Soundtrack: Muži, kteří nenávidí ženy

Vydáno: 16.01.2012 18:00 - Amaya Tomanová | foto: Falcon

Rok se s rokem sešel a duo Reznor - Ross naservírovalo světu po The Social Network OST další ambiciózní soundtrack. The Girl with the Dragon Tattoo OST doprovázejí zvěsti o jeho náročnosti a neposlouchatelnosti. Je tomu skutečně tak?
Trent Reznor & Atticus Ross: The Girl with the Dragon Tattoo OSTSoundtrack je oficiálně posluchačům k dispozici od 9. prosince a Reznor se na něm podílel jak hudebně, tak producentsky. Album trvá úcty-či-čeho-hodné tři hodiny a kromě autorských skladeb obsahuje například i předělávku Immigrant Song od Led Zeppellin. Podobně jako loňské dílko tohoto skladatelského tandemu stihl i The Girl with the Dragon Tattoo OST posbírat slušnou řádku nominací včetně té zlatoglóbové.
Album je po melodické (ano, skutečně zde naleznete i melodické kousky) i zvukové stránce typicky reznorovsko-rossovské. Zjednodušeně by se jednotlivé skladby daly rozdělit do tří skupin: geniální zběsilosti, pomalé melodické ponurosti a čistokrevné podivnosti. Žádná překvápka v podobě orchestrálních standardů či popových zpívánek posluchač nemůže - a zaujatý fanoušek ani nechce - čekat. Devětatřicet skladeb. Tři disky. Tři kategorie. Tři hodiny. Pusťme se do toho...
Geniální zběsilosti: Hned v úvodní Immigrant Song s Karen O z Yeah Yeah Yeahs, zdařilém, netradičním coveru písně od Led Zeppellin, nám dávají autoři jasně najevo, že se s námi nehodlají mazlit. Nastav ruku, zatni pěst, ukaž žíly - šlehneme ti koktejl, o jakém se ti nesnilo. Celým tělem nám v mžiku koluje směs strhující hudby, zběsilých beatů a ultradivokých vokálů. Vokálů zoufalých i útočných, provokativně ječících i orgasticky vzdychajících. V rámci zběsilostí si náramně užijete "počítačové" šílenosti v An Itch nebo Infiltrator, které se stravitelným osmibitovým zvukovým hříčkám na The Social Network OST podobají jen velmi vzdáleně. Hlasy, údery, útržky melodií, to vše se nám zarývá pod kůži s razancí devítipalcových hřebů.
Čistokrevné podivnosti: O sedmé With the Files by se dalo říci, že v ní bezmála osm minut něco nevýrazně buší, hučí, hvízdá a šramotí. Ovšem takovým způsobem, který nám nedovolí stisknout tlačítko "Forward". A po třech minutách nám za odměnu naservíruje špetku jemných klavírních tónů. Sedmnáctá Hypomania a její šílené vrzání, skřípění a hučení zní spíše depresivně než manicky.
Pomalé melodické ponurosti: Ideálním zástupcem melancholicky laděných skladeb je druhá She Reminds Me of You. Je ukolébavkou, umíráčkem i poplašnou sirénou, vše v tom pozitivním slova smyslu. Zneklidňující, rozechvělá kombinace temné zvonkohry a ponurých syntezátorových tónů se v různých obměnách opakuje na více místech soundtracku.
Ukázkově melancholickou je i téměř výhradně klávesová What If We Could?. V "One Particular Moment se snoubí klávesy s monotónním rytmickým podkladem připomínajícím odbíjení metronomu. Nadpozemsky znějící I Can't Tak It Anymore je ozvláštněna ženským vokálem. Mezi zvukově bohatší patří třináctá Please Take Your Hand Away, která podobně jako The Sound of Forgetting balancuje na hraně hudebního surrealismu a koleduje si tak o zařazení do kategorie podivností.
Melancholická stránka je zde prezentována především klavírem. Některé skladby, jako například Under The Midnight Sun, A Pause For Reflection či zčásti vokální A Pair Of Doves mají tendenci sklouznout k monotónnosti, na kvalitě jim to ale neubírá. Celé album uzavírá Is Your Love Strong Enough?, po celém tom zběsilém nářezu překvapivě standardně a snad až mainstreamově znějící zklidnění, kterého je ale rozhodně zapotřebí.
Jediné, co by z The Girl with the Dragon Tattoo OST teoreticky mohlo činit neposlouchatelné album, je jeho délka - což lze velice jednoduše ovlivnit "poslechem interruptus". Pomineme-li celkovou stopáž, budou jistě někteří dokonce považovat album za ještě povedenější, než byl již zmiňovaný The Social Network OST. Tenhle nářez jednoduše obsahuje vše, co jen od dvojice Reznor - Ross (resp. trojice, protože k těmhle dvěma te'ď patří již neodmyslitelně David Fincher) můžete čekat.
The Girl with the Dragon Tattoo OST znamená údernost, elektronickou apokalypsu, ambient, ze kterého jde mráz po zádech, syntezátory i prapodivné ruchy - zkrátka jednu velkou, geniální, zběsilou, mnohotvárnou a navýsost originální podivnost. Půjdete-li do toho připraveni a rozložíte si poslech do několika večerů, je hudební tantrický orgasmus téměř jistě zaručen.


Karen O with Trent Reznor & Atticus Ross - Immigrant Song z alba The Girl with the Dragon Tattoo OST
Album: Harry Gregson-Williams - Arthur Chritsmas OST
Celkový čas: 2:53:34
Skladby: Immigrant Song // She Reminds Me Of You // People Lie All The Time // Pinned And Mounted // Perihelion // What If We Could? // With The Flies // Hidden In Snow // A Thousand Details // One Particular Moment // I Can't Take It Anymore // How Brittle The Bones // Please Take Your Hand Away // Dísc 2: Cut Into Pieces // The Splinter // An Itch // Hypomania // Under The Midnight Sun // Aphelion // You're Here // The Same As The Others // A Pause For Reflection // While Waiting // The Seconds Drag // Later Into The Night // Parallel Timeline With Alternate Outcome // Disc 3: Another Way Of Caring // A Viable Construct // Revealed In The Thaw // Millennia // We Could Wait Forever // Oraculum // Great Bird Of Prey // The Heretics // A Pair Of Doves // Infiltrator // The Sound Of Forgetting // Of Secrets // Is Your Love Strong Enough?


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY