazení se dle mého mínění úplně minulo účinkem. Této jinak zajímavé a vynikající herečce bude letos padesát dva let. Když se do Miláčka zamiluje a začne se chovat jako zamilovaná puberťačka, není to moc přirozený pohled. Místy je to nechtěně směšné a trapné, nic z toho však není vina umělkyně - hraje přesně to, co jí předepisuje scénář. Za zmínku pak stojí ještě
Christina Ricci, která je sexy a ze všech ženských hrdinek působí asi nejrozumněji.
Režijně je snímek zvládnut naprosto standardně a rutinně. Kamera nepřichází s žádnými invenčními záběry a jen suše vypráví celý příběh, hudba není příliš zajímavá a ani kostýmní stránka nijak zvlášť nepřekvapí. Tvůrci jedou celou dobu na jistotu a evidentně se bojí riskovat, což je malinko na škodu. Trošku modernější přístup by této látce prospěl. Tak nadčasové téma by se s klidem dalo převést do aktuálních dní a ryze současných kulis - na působivosti by neztratilo vůbec nic.
V tomto pojetí působí
Miláček jako naprosto konzervativní a nemastné, neslané odvyprávění povinné četby, po jehož zhlédnutí ve vás toho příliš nezůstane. Spíše se zamyslíte nad tím, co vše se s takovým námětem dalo provést a jak moc tvůrci promarnili potenciál, který se jim dostal do ruky.
Český trailer filmu Miláček