V letošní pětici nominovaných za nejlepší filmovou hudbu figuruje hned dvakrát John Williams, o zlatou sošku se uchází i Ludovic Bource za němý snímek The Artist či minimalistický Tinker, Tailor, Soldier, Spy Alberta Iglesiase. Pojďme se na kandidáty podívat blíže...
Hudba v sobě schovává mnoho radosti, smutku, napětí, strachu, ale i spoustu jiných emocí a žádný film by bez ní nebyl úplný. Hudební Oscaři se tradičně udělují ve dvou kategoriích - nejlepší původní hudba a nejlepší původní píseň. Pojďme se tedy podívat, kteří skladatelé a která jejich díla z minulého roku zaujaly akademiky nejvíc a dostali se mezi pětici (respektive čtveřici) vyvolených.
NEJLEPŠÍ HUDBA:
Howard Shore (Hugo a jeho velký objev)
Kanadský rodák a dlouholetý
Scorseseho spolupracovník (složil hudbu k filmům
Letec,
Gangy New Yorku či
Skrytá identita) má na kontě velmi pestrou sbírku soundtracků -
Fincherův Úkryt nebo
Cronenbergovy Dějiny násilí mají do pohádky velmi daleko, o něco více byla na dětské publikum zaměřená hudba k
Zatmění. Mezi jeho nejvýraznější díla patří doprovod k
Pánovi prstenů. Letošní oscarovou nominaci si vysloužil jeho soundtrack k
Hugovi.
Hugo OST je typicky "pohádkovým", klasickým soundtrackem, který se nepokouší o žádné experimenty. Najdeme v něm charakteristické kouzelné smyčce i kolovrátkové, šansonově znějící melodie. Jednotlivé skladby jsou zkomponovány tak, aby každá z nich představovala jednu "kapitolu" Hugova příběhu.
John Williams (Tintinova dobrodružství)
Pětinásobný držitel zlatého plešouna má letos v oscarovém ohni hned dvě želízka. Dobrodružné a dramatické soundtracky nejsou skladateli rozhodně cizí, stejně jako spolupráce se
Stevenem Spielbergem (například na filmech
Chyť mě, když to dokážeš,
Ztracený svět: Jurský park nebo
Schindlerův seznam). Hudba k
Tintinovi se vyznačuje především variabilitou a pestrostí - od rozpustilého pseudojazzu přes roztančené flétnovo-smyčcové kouzlení či zběsilé dechové duety až po rozvážnější klavírní a houslové skladby. V pětici nominovaných je po zvukové i kompoziční stránce nejblíže prvně jmenovanému soundtracku k
Hugovi.
Ludovic Bource (The Artist)
Hudební doprovod k němému, nepříliš obvyklému snímku
The Artist stihl již získat tři nominace. Jedná se o instrumentální, velice klasický, velice francouzský soundtrack. Obsahuje valčíkové melodie i čistokrevnou scénickou hudbu, setkáte se v něm s romantickými smyčci, hravým piánem i dobově znějícím zpěvem. Dílo
Ludovica Bource bylo i přes svou nenápadnost a neokázalost
oceněno letos Zlatým glóbem. Bude se úspěch opakovat i v případě cen Akademie?
John Williams (Válečný kůň)
Hudba k filmu
Válečný kůň je druhým počinem, se kterým se skladatel pouští do boje o Oscary - a diametrálně odlišným. Instrumentálně bohatý, velkolepý - romantické momenty se v něm střídají s dramatickými mezihrami a melancholickými pasážemi. Čistě orchestrální hudba, kde dominují smyčce a dechy, na první poslech ničím nepřekvapí, je ovšem vynikající ukázkou profesionálně odvedeného soundtracku. Vzhledem ke své bohatosti a klasické kompozici má na zlatou sošku poměrně velkou šanci.
Alberto Iglesias (Jeden musí z kola ven)
Alberto Iglesias je jedním z nejznámějších španělských skladatelů filmové hudby, častý spolupracovník
Pedra Almodóvara. Na kontě již má oscarové nominace za hudbu k filmům - kromě letošního
Jeden musí z kola ven se jednalo o
Lovce draků v roce 2007 a
Nepohodlného z roku 2005. Hudební doprovod k
Tinker, Tailor, Soldier, Spy je jemná, subtilní, vážněji laděná, nenápadná. Převažuje klavír, nechybí elektronický rytmický podkres.
Iglesias v tomto melodicky i instrumentálně neokázalém soundtracku použil pro dokreslení dramatičnosti smyčce, atmosféru neustále obohacuje saxofon, trubka či klarinet. I komorněji laděná filmová hudba však může být oceněna, důkazem budiž loňský
úspěch podobně nenápadné, i když instrumentálně odlišné
hudby k filmu
Králova řeč na předávání cen BAFTA.
Šance podle filmserveru (bude doplněno):
35 % Howard Shore (Hugo a jeho velký objev)
20 % John Williams (Tintinova dobrodružství)
20 % Ludovic Bource (The Artist)
15 % Alberto Iglesias (Jeden musí z kola ven)
10 % John Williams (Válečný kůň)
NEJLEPŠÍ PÍSEŇ:
Man or Muppet (Muppeti)
V "baladě"
Man or Muppet za doprovodu tklivé muziky a procítěných muppetovských vokálů se Gary hlasem
Jasona Segela ptá, zda je člověkem či Muppetem - a posluchač si klade otázku, které vesmírné síly mají na svědomí ten prazvláštní paradox, že ironické a humorné "takybalady" bývají po hudební a často i textové stránce mnohem geniálnější než ty, které to myslí vážně. Mnoho bodů navíc za
Sheldona Coopera ve videu. Go for it, Muppets!
Real in Rio (Rio)
Ptačí samba
Real in Rio nešetří sborovým zpěvem, charakteristickým bubnováním a vtíravým "lá-lá-lá" (a "kako wera kinga kinga". A "hot winga, hota winga". A "lá-lá-lá...). Oproti konkurenční
Man or Muppet je výraznější, rytmus samby je opravdu povedený a sbory znějí přinejmenším dobře. Zvítězí profesionalita, nebo recese?
Šance podle filmserveru (bude doplněno):
60 % Man or Muppet (Muppeti)
40 % Real in Rio (Rio)