
© Falcon
Je téměř již tradicí, že vznik další nové hrané adaptace některého z Disneyho animovaných klenotů doprovází vlna kontroverzí. U předchozí Malé mořské víly vyvolalo obsazení role víly Ariely afro-americkou herečkou značnou nevoli fanoušků a fanynek původní verze, což se zejména na internetu projevilo hromadou zlých vtipů, rasistických poznámek a výsměšných fotomontáží. Ve filmu samotném to ale přitom nijak zásadní problém nepředstavovalo. Podobný fenomén se zopakoval i u Sněhurky – v jejím případě rozpoutalo obdobnou bouři zloby to, že byla do hlavní role obsazena Rachel Zegler, snědá americká herečka s kolumbijskými kořeny. Ta sice před pár lety moc hezky zpívala ve Spielbergově West Side Story, ale to ji bohužel neomlouvá v očích těch, co neústupně lpějí na popisu titulní princezny coby „dívky s pletí bílou jako sníh.“ Vyloženě sněhobílou pleť přitom Sněhurka paradoxně nemá ani v Disneyho slavné Sněhurce a sedmi trpaslících.

© Falcon
Celý ten mediální kolotoč a hromada kontroverzí jsou ovšem jen nafouknutou bublinou, při níž se dělá z komára velbloud. Některé změny oproti animované předloze jsou zkrátka k lepšímu, jiné k horšímu (ty bohužel převažují), a nedostatečně bílá pleť hlavní hrdinky je jen nepodstatnou malicherností. Největší překážkou je pro novou Sněhurku ve skutečnosti rozpolcenost vzešlá z toho, že se její tvůrci pokouší v řadě ohledů o inovativní přístup a modernější pojetí, ale zároveň jsou nuceni se neustále vztahovat k jejímu animovanému vzoru. Film se tak prakticky stává rukojmím původní verze, neb mu není dovoleno se odlišovat až příliš. Dobře je to vidět na realizaci sedmi trpaslíků, kteří jsou kompletně digitální, aby se co nejvíce podobali animovaným trpaslíkům z roku 1937. Jejich hyper-realistické zpodobnění však v kombinaci s jejich výraznou vizuální stylizací působí nepřirozeně, bizarně a divácky nekomfortně.

© Falcon
Prostřední části filmu zahrnující Sněhurčin pobyt u trpaslíků a mezi lesními zbojníky však schází tempo, a i kvůli novým písničkám se povážlivě vleče. Ze zbojnické družiny zůstane většina jejích členů nepředstavena a tvoří pouhou (nepříliš zajímavou) výplň, a také ne všichni trpaslíci dostanou příležitost se projevit jinak než v rámci jednoho či dvou nejapných vtípků. Závěrečné vyvrcholení před branami hradu působí relativně uspokojivě, dokud se nezačnete zamýšlet nad logickými důsledky toho, že zlá královna prakticky nijak nevyužila své čarodějné schopnosti a trapně se nechala přemoct náhlým závanem hřejivých emocí a nostalgických vzpomínek svých poddaných, přestože se jí nabízely četné možnosti, jak nad Sněhurkou snadno vyzrát.

© Disney
Výprava a výtvarná složka filmu jsou na standardně vysoké úrovni, byť vizuálně se hranému filmu nepodařilo (a nejspíš ani nemohlo podařit) dosáhnout okouzlující hravosti, jíž oplývá animovaná verze. Překvapivě je ve filmu velmi málo humoru, a jeho jediným zdrojem jsou navíc pouze trpaslíci. Na své si přijdou ti, co se snadno rozněžní nad animovanými lesními zvířátky s velkýma očima, byť ani ta zde nejsou roztomilejší než jejich dvojníci v původní Sněhurce a sedmi trpaslících. Pasáž zachycující Sněhurčino bloudění ve strašidelném lese je sice velmi působivá, ale zároveň poměrně krátká.

© Falcon
Režisér Marc Webb (500 dní se Summer, Amazing Spider-Man) je solidní řemeslník, ale rozhodně není kdovíjaký génius nebo vizionář, aby dokázal takto produkčně i marketingově problematický a předem vysmívaný snímek obohatit čímkoli nad rámec „obstojného splnění zadání“. Sněhurka si nezaslouží tvrdé odsudky od nenávistných internetových anonymů, z nichž většina ji pravděpodobně ani nikdy neuvidí, nicméně vysoká míra tvůrčích kompromisů a diskutabilních řešení ji přesto stahuje do průměru balancujícího na hraně generičnosti, nedostatečné tvůrčí kreativity a filmařské nezajímavosti.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]