Oscar 2012: Nejlepší původní a adaptovaný scénář

Vydáno: 25.02.2012 23:44 - Natálie Bergerová | foto: BIOSCOP

Možnost vyhrát Oscara za původní či adaptovaný scénář mají i George Clooney a Asghar Farhadi, ale hlavními favority jsou Woody Allen a trio Alexander Payne - Nat Faxon - Jim Rash. V naší podrobnější analýze se dozvíte více o všech nominovaných a také o jejich šancích na zlatou sošku.
NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ SCÉNÁŘ
Michel Hazanavicius (The Artist)
Umělec je zjevením letošních Oscarů. Prakticky němý, důsledně černobílý a až nesnesitelně podmanivý autorský kousek Michela Hazanaviciuse (jsem zvědavá, kolik hollywoodských hvězd si na tom jménu vyláme zuby) je poctou starým dobrým filmovým časům, ale i příběhem, který připomíná něco z kouzla Sunset Blvd.. Jak si vysloužil film bez dialogů nominaci za nejlepší scénář? Normální scénář mívá na dvě hodiny času kolem 120 stránek, Umělcův scénář má pouhých 42 stránek, z nichž drtivou většinu pokrývají režijní pokyny a scénografické poznámky. Počkejte a uvidíte, třeba to autor na pódiu pantomimicky vysvětlí.
Annie Mumolo & Kristen Wiig (Ženy sobě)
Bez mučení přiznávám, že Ženy sobě jako „apatowka“ pro ženy mě neměly šanci chytit za srdce. Ani někde níž. Ale úspěch, který jim tahle autorská předsvatební řachanda přinesla, je zasloužený. Už proto, že autorky mazaně využily díru na trhu a pochopily, že vedle cílového publika beznadějně romantických dívek, které omdlévají blahem při Lásce nebeské a Pretty Woman, tu existuje zcela nevyužitá skupina tlustých naštvaných třicátnic, které život nepovažují za Sex ve městě ani pohádku o Popelce - a nebojí se o tom mluvit. Vulgárně, bez pardonu, staromilci se budou červenat, ale Glorii Steinem by se to určitě líbilo.
J.C. Chandor (Margin Call)
V knihkupectví přetékají regály o pádu chamtivých bankéřů na Wall Street, samotný remake filmu Wall Street přilákal do kina investory zklamané davy, černá ruka ekonomické krize nám stále sahá na čísla HDP, nezaměstnanosti i inflace. Ideální timing pro chytrý film jako Margin Call, docudrama, které je podle skutečných událostí, ale nepostrádá napínavý a dramatický děj a výborné herce. Scénář, který psal sám život, ale do požadovaného oscarového tvaru jej vytvaroval až J.C. Chandor, režisér reklamních spotů a dokumentů. Perličkou je, že jeho otec pracoval třicet let u Merrill-Lynch. V tom je kouzlo Margin Call, obžaloba kombinovaná s insiderstvím.
Woody Allen (Půlnoc v Paříži)
Woodyho Allena netřeba představovat. Režisér, herec, scenárista a především nejslavnější neurotik na světě, kterého má průměrný divák má spojeného s New Yorkem a jazzem, je znám i tím, že předávání Oscarů zásadně nechodí. Ale to neznamená, že k němu zlatý plešounek nedoputuje. Půlnoc v Paříži, kouzelná kulturní pocta umělcům jazzového věku a městu milenců, sice nepatří k tomu nejlepším z woodygrafie, přesto však patří k favoritům letošního ročníku.
Asghar Farhadi (Rozchod Nadera a Simin)
Íránský režisér a scenárista Asghar Farhadi, mj. oblíbenec Davida Bordwella, momentálně boduje v českých kinech se svým dramatem Rozchod Nadera a Simin. Drama sleduje odcizování a rozchod manželského páru, příslušníků vyšší střední třídy v Teheránu. Nader a Simin se handrkují o tom, zda odejít do ciziny. Simin chce odejít, aby zajistila dceři lepší budoucnost, Nader chce zůstat, aby se postaral o otce, který trpí Alzheimerem. Favorit kritiků (mj. film roku Rogera Eberta) Farhadi dokázal se svým scénářem prorazit bariéru cenzury a nevšedním způsobem nastínit dilema jednoho páru v zemi, kam se běžný turista jen tak nepodívá.
Šance podle filmserveru:
  • Woody Allen (Půlnoc v Paříži) 30 %
  • Michel Hazanavicius (The Artist) 25 %
  • Asghar Farhadi (Rozchod Nadera a Simin) 15 %
  • J.C. Chandor (Margin Call) 15 %
  • Annie Mumolo & Kristen Wiig (Ženy sobě) 5 %

  • ANKETA

    Kdo získá Oscara v kategorii Nejlepší původní scénář?









    Podívat se na výsledky



    NEJLEPŠÍ ADAPTOVANÝ SCÉNÁŘ
    Alexander Payne a Nat Faxon & Jim Rash (Děti moje)
    Alexander Payne je ten chlápek, který se nápadně podobá Oscaru Wildeovi (a také si ho v Paříži, miluji Tě zahrál) a prorazil s trochu trpkou komedií o víně jménem Bokovka. Scénář k filmu Děti moje je adaptací stejnojmenného románu havajského autora Kaui Harta Hemmingse. Vypráví příběh Matta Granta, který má havaj na Havaji, než se jednoho dne dozví, že jeho manželka měla nehodu a on se musí postarat o své dcery, jímž byl do té doby jen rodičem v záloze. Působivé rodinné drama posbíralo celou řadu nominací a kritických cen a je favoritem této kategorie.
    John Logan (Hugo a jeho velký objev)
    John Logan získal nominaci za adaptaci dětské knihy The Invention of Hugo Cabret známého dětského autora Briana Selznicka (vzdáleného potomka slavného producenta Davida O. Selznicka). Logan sám je ve filmovém průmyslu etablované jméno - s režisérem Martinem Scorsesem spolupracoval už na historickém dramatu Letec, psal scénář ke snímku Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street nebo k animovanému Rangovi, podílí se i na scénáři k nejnovější bondovce Skyfall.
    George Clooney & Grant Heslov a Beau Willimon (Den zrady)
    Březnové idy jsou narážkou na římské drama Caesara a jeho den zrady. George Clooney, známý jako herec, který se sociálně a politicky angažuje, adaptoval spolu s Grantem Heslovem a Beau Willimon divadelní hru Farragut North, která je volně založena na kampani demokrata Howarda Deana v rámci prezidentských primárek. Pro mě osobně je nominace politicky naivního a schematického scénáře překvapením, nicméně George Clooney je dlouhodobě miláčkem americké Akademie, mezi jejímiž členy moc politologů a historiků nebude, takže bez šance není.
    Steven Zaillian & Aaron Sorkin a Stan Chervin (Moneyball)
    Bez dlouhých okolků se přiznám, že číst scénář Moneyballu mě bavilo ještě o fous více, než samotný film s Bradem Pittem v hlavní roli. Důvodem je Aaron Sorkin, který svoje mistrovství ve verbálním ping pongu již prokázal v kultovním seriálu z Bílého domu Západní křídlo a loni získal Oscara za adaptaci The Social Network. Moneyball, dramedie z baseballového prostředí, má v sobě všechno, co dobrý scénář potřebuje: dramatický oblouk, chytré dialogy, zapamatovatelné hlášky i potřebné napětí, díky němuž sedí i divák, který pálku nikdy nedržel v ruce, u baseballových statistik jako přibitý.
    Bridget O'Connor & Peter Straughan (Jeden musí z kola ven)
    Scénář filmu Jeden musí z kola ven je založen na špionském románu Johna Le Carrého, patří do tzv. série Karla. Hlavní hrdinou je důsledně antibondovský špion George Smiley, který na rozdíl od agenta s povolením zabíjet představuje opačný pól špionské profese: klotové rukávy, stohy spisů a občas hlaveň pistole mezi nudnou, ale zatraceně důležitou administrativou. Jako čtenář předlohy mohu potvrdit, že adaptace z autorské dílny Bridget O'Connor a Petera Straughana je nadmíru vydařená. A to je velká pochvala.
    Šance podle filmserveru
  • Alexander Payne a Nat Faxon & Jim Rash (Děti moje) 30%
  • Steven Zaillian & Aaron Sorkin a Stan Chervin (Moneyball) 25%
  • John Logan (Hugo a jeho velký objev) 20 %
  • Bridget O'Connor & Peter Straughan (Jeden musí z kola ven) 20%
  • George Clooney & Grant Heslov a Beau Willimon (Den zrady) 5 %

  • ANKETA

    Kdo získá Oscara v kategorii Nejlepší adaptovaný scénář?









    Podívat se na výsledky




    NÁZORY

    Vložit názor

    Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

    Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

    Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
    Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY