Soundtracky z dílen interpretů věnujících se elektronické muzice nejsou v poslední době nijak velkou vzácností - připomeňme například Tron: Legacy od Daft Punk nebo oscarový The Social Network OST Trenta Reznora. Dalším zástupcem této kategorie je Hanna OST od věhlasného dua The Chemical Brothers.
Ty z vás, kteří elektronické muzice příliš neholdují, může pohled na booklet, hlásající dvacet tracků, možná mírně vyděsit. Obavy však nejsou na místě. Album má neopakovatelnou atmosféru a zkousnutelné bude i pro ty, pro něž The Chemical Brothers nejsou zrovna tím pravým ořechovým. Zní příjemně, nejednotvárně ubíhá vpřed, je lehce stravitelné, přesto není popové. The Chemical Brothers nám bez rozpaků do uší rvou vlastnoručně namixovaný elektronický koktejl, v němž se mísí krutost s nevinností, sterilní syntezátory s něžnými vokály a napětí s uvolněním.
Hned úvodní
Hanna's Theme nám svou kombinací bezeslovných vokálů, něžného elektronického podkladu a ambientního nádechu dává najevo, že máme tu čest s neobyčejnou filmovou hrdinkou, neobyčejným filmem, neobyčejným soundtrackem. Něžné, nevtíravé vokály se v neobvyklé melodii překrývají, předbíhají, snaží se nám vrýt do paměti... než se nadějeme, zavrčí na nás následující
Escape 700. Chvíli napjatě vibruje, po první minutě spustí orientálně laděnou melodii, doprovázenou vytrvalým rytmem, po páté minutě rázně utichne.
Jednou z nejzajímavějších skladeb celého alba je čtvrtá
The Devil Is In The Details se svým cinkavým, roztančeným aranžmá, místy až rozpustilým pískáním, které - podobně jako například svého času
Twisted Nerve z
Kill Bill (kterou mimochodem daleko před
Tarantinem použil ve svém
snímku Roy Boulting) - budete z hlavy dostávat jen s velkými obtížemi. Hravá, místy znepokojivá melodie pomalu doskotačí a přes patnáctivteřinový oslí můstek
Map Sounds/Chalice, sestavený z nesouvislých ruchů a náhodně znějících efektů, se překlene do minutové strašidelné
The Forest.
Sedmá
Quayside Synthesis je již o poznání rytmičtější a melodičtější než předchozí dvě. Následující
The Sandman je podobně hravá a zároveň plíživě děsivá jako čtvrtá
The Devil Is In The Details. Následuje
Marissa Flashback pulsující rozechvělostí a napětím, ozvláštněná efekty jak z jiného světa, s náznakem zajímavé, jednoduché melodie.
Bahnhof Rumble začíná nenápadným klepáním a tepáním, téměř nepostřehnutelně se přidá jednoduchá basová linka a skladba posléze přejde v téměř učebnicový breakbeat obohacený o ruchy, které jako by si duo vypůjčilo od Einstürzende Neubauten. A pokud desátá skladba připomíná formaci Blixy Bargelda, pak si při jedenácté
The Devil Is In The Beats místy nemůžete nevzpomenout na kdysi populární kapelu
Apollo 440. Zároveň track nese typicky nezaměnitelný rukopis The Chemical Brothers. Ve strhující, místy skutečně "ďábelské" skladbě se opět opakuje ústřední "hvízdací" motiv, třešinkou na kompozičním dortu je pak nasamplované zavrčení "Rock The Beat".
Úderná, přesto spíš v mírnějším tempu ubíhající
Car Chase je dalším příkladem toho, jak zručně a invenčně lze pracovat s nepříliš tradičními zvukovými efekty a vyplnit jimi pětiminutový track, aniž by nám byť jen na chvíli přišel otravný či přeplácaný. Následuje rozechvělá, vibrující
Interrogation / Lonesome Subway / Grimm's House, která přesně ve chvíli, kdy přemítáte nad tím, jestli už byste se neměli začít povinně nudit, přeladí z kosmického bublání v syntezátorový shluk několika málo tónů podbarvený basovým vrčením a plynule přejde na další track.
Vytrvale tepající
Hanna Vs. Marissa, v němž dominují basy a téměř plochý zvuk elektronických bicích, po půldruhé minutě utichne, aby tak dal prostor "přeelektrizované" skladbě
Special Ops. Ta zní velmi neobvykle, ale bohužel svou mírně nekonzistentní a místy překombinovanou kompozicí patří spíš mezi slabší kousky celého soundtracku. Podobně je na tom žel i následující
Escape Wavefold.
Po krátké "větrné" mezihře
Isolated Howl následuje typicky "chemická", strhující, chytlavá
Container Park, kde se melodické vyhrávky střídají s mixem syntezátorů, šumů a rytmické linky. Celé album pak korunuje melodická lahůdka
Hanna's Theme (Vocal Version), která možná některé z vás donutí stisknout tlačítko Repeat
- a začít znovu... begin again... begin again... begin again...
Co říci na závěr? The Chemical Brothers nám na
Hanna OST podali pádný a výmluvný důkaz toho, že akce, napětí, děs i uvolnění lze precizně vykouzlit i s výhradním použitím čiré elektroniky.
Hanna OST - The Devil Is In The Details
Album: Chemical Brothers - Hanna OST
Celkový čas: 50:01
Skladby: Hanna’s Theme // Escape 700 // Chalice 1 // The Devil is in the Details // Map Sounds / Chalice 2 // The Forest // Quayside Synthesis // The Sandman // Marissa Flashback // Bahnhof Rumble // The Devil is in the Beats // Car Chase (Arp Worship) // Interrogation / Lonesome Subway / Grimm’s House // Hanna vs Marissa // Sun Collapse // Special Ops // Escape Wavefold // Isolated howl // Container Park // Hanna’s Theme (vocal version).