Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Happy, Happy

Recenze: Happy, Happy

Vydáno: 11.10.2011 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: CinemArt

Nenaplněné sexuální tužby mohou zkomplikovat rodinné soužití, ale také pomoci nalézt sebedůvěru. Toť základní poselství hořkosladkého celovečerního debutu režisérky Anne Sewitsky Happy, Happy.

Happy, HappyRecenzoval/a Jan Jaroš dne 11.10.2011 13:00. Nenaplněné sexuální tužby mohou zkomplikovat rodinné soužití, ale také pomoci nalézt sebedůvěru. Toť základní poselství hořkosladkého celovečerního debutu režisérky Anne Sewitsky Happy, Happy. Hodnocení: 3.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
I norské filmy - vedle dánských a švédských - si začínají získávat pozornost svými tragikomickými průhledy do nitra různě narušených rodin, pod jejichž zdánlivě bezkonfliktní slupkou bují všelijaké běsy. Stačí pak drobný podnět, aby se provalily na povrch. Ale ani tehdy nedochází k nějakým drásavým konfliktům bergmanovského ražení, převažuje spíše trapnost počínání, neboť bezradní, nezakotvení hrdinové jsou málokdy schopni hlubší sebereflexe.
Takové jsme je viděli ve filmech jako Domů na Vánoce, Bezva chlap nebo Kámoš (mám-li jmenovat aspoň ty uvedené v českých kinech), spatříme je rovněž ve snímku Happy, Happy. Český distributor - CinemArt - zvolil nejsnazší cestu, když se přiklonil k mezinárodnímu pojmenování, aniž by hledal výstižnější překlad původního názvu Sykt lykkeling, což lze přeložit jako Šíleně šťastni. Možná se obával podobnosti s jiným severským dramatem nazvaným Ukrutně šťastni (u nás ovšem uvedeným před třemi roky) a z toho plynoucí případné záměny. Ale budiž.
Debutující režisérka Anne Sewitsky i scenáristka Ragnhild Tronvoll každopádně ukazují, jak pod zdánlivě spokojeným zevnějškem dvou náhodně se setkavších rodin, jedné starousedlé a druhé čerstvě přistěhované, vybublají skryté nespokojenosti, posedlosti, neřkuli úchylky, které vedou jak k neuvážené pomstychtivosti, tak ve výsledku k melancholickému smíření.
Za často tragikomickým, navenek směšným hořekováním jednotlivých postav se skrývá nenaplněnost sexuálních tužeb, případně rovnou marně potlačované (homo)sexuální orientace. Souběžně navozené milostné vztahy vypovídají jedině o hledání toho, co v dosavadních svazcích chybí, o důstojnosti, o citové vřelosti, o bezdětném manželství s adoptovaným černošským chlapcem, o tíze ustavičného předstírání, že všechno je vlastně v pořádku.
Prostoduše upovídaná Kaja (Agnes Kittelsen), jež možná až naivně přímočaře nabízí takříkajíc "srdce na dlani", strádá přehlíživým, byť laskavým nezájmem i podceňováním ze strany manžela (Joachim Rafaelsen), dokazujícího si své chlapáctví záhy zpochybněnou loveckou vášní. Nejspíš proto, v návalu náhlé sebelítosti a aniž by trpěla zábranami, se sama nabídne čerstvě přistěhovanému sousedu, zprvu překvapenému Sigvemu (Henrik Rafaelsen). Ten se naopak zdráhá přiznat, že by mu vadila neplodnost jeho ženy Elisabeth (Maibritt Saerens), s níž se nastěhoval do odlehlého koutu země kvůli její nedávné milostné avantýře.
Důležitá je proměna Kaji: jakoby nalezne ztracenou nebo spíše nikdy nenabytou sebedůvěru, jak symbolizuje nejen prosazení v církevním sboru, ačkoli nejprve byla přesvědčena, že nemá žádné hudební nadání. Posléze je schopna vzít osud do svých rukou a konečně rozhodovat sama o sobě. Film se nijak nevyžívá v jakkoli dráždivých sexuálních výjevech, naznačuje, že sexualita není v severských společnostech vnímána jako tabu, tím méně jako vulgární přisprostlost.
Režisérka, jež se mohla opřít o motivicky i v povahokresbách vícevrstevný scénář, se vyhýbá tomu, aby své hrdiny jakkoli soudila či dokonce známkovala. Nechává dění volný průběh, nesnaží se jej nějakým způsobem stupňovat, v poklidném tempu a v pomalu se odvíjejících, mnohdy statických výjevech zachycuje jednotlivé zápletky a jejich rozuzlení. Vyprávění se podřizuje snad až jakoby zpomaleným reakcím protagonistů, daným i mrazivou, zasněženou krajinou a krátkými pošmournými dny - vždyť příběh se odehrává kolem Vánoc.
Režisérka spoléhá na všedně zařízené domky, s oblibou modeluje opakující se stereotypy v počínání, například pravidelné běhání, ale lze sem zařadit i docela bizarní, "politicky nekorektní" hry mezi Kajiným synem a zakřiknutým adoptovaným černouškem. Hrají si totiž, aniž by to však neslo jakýkoli další dramatický význam, na otroctví, o kterém se dočetli v jedné dějepisné publikaci...
Happy, Happy si zaslouží uznání už pro vědomou (a proto možná někdy až moc chtěnou) všednost lidské existence, jak ji navodila kameramanka Anna Myking. Na zdárném výsledku se podílí i autenticky vyhlížející herectví nám neznámých interpretů. Jen trochu pochybností musím připustit kvůli přílišné izolaci obou rodin od okolí, neboť s vesnickou komunitou se setkávají vlastně jen při zkouškách sborového zpěvu.
Český trailer filmu Happy, Happy
Také průběžně vřazovaná, ale přesto cizorodá čtveřice okravatovaných zpěváků, pějících nejspíš jakési spirituály snad související s příběhem (texty bohužel nejsou překládány), vytváří po dramatické stránce dosti samoúčelný svorník. Jen přílepkovitě vsouván nemá nic společného s ironií "kramářských zpěvů", podobně rámujících dávnou Schormovu tragikomedii Farářův konec.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 10. týden
Top 20 ČR: Moře na dvoře je první V českých kinech bodovala domácí novinka Moře na dvoře od autora filmů Ženy v běhu. Na jeho návštěvnost nicméně nedosáhl. čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 10.víkend
Box Office: Mickey 17 neoslnil Premiéra sci-fi Mickey 17 oscarového Bong Joon-hoa sesadila z vedoucí pozice Captaina Americu, ale o hvězdný start se nejednalo. čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Moře na dvoře 4/10
Recenze: Komedie Moře na dvoře stojí na náhodách a telenovelových zvratech V novém snímku od tvůrců komedií Ženy v běhu nebo Sladký život hraje Ondřej Vetchý výrobce a opraváře houslí, kterému doktoři odhadnou po nálezu nádoru už jen dva měsíce života. čtěte zde
Vydáno: 08.03.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 7. 3. 2025 - 13. 3. 2025
TV tipy: Krotitelé duchů se přes řeku a do stínu stromů vydali pro špinavý prachy V tomto týdnu je nabídka televizí poměrně zajímavá a najdete v ní hned dvě relativně atraktivní premiéry. Tou první je nejnovější počin do ságy Krotitelé duchů, druhou pak trochu netradičně pojatý horor Všechno nejhorší.... čtěte zde
Vydáno: 07.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 10. týden
Kinopremiéry: Věčný Mickey je queer a zakládá moře na dvoře Jasným komerčním hitem v kinech na počátku března by měla být česká komedie Moře na dvoře. Náročnější divák pak dá přednost spíše satiře Mickey 17 s Robertem Pattinsonem nebo dramatu Queer s Danielem Craigem.... čtěte zde
Vydáno: 05.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Největší showman Geronimo hledá výchozí bod k roku draka (01.04.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Skandál po britsku můžete vidět na HBO (24.03.2022 12:30 v Novinky | Trailery)
- TV tipy: Flámující Birdman získává nejvyšší poctu (28.01.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Zmatená, ale zajímavá norská Slepá (04.07.2015 18:30 v Recenze | Premiéry)
- Festivalové ozvěny: 28. týden (10.07.2012 22:15 v Články | Festivaly)
- Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary zná vítěze (08.07.2012 11:06 v Novinky | Zprávy)
- Festivalové ozvěny: 44. týden (01.11.2011 19:00 v Články | Festivaly)
- Top 20 ČR: Johnny English pokořil Muže v naději (18.10.2011 14:23 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Kinopremiéry: 41. týden (13.10.2011 12:53 v Radar | Kinopremiéry)
- Festivalové ozvěny: 40. týden (04.10.2011 21:00 v Články | Festivaly)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe