Hlava-ruce-srdce

Recenze: Hlava-ruce-srdce

Vydáno: 01.11.2010 17:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: 2010 Bontonfilm

Režisér David Jařab se soustředil více na promyšlené obrazové kompozice a bizarnosti okultního příběhu, takže vyprávění samé i vinou inscenační nejistoty ztrácí svou plynulost a místy hraničí se směšností.

Po dramatu Vaterland - Lovecký deník přichází David Jařab s druhým filmem nazvaným Hlava-ruce-srdce. Do obrazů vizuálně vytříbených, které v šerosvitných zátiších přibližují jak honosné měšťanské interiéry, tak rolnickou usedlost kdesi na Moravě, halí "ženské" hledání lásky i "mužskou" touhu po uchování stávajících poměrů, zajištěných okultními praktikami. Ovšem vyšetřování záhadného úmrtí vysoce postaveného důstojníka rakousko-uherské armády není posléze jádrem událostí, jakkoli se s hlavní hrdinkou, bývalou herečkou, ocitají v dočasném soužití jak účastník okultního spiknutí, tak vyšetřovatel. Oba posléze zbaveni veškerých jistot, případně i končetin, a v důsledku toho všeho též sexuální potence a soudného rozhodování.
Režisér Jařab se z velkoměstských scenerií záhy přesouvá na osamělou venkovskou chalupu, kam se protagonistka přesouvá, aby se po skonu nevlastní sestry (zřejmě již ovdovělé, protože o otcově přítomnost nepadne jediná zmínka) ujala její dospívající dcery. A do dění vnikají okultní projevy, ať již dané samotným skutkem (rozporcování mrtvoly), nebo následnými projevy (paže ztracená během první světové války), spojené týmž rysem - také samostatná část těla, hlava, paže i pouhý prst, dokáže promluvit, dokonce samostatně myslet a diskutovat, případně se pohybovat.
Nezáleží pak na tom, zda takto rozprávějí ostatky zesnulého důstojníka (mluvící hlava umístěná ve skleněném poklopu), nebo naopak k dosud žijícímu promlouvá jeho oddělená končetina. Do těchto surreálných událostí, prezentovaných zvážněle a bez jakékoli nadsázky, pak vstupuje sama hlasem nadaná příroda - dotazují se i zvířata (sova, lev) ve výrazně obskurním dohadování, kdo a za jakých okolností může být králem zvířat.
Snímek nastoluje bizarnost jako důležitý významotvorný prvek, třeba chov drůbeže průběžně vybíjené nebo otěhotnění hlavní hrdinky skrze useknutý milencův prst, jenž spadne do vany během její koupele. Režisér modeluje svérázný, hypotetický časoprostor, v němž přestávají platit obvyklé zvyklosti, jakkoli se tomu reálnému vnějškově podobá. Vypomáhá si stylizacemi, například přesuny do různých měst naznačují jejich obrazy, válčení pak pohybová studie bodákových útoků na pozadí zvětšených map, které zaujímají celé pole záběru.
Obrazy zůstávají statické, někdy se kamera pozvolna pohybuje, aby panoramovala zvolený výsek dějiště, obhlíží se hlavně po interiérovém zařízení ve ztemnělých místnostech. Jenže všechen tak pečlivě evokovaný svět je ve skutečnosti zmrtvělý, celé vyprávění se mění v pouhou hříčku bez smyslu, který by ji osvětloval. Podtrhuje to i herecké ztvárnění postav (Viktorie Čermáková, Roman Zach, Martin Finger, Ivana Uhlířová), které se pohybují jakoby loutkovitě, bez vlastní vůle. Jejich ztišená, bezpříznakově monotónní mluva vyvěrá jakoby z transu. (Jedině představitelé vedlejších postav - Jiří Schmitzer, Ondřej Vlach, Alois Švehlík - ztvárňují své obvyklé šaržovité figurky režisérem nijak korigované.)
Jařab natočil film rádoby přemýšlivý a meditativní, rádoby znepokojivý, avšak dosáhl jedině vyprázdněné zdlouhavosti. Snímek jen stěží oslovuje, jakkoli nabízí několik záchytných bodů, ať již je to vizuální vytříbenost, různorodé okultní výstřednosti související se samostatnou existencí oddělených lidských částí či nápovědní texty, jako třeba dvakrát připomenuté (a poprvé nedokončené) pohádky o královských sourozencích, z nichž jeden se narodil se srdcem namísto mozku a druhý s mozkem namísto srdce.

• Je to krásný film! (Anika, 18.12.2010 16:18) Reagovat

Možná je to pravda, ale ten film mě nadchl!!! Vy to vidíte jinak, protože nejste už zvyklí na filmy co jsou pro intelektuály. Teď jsou filmy kde se kopou do p****í a všichni kolem se tomu smějí a my za obrazovkama jsme nuceni se taky smát. David Jařab je zvláštní člověk, který svět vidí jinak než ostatní a chce to se všemi sdílet. Myslím, že jak hrál Roman a ostatní herci,co jsou popsáni jako loutky v tranzu, hrají právě tak jak to mělo být. Mně se to líbilo!

• Film,který si zasloužil mnohem více... (Jelínek, 05.01.2011 01:20) Reagovat

Bohužel vaše recenze je velmi podobná většině ostatních.. a to i ve výběru formulací,ale osočovat Vás z opisování nechci...stejně tak mohli ostatní opsat od Vás....o to tu nejde....jde o to,že filmový publicista by měl mít trošku otevřené oči,když se kouká na film i když novinářské projekce bývají často dopoledne....je vidět, že už nejste schopen sledovat film s otevřenou myslí...Už mnoho mých přátel se řídí filmovými recenzemi na české filmy tak, že špatná recenze znamená zajímavý počin a platí to i v tomto případě...dlouho jsem neviděl film s takovou fantazií a a s tak jemným smyslem pro groteskno...jenže bohužel způsob ,jakým tento ojedinělý film k divákovi hovoří vyžaduje otevřenost...a vězte,že pocit toho, když týden po shlédnutí tohoto snímku v kině vám některé věci dozrají v mysli,je neopakovatelný...bohužel dnes mívám tyto zážitky jen u filmů z archivu...
    Jsteli toho schopen...zkuste se na ten film podívat ještě jednou,třeba ho uvidíte jinak a bude srozumitelnější.
    S pozdravem J.N.Jelínek

• Re: Film,který si zasloužil mnohem více... (Sagy, 06.01.2011 21:48) Reagovat

Vaše reakce je úžasná!! Máte naprostou pravdu!!! Jsem ráda, že žijí ještě lidé co mají vkus!!! Děkuji!

TV tipy: 3. 5. 2024 - 9. 5. 2024
TV tipy: Damien na Chesilské pláži snědl Bobovy burgery a našel lásku nebeskou V aktuálním týdnu je televizní nabídka poměrně střídmá a opět spoléhá na jistotu v podobě osvědčených repríz. V našem výběru tak nejvíce zaujme pokračování hororu Přichází satan! a pár téměř zapomenutých počinů.... čtěte zde
Vydáno: 03.05.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 18. týden
Kinopremiéry: Sloní muž našel v tarotu recept na štěstí První květnové premiéry jsou především ve znamení zábavné akční podívané Kaskadér, která sice nebude bořit žebříčky návštěvnosti, milovníky filmařiny by ale měla uspokojit. Po letech se do kin vrací také oceňovaný... čtěte zde
Vydáno: 01.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 17. týden
Top 20 ČR: Brouček stoupá na vrchol Domácí komedie Prázdniny s Broučkem si po minulém týdnu, kdy se musela sklonit před animákem Jak zachránit draka, bere uzmuté první místo. čtěte zde
Vydáno: 30.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 17. víkend
Box office: U pokladen skórovali Rivalové Dospělácké drama Rivalové se Zendayou zasazené do tenisového prostředí skórovalo u pokladen kin a patří mu první místo amerického žebříčku Box office. čtěte zde
Vydáno: 29.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Lesní vrah 5/10
Recenze: Český film Lesní vrah nahlíží do prázdnoty existence mladého zabijáka Snímek režiséra Radima Špačka se zabývá postavou Viktora Kalivody, jenž v roce 2005 zastřelil tři lidi a vysloužil si přezdívku „Lesní vrah“. Film seznamuje diváky s událostmi v posledním roce před Viktorovým zatčením. čtěte zde
Vydáno: 27.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
1

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.