Dylan: Vždyť se točí. Říká se jim porno. Will Gluck (režisér indie fláku Panna nebo orel) na to jde chytře. Humor totiž rozdělil do několika pilířů, díky kterým mu komediální střecha nespadne na hlavu. První obecné vtipkování na téma "muži jsou z Marsu, ženy jsou z Venuše" ze sebe sypají hlavní hrdinové sitcomově kulometnou palbou, a protože jsme v eRkově nekorektní říši, v níž se na vzletné recitování Gutha-Jarkovského nehraje, představuje jejich špičkování poměrně zábavný příspěvek na věčné téma "válka pohlaví". Další vděčnou vrstvu tvoří odkazy, citace a zesměšňování romantických klišé, pravidel žánru a Katherine Heigl. Nechci příliš prozrazovat (i když spoiler v romantické komedii je asi tak častý jako automat na kondomy ve Vatikánu), ale finále vezme naprosto doslova jedno železné klišé, s gustem ho nakope do zadku, aby vzápětí film provedl kopernikánský obrat a všechna klišé světa objal do své zaprášené eRkové náruče. Když je v New Yorku čtyřicet stupňů, je v Los Angeles příjemných pětadvacet. Když je v New Yorku nula stupňů, je v L.A. příjemných pětadvacet. Ale zatímco v New Yorku je zhruba 6 milionů zajímavých lidí, v Los Angeles jich je pětadvacet. (Neil Simon) Poslední, paradoxně ještě mnohem nosnější téma než partnerské problémy je rivalita vertikálního New Yorku a horizontálního Los Angeles. Zatímco město andělů je vyobrazeno jako neposkvrněný organický ráj prostý jakékoli chutě, inteligence či kultury, New York je sofistikovaným doupětem neurotických workoholiků, kteří přijeli dobýt svět. Film z onoho kontrastu dokáže vytřískat maximum. Střet civilizací nikdy nebyl vtipnější. Obzvlášť když scenárista vytáhne z rukávu takového "typického" Newyorčana, kterým je sportovní editor GQ, macho gay v kouzelné kreaci Woodyho Harrelsona. Tento povedený chlápek jezdí do práce na svém rychlém člunu a dělá z Manhattanu gay verzi Pobřežní hlídky. Ano, možná je až příliš poznat, jak se scenárista snažil, aby z něj New York čpěl na sto honů, ale je to sympatická figurka a na rozdíl od rodinných dramat dodává potřebnou šťávu. Gluckův talent spočívá i v tom, že obě mladé a pohledné hvězdy nepůsobí jako thymolinové primadonky, ale jako lidé, se kterými byste večer zašli někam do rockového klubu. Přiznávám to se skřípěním zubů, ale obávám se, že Justin Timberlake skutečně má jisté herecké vlohy a ušel pořádný lán cesty od příslušníka sladkého boybandu přes neméně sladkého přítele Britney Spears až po velebeného herce z The Social Network. Jakkoliv část jeho talentu nepochybně spočívá v tom, že jeho hejskovské postavy jsou pravidelně na facku, dokáže z Dylana vytřískat tolik humoru, hlášek a osobnosti, že by to takovému Ashtonovi Kutcherovi vystačilo na celou dosavadní filmografii. A když Justin žertuje, že by mohl zazpívat něco od Third Eye Blind (kultovní skupina devadesátek), a vystřihne hit Closing Time od Semisonic, nemá to chybu. Má kolem sebe určitou auru geekovství, ale proč ne, vždyť filmové médium se nás už pěknou řádku let pokouší přesvědčovat, že geekové jsou v ložnici extratřída. Tam, kde film cílí na humornou notu, je silný v kramflecích a má našlápnuto hodně vysoko. S atraktivním newyorským i kalifornským vizuálem, chytlavým soundtrackem a perfektním, až sitcomovým timingem to vypadalo na lídra žánru. Bohužel tuto stabilitu podtrhává zbytečný pokus dát postavám hloubku skrze problematické rodinné zázemí, konkrétně tak, že ukážeme, že mají citlivý vztah k nemocnému otci či ujeté matce. Je to úplně zbytečný a laciný trik - a působí spíše kontraproduktivně, protože ždímat slzné váčky nad smutným údělem Alzheimerovy choroby nebo druhé sexuální mízy vážně netřeba. Tato citově vyděračská linie shazuje jinak příjemně frivolní komedii o řád níže. I s rizikem, že budu působit jako emoční barbar, si troufám říct, že oběma charakterům by z hlediska dramaturgie notně prospělo, kdyby byli oboustranní sirotci. Nebo ještě lépe, produkt genového inženýrství. "Sex bez lásky je bezvýznamný zážitek. Ale co se bezvýznamných zážitků týče, ten nejlepší." Woody Allen Ale nalijme si čistého vína: samotný koncept "kamarád taky rád" bývá zrádnou pastí. Je vědecky dokázáno, že sexuální euforie a orgasmické smrště vzbuzují i v cizích lidech chemické reakce blízké zamilovanosti, a co teprve, když se vám to přihodí se člověkem, se kterým se vzájemně přebíjíte hláškami Cimrmana nebo Woodyho Allena a svěřujete si traumatické zážitky z dětství. Měli vůbec Dylan a Jamie šanci udržet to na striktně fyzické bázi, aniž by se tam nenápadně nevloupala láska, když se to ještě nikomu v Hollywoodu nepovedlo?