GEKKO NIKDY NESPÍ Načasování vzniku druhého dílu Wall Street nemohlo být lepší. Pokračování Stoneova kultovního snímku z prostředí finančních magnátů skutečně nemohlo přijít v lepší čas než v době doznívající ekonomické krize. Reálná událost - propad na newyorské burze v roce 2008 - se stává pevným základem pro rozehrání další chamtivé lsti finančního žraloka Gordona Gekka, který se před pár lety vrátil z vězení a znovu nabývá na síle a vlivu. Byť se zdá, že dlouhá léta za mřížemi na něm nechala značné stopy, je stejně nepředvídatelný a úskočný jako předtím, a to i před vlastní rodinou. Shia LaBeouf coby snoubenec Gekkovy dcery má dobře nakročeno stát se jeho následovníkem a ve své zarputilosti je možná přesvědčivější než Charlie Sheen v jedničce. Ten zde ostatně rovněž nechybí a jeho drobný, leč nepřehlédnutelný cameo výstup funguje jako vtipná aluze na předchozí díl. A rozhodně není jedinou, viz název filmu, který sestává z Gekkova nezapomenutelného motta „Peníze nikdy nespí“. Sebereflexe je jedním z prvků, které přispívají k celkovému úspěchu snímku, který tak trochu kazí pouze přemrštěný happy-end. Jana Bébarová: 8/10.
FINANČNÍ INSOMNIA V DOBĚ GLOBÁLNÍ VESNICE: GREED IS GREAT Jaká je Wall Street po dvacti letech? První díl připomíná hluboký oceán, kde občas propluje žralok. Či ve stylu Čelistí velký bílý dolarožravý, ikona Gordon Gekko. Wall Street: Peníze nikdy nespí je obrovský bazén, v němž se nonstop prohánějí kolonie hladových piraň. Z příležitostných dobrodruhů vyrostla generace brutálních gamblerů. I Gekko, který vyšel z vězení a místo rance buchet dostal svůj obstarožní mobil velikosti pádla, je šokován, jak rychle se bankovní svět zbláznil do kolotoče nákupů dluhů a hypoték. Oliver Stone je známý svou vášní pro kontroverzní politické figury jako Castro, ale Wall Street 2 mluví jazykem filmu. A přízvukem peněz. Strefuje se do lidské nátury- chamtivost podle něj není levicová či pravicová, americká či evropská, chamtivost je přirozeně lidská, což ukazuje na všech postavách s výjimkou dcery Gekka, jež jako čistá duše nenávidí otce i celou prohnilou mašinerii. Stoneův snímek, kde září herecký dreamteam Douglas, Brolin, La Beouf i Langella, klame tělem- přes jednoduchý děj má strukturu cibule. Čím déle ji loupete, tím více vrstev se objeví. Téměř mafiánský thriller plný oidipovských komplexů. Dramatický souboj racia a emocí, morálky a chamtivosti. Obžaloba doby. Stone roztáčí spirálu globální krize v podivuhodném mixu retra a postmoderny. Užívá montáže a filtry, vizuální zkratky, obrazové metafory, kamera s pornografickou posedlostí zálibně klouže po mrakodrapové džungli New Yorku. Ubíhající čas překládá do filmové řeči jako plynutí vody v řece. Jednotícím motivem je metafora bubliny, v jejíž prasknutí jakoby nikdo nevěřil, existuje přece Marangoniho efekt. A pak se to stane. Natálie Bergerová: 8/10.
DĚJINY S PRÁZDNOU NADSTAVBOU Když se kamarádka, která se jinak o dění v ekonomice vůbec nezajímá, vrátila z premiéry dvojky Wall Street, začala se překvapivě rozčilovat. Proč překvapivě? Protože ji rozlítila česká média, která se, jak tvrdila, málo věnují sníženému ratingu od Moody's pro Irsko. Když jsem se vrátil z kina já, vlastně jsem jí dal za pravdu. Oliver Stone dělá totiž na diváka dojem, že po celých devadesát minut sleduje dějiny. Všechny ty indexy, deriváty, hedgeové fondy, shorty a off-shorty, navíc poskládané nezřídka v šíleném, takřka klipovém tempu. Přitom i člověk, který o nich dříve neslyšel, snadno pochopí, kdo je v příběhu good guy a kdo bad guy. Ovšem ekonomická krize je pouhým pozadím, před nímž defiluje rodinná story Gordona Gekka, jeho dcery a jejího snoubence. Všechno ostatní je pouze background, který završuje (bohužel) happyend. Jedna recenzentka napsala, že Wall Street 2 má šokující konec. Já bych si dovolil dodat, že šokující je, ale ne dobrém slova smyslu.Peníze nikdy nespí, jak zní podtitul pokračování, se dají přenést i na film samotný. Ačkoli není špatný, scénář mu napsalo světové hospodářství samo a při vymýšlení "lidské" nadstavby se autoři moc nezapotili. A tak se nabízí otázka, jestli nešlo stejně jako při pádu v roce 2008 zase jenom o peníze... Luboš Kreč: 6/10.
NUDA A STÁLE KRÁSNĚ CHAMTIVÝ GEKKO První Wall Street zaujal zejména tím, jak dokázal zobrazit syrový svět obchodu s akciemi, nechal diváka nakouknout pod pokličku největší burzy na světě a dokonce i tak trochu předpověděl pár zajímavých událostí. Jeho pokračování nic takového nenabízí, utápí se v neoriginálním příběhu, který těží jen a pouze z atraktivního prostředí a láká na aktuální téma největší finanční krize od třicátých let minulého století. Bohužel ale nedokázal využít šance, kterou naše úžasná „krize“ nabízí a příběh rozmělňuje mezi nezajímavou love story a předvídatelnou Jakovu business kariéru a druhou polovinu navíc nebetyčně nudí. Gordon Gekko zpočátku vypadá, jako by po návratu z vězení ztratil část ze své dravosti a hamižnosti, vydal knihu, kterou podepisuje v knihkupectvích a přednáší o ekonomice. Opak je však pravdou a od Gordona se nakonec dočkáme fajn návratu. Díky charismatu a hereckým schopnostem Michaela Douglase je postava Gekka stále zajímavá a v podstatě je jednou z mála věcí, kvůli které stojí za to se na film podívat. Nic z toho, co se ve filmu stane, vás nemůže překvapit, ohromit, ani šokovat, nedočkáme se ničeho nového, ale bohužel ani zajímavého po stránce filmařské, ani obsahové, což je velká škoda, protože o dnešní ekonomické situaci by se dalo natočit takové drama, že by se promítalo při hodinách ekonomie ještě za padesát let. Kateřina Samková: 6/10.
PLAČTIVÝ NÁVRAT, BEZ KTERÉHO SE LZE OBEJÍT První Wall Street nepovažuju za kdovíjakou událost v dějinách kinematografie. Prostě "jen" slušně odsýpající moralita o tom, že peníze nejsou všechno a mělo by nám jít tak nějak o lidi. Ehm. Prostředí finanční tepny světa bylo vylíčeno velmi sexy a není divu, že se pro něj spousta lidí nadchla, stejně jako pro armádu po zhlédnutí Top Gunu. Druhý díl nám chce osvětlit, kdože to může za současnou finanční krizi: chamtiví bankéři a hloupí lidé, půjčující si na další a další hypotéky. Obojí je zopakováno a znázorněno pro jistotu několikrát, aby to pochopil opravdu každý. A co dál? Kupodivu nic. Žádné zajímavé drama, co by stálo za pozornost, se nekoná. Místo toho všichni natahují a dojímají se. Nejsmutnější na tom je, že se toho účastní i Gordon Gekko. Takový konec si totiž opravdu nezasloužil. Když si pouští na monitoru sonograf svého vnuka, bylo mi do pláče. A nebylo to dojetím. Herci jsou ale rozhodně fajn, osobně mám asi největší radost ze slušně nastartované kariéry Carey Mulligan. Douglas má stále charisma a Stone pořád umí točit. Stačí to ale na opravdu dobrý film? Podle mne po dvojce za nějakou dobu neštěkne ani pes. Snad jen učitelé dějepisu by pro ni mohli najít využití jako učební pomůcku. Eduard Spáčil: 6/10.
ANKETA