Nicolas Winding Refn stvořil film, na který rozhodně jen tak nezapomenete, protože vás něco nutí přehrávat si jednotlivé scény v hlavě pořád dokola. Honičky v autech, krvavé přestřelky - vše jsme viděli; v čem je tedy ta výjimečnost? Je to soundtrack, který z lehce nadprůměrného filmu dělá top zážitek.

Akční snímek
Drive je přesně tím typem filmu, který je tak tematicky vyhraněn, že většina lidí se k němu postaví natolik skepticky, že pokud je film nezaujme do pěti minut, nemá u nich absolutní šanci. Jak upoutat pozornost za úvodních tři sta sekund, které můžete sledovat na hodinkách, jenž si
Ryan Gosling hned na začátku připevní na volant? Jednoduše - skvělou kamerou a na míru střiženou hudbou.
OST sestává z devatenácti tracků, jejichž valnou většinu má na svědomí skladatel
Cliff Martinez, jehož jméno je letos zatraceně v kurzu, protože kromě snímku
Drive doprovázel i
Obhájce a
Soderberghovu Nákazu.
Martinez navazuje na řadu elektro soundtracků, jejichž recenze jsme vám přinesli již dříve. Vlastně celé album se nese duchu umělé muziky, což se k nadupaným bourákům parádně hodí. Kromě
Martinezových instrumentálek soundtrack nabídne i pětici interpretů, která si kromě běžných hudebních nástrojů ráda pohraje i s mixážním pultem.
Hned na začátek to rozbalí zdaleka nejsilnější track celého OSTčka, který je právě tím stěžejním doprovodem úvodní scény -
Ryan Gosling projíždějící setmělým městem a k tomu zní skladba
Nightcall. Píseň vznikla ve spolupráci francouzského electro house DJe, jenž vystupuje pod pseudonymem Kavinsky, a indie-electro zpěvačky Lovefoxxx. Člověk má při poslechu pocit, že byl snad scénář napsán podle této skladby (stejně jako to kdysi udělal
Sergio Leone u hudby
Ennia Morriconeho v
Tenkrát na Západě), protože souhra s kamerou je neuvěřitelná.
Následující píseň skupiny Desire neopouští elektroniku.
Under Your Spell je kombinací disca a osmdesátkového synthpopu (odnož popu, kde hraje dominantní roli syntetizér) a jednoduchý opakující se elektro motiv se skutečně posluchači dostane pod kůži a doslova ho oblbne. Skladbu
A Real Hero, která má na soundtracku číslo tři, stvořil DJ David Grellier působící pod přezdívkou College a pokračuje v mixu synthpopu a elektroniky.
Změna přichází až s následující baladou
Oh My Love. Tu napsal italský skladatel Riz Ortolani a nazpívala ji jeho žena zpěvačka Katyna Ranieri. Od pětky až do konce se posluchač už žádného zpěvu nedočká, protože začíná instrumentální část. Kromě
Martineze do ní patří i The Chromatics - americká kapela na pomezí electra, synthpopu a indie. Jejich
Tick Of The Clock není opravdu nic jiného než elektronické tepání.
Zbylá čtrnáctka už patří jen
Martinezovi, který sice využívá obvyklé nástroje, ale ty hrají vedle uměle dodaných melodií a efektů až druhé housle. Tady se všechno točí kolem syntezátorů a je nutné podotknout, že po množství klasických soundtracků je
Drive příjemná změna.
Oproti
The Social Network je daleko klidnější a tajemnější, neprovokuje, což ale neznamená, že nedokáže pořádně rozproudit krev v žilách. Bez hudební složky by každý film byl poloviční, o
Drive to ale platí dvojnásobně.
Kavinsky - Night Call (taken from Drive OST)
Album: Cliff Martinez & další - Drive OST
Celkový čas: 70:18
Skladby: Kavinsky - Night Call // Chromatics - Tick of the Clock // Cliff Martinez - Rubber Head // Cliff Martinez - I Drive // Cliff Martinez - He Had a Good Time // Cliff Martinez - They Broke His Pelvis // Cliff Martinez - Kick Your Teeth // Cliff Martinez - Where’s the Deluxe Version? // Cliff Martinez - See You in Four // Cliff Martinez - After the Chase // Cliff Martinez - Hammer // Cliff Martinez - Wrong Floor // Cliff Martinez - Skull Crushing // Cliff Martinez - My Name on a Car // Cliff Martinez - On the Beach // Riziero Ortolani & Rina Ranieri - Oh My Love // Desire - Under Your Spell // College feat. Electric Youth - A Real Hero // Cliff Martinez - Bride of Deluxe