László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.
S blížícím se filmovým svátkem číslo jedna, kterým je předávání Oscarů, se hodí podívat se na jednu z aktuálních premiér. Filmové drama epického rozsahu
Brutalista, které do oscarového klání vstupuje s 10 nominacemi, je jedním ze žhavých kandidátů na zisk hned několika hlavních cen.

© CinemArt
Film pojednává o fiktivním maďarském architektovi László Tóthovi (
Adrien Brody), který si před válkou vydobyl v Evropě renomé svými stavbami. Kvůli svému židovskému původu ho čekalo peklo v podobě koncetračních táborů Dachau a Buchenwald. Děj začíná až příjezdem Tótha do Spojených statů amerických s obrazem Sochy svobody. László se tu setkává se svým bratrancem Attilou (
Alessandro Nivola) a jeho ženou Audrey (
Emma Laird). Dozví se, že Tóthova žena
Erzsébet (Felicity Jones) a neteř Zsófia (Raffey Cassidy) rovněž přežily holocaust. Lászlo je seznámen se synem bohatého průmyslníka Harrym (Joe Alwyn), který chce nechat pro svého otce Harrisona (Guy Pearce) přestavět knihovnu...

© CinemArt
Jen převyprávět děj Brutalisty by zabralo celý článek. Je bohatý a košatě rozvětvený, formálně rozdělený na dvě poloviny s předehrou, přestávkou a epilogem, podobně jako je tomu u knih nebo jako tomu kdysi bývalo u epických filmů z 50. či 60. let. Brutalista se ostatně k tomuto období hrdě hlásí i využitím systému VistaVision, který se v té době užíval. Film tak i s 15 minutovou přestávkou trvá úctyhodných 215 minut. Je to, pravda, nestandardní délka, a příběh by se vešel i do dvou hodin, ale je třeba respektovat autorský záměr tvůrců.

© CinemArt
Těmi jsou scenárista, producent, bývalý herec a nyní především režisér Brady Corbet, který Brutalistu vytvořil ve spojení se scenáristkou a spisovatelkou, jež je shodou okolností i jeho nynější partnerka, Monou Fastvold. Ta mu vypomohla se scénářem, který je strukturou více podobný románu než klasickému scénáři. Dvojice spolupracuje už od roku 2012. Mona se podílela i na scénářích předchozích Corbetových filmů The Childhood of a Leader a Vox Lux.

© CinemArt
Brutalista je jejich třetím a zatím nejambicióznějším projektem a upřímně řečeno, málokdo by předpokládal, že za monumentalitou filmu stojí tato, dá se říci, ještě nezkušená a mladá dvojice. Suverenitu, s jakou se náročného filmového díla zhostili, by jim mohl závidět i Paul Thomas Anderson, který si rovněž libuje v rozmáchlých dílech epických rozměrů. Brutalista udivuje svou propracovaností a pevnou scenáristickou i režijní rukou. Mohl by být sice kratší, ale i tak je divák vtažen do tří a půl hodin spletitého děje, aniž by se podíval na hodinky. Snad jen závěrečná půlhodina s epilogem se už trochu vleče.

© CinemArt
Jestli je Brutalista něčím triumfem, tak Adriena Brodyho, který si po oscarovém výkonu před 23 lety v Pianistovi říká o druhého Oscara. Jako maďarský "brutalista" je naprosto autentický a jeho výkon je strhující od začátku do konce. Za zmínku rozhodně stojí i Guy Pearce ve vedlejší roli, nominovaný za rozporuplnou postavu amerického kapitalisty. Oscarové parametry pak má i skvělá kamera a netradiční, ale rovněž výborná hudba.
Brutalista je po všech stránkách výjimečná záležitost s velkorysou stopáží, která odráží možná až nadměrné ambice tvůrců. Třetího března se ukáže, zda promění četné nominace ve zlaté sošky.
Oficiální český trailer filmu Brutalista