Recenze: Navždy spolu

Vydáno: 21.03.2012 16:00 - Vratislav Šálek | foto: Falcon

Novomanželé Channing Tatum a Rachel McAdams rozehrávají ve filmu Navždy spolu na plátně další romantickou variaci na téma ztráty paměti. Je výsledek vhodný pouze pro čerstvě zamilované dvojice, nebo nabízí něco víc i největším cynikům?

Navždy spoluRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 21.03.2012 16:00. Novomanželé Channing Tatum a Rachel McAdams rozehrávají ve filmu Navždy spolu na plátně další romantickou variaci na téma ztráty paměti. Je výsledek vhodný pouze pro čerstvě zamilované dvojice, nebo nabízí něco víc i největším cynikům? Hodnocení: 2.5
Tvůrci romantických filmů to mají těžké. Originality se v tomto žánru už asi moc vymyslet nedá, a tak se musí pokusit zaujmout diváka nějak jinak. A doufat, že do kina přijde dost zamilovaných dvojic a obě pohlaví budou natolik spokojena, že film doporučí třeba svým známým a kamarádům. Jak ale všichni víme, takových snímků je jen hrstka a dají se napočítat na prstech jedné ruky. Ani nejnovější příspěvek Navždy spolu tento počet nerozšíří.
Už samotná zápletka zní jako klišé. Inu, posuďte sami. Novomanželé Leo a Paige jsou do sebe stále po uši zamilovaní, žijí spokojeně v Chicagu a jejich společná budoucnost vypadá dost růžově. Jedné zimní noci se však stanou účastníky dopravní nehody, která jim otočí dosavadní život vzhůru nohama. Zatímco Leo má jen povrchová a nijak závažná zranění, jeho paní utrpěla úraz hlavy, který způsobil, že si na vztah s manželem vůbec nepamatuje. Ten ji tak musí přesvědčit o tom, že jedině on je jejím vyvoleným a dokázat ji zaujmout stejně jako v době, kdy se potkali.
Přijde-li vám nastíněný příběh příliš obyčejný a nezáživný, vězte, že takový je i celý film. Po celou dobu nepřichází s ničím originálním a jen vyplňuje předepsanou šablonu a nebohému divákovi nezbývá nic jiného, než si odškrtávat všechny povinné položky a maximálně se bavit tím, v jakém pořadí se seřadí. Dál už tu totiž nic není. Ač má Navždy spolu (v originále trefnější název The Vow, česky tedy Přísaha nebo Slib) pouze lehce přes sto minut, subjektivně se jeví jako dvakrát delší.
Na velkém plátně debutující Michael Sucsy natočil film dost pomalým tempem a nevynechává skutečně jediné klišé. Nelze mu upřít snahu o kvalitní rutinu, chybějící zkušenosti jsou ale bohužel znát. Některé momenty přímo volají po zrychlení příběhu a použití filmařské zkratky, čehož se však nedočkáme. Místo toho tak sledujeme kolovrátkové situace, kdy se manžel snaží znovu a znovu okouzlit ženu svého srdce, a když se to nedaří, začne se utápět v depresích. A spolu s ním se v nastalé nudě utápí i divák.
A příliš mu nepomáhají ani herci. Channing Tatum se sice hodně snaží a zamilovaného mladíka mu nemáte problém uvěřit, emocionálnější chvíle, v nichž má plakat, litovat se apod. však nefungují. Je v nich prkenný. Dámy mu to ale nejspíš odpustí, neboť zase často chodí bez trička a na pár sekund je dokonce vidět i jeho holé pozadí! To pánové takové štěstí nemají...
Rachel McAdams je nepochybně lepší herečka než její partner, což je znát, samotná ale celý film neutáhne a i přes její roztomilost začne s přibývajícím časem lézt trošku na nervy. A nezmění to ani dva kratičké momenty, kdy se objeví pouze ve spodním prádle. Bonusem pro fajnšmekry budiž malá účast Sama Neilla a Jessicy Lange, kteří sice oba dost zestárli, své řemeslo ovšem stále velmi dobře ovládají.
Přes veškerou kritiku jsou to právě herci, kteří film udrží přesně na hranici nikoho neurážejícího průměru. Jinak se totiž skutečně není čeho chytit. Příběh je strašlivě předvídatelný (a to se tvůrci ohánějí jeho reálnými základy :-)) a i ten nejsvátečnější divák je schopen ho po pár minutách víceméně přesně odhadnout. Režie jede na jistotu a nenabízí příliš invence a romantickou atmosféru tvoří těmi nejjednoduššími prvky, jakými jsou například dlouhé záběry na zasněženou krajinu nebo typická hudba v pozadí. Celé je to tak přeslazené, že z toho někoho může ke konci rozbolet břicho.
Přemýšlet moc nesmíte ani nad podivnou amnézií hlavní hrdinky, která si pamatuje přesně to, co se hodí scenáristům, a tím pádem vytváří jakés takés dějové oblouky. Logicky tak nikoho nepřekvapí ani prvoplánové poselství o tom, že na pravou lásku se vyplatí počkat, a pokud někoho dokážete získat jednou, dovedete to znovu a znovu. Samozřejmostí pak pochopitelně jsou i černobílé charaktery, které někdy působí hodně ploše (příkladem může být právě oddaný manžel, který je zcela dokonalý a nemá jedinou špatnou vlastnost) a taktéž předvídatelně.
K dobru lze ještě přičíst zvládnutou úvodní autonehodu a hlavně to, že jde film přečkat bez úhony a ve výsledku vlastně asi nikoho moc nenaštve. Jeho návštěva se ale dá doporučit opravdu jen čerstvě zamilovaným dvojicím, v nichž ještě muž pro svou partnerku udělá cokoli. Ženské pohlaví si v něm totiž přijde na své nejen kvůli hlavnímu představiteli a mužský doprovod ho přetrpí a nebude se cítit nikterak uražen.

Český trailer filmu Navždy spolu

• (Elizabeth Janečková, 10.01.2013 15:02) Reagovat

Náhodou je to krásnej film!