Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Nikdo mě nemá rád

Recenze: Artové drama Nikdo mě nemá rád konfrontuje nonkonformitu s předsudky

Vydáno: 18.01.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Bontonfilm

České drama od tvůrců snímku Já, Olga Hepnarová pojednává o samotářské asistentce na armádním velitelství, jež se kvůli životnímu stylu vymykajícímu se běžným společenským konvencím setkává s nepochopením.

Nikdo mě nemá rádRecenzoval/a Jan Varga dne 18.01.2025 10:30. České drama od tvůrců snímku Já, Olga Hepnarová pojednává o samotářské asistentce na armádním velitelství, jež se kvůli životnímu stylu vymykajícímu se běžným společenským konvencím setkává s nepochopením. Hodnocení: 2.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Rebeka Poláková ve filmu  / Nikdo mě nemá rád
© Bontonfilm
České drama Nikdo mě nemá rád pojednává o tiché, nesmělé a uzavřené třicátnici Sáře (Rebeka Poláková), asistentce na armádním velitelství. Byť obklopena mužskými spolupracovníky, z vlastního rozhodnutí vede Sára spíše osamělý život a partnera nijak aktivně nevyhledává. Pak si ale jednoho večera na ulici vymění dlouhý pohled s galantně vyhlížejícím Martinem (litevský herec Mantas Zemleckas) a po několika obdobně náhodných společných setkáních s ním započne vztah. Ten se nicméně začne vyvíjet nepříliš předpokládatelným směrem.

Osobitě stylový snímek, za nímž stojí autorská dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb, která v roce 2016 uvedla na scénu černobílé drama Já, Olga Hepnarová, odráží i tentokrát poučenost obou režisérů a scenáristů s trendy, jež lze vypozorovat v mnohých světových filmech současné artové festivalové tvorby. Film Nikdo mě nemá rád jde však v naplnění těchto trendů až tak daleko, že místy může být zatěžkávací zkouškou i pro ty diváky, kteří jinak pomalu plynoucím a narativně vyprázdněným dramatům obvykle s gustem holdují. Jestliže film Já, Olga Hepnarová byl před lety považován za divácky náročnější kus, tak vedle snímku Nikdo mě nemá rád se jeví jako dějově atraktivní, poutavá a snadno stravitelná podívaná.
 
Rebeka Poláková, Mantas Zemleckas ve filmu  / Nikdo mě nemá rád
© Bontonfilm
Své autory nezapře hned úvodní dlouhá a pozvolna prohořívající expozice, během níž nejprve sledujeme v táhlých bezeslovných záběrech každodenní ranní rutinu hlavní hrdinky a později i její (taktéž prakticky bezeslovná) setkání s Martinem, ať už na sebe uhrančivě zírají z protějších konců restaurace nebo se spolu mlčky procházejí výtvarnou galerií.


Zrnitý obraz a tlumené barvy delegují skutečnost, že se snímek natáčel na 16 mm filmový materiál. Ze sporadických strojených dialogů i mnohých toporně inscenovaných scén čpí umělost a těžkopádnost tak systematicky a konzistentně, že nutně musí jít o svébytný umělecký záměr. Film nedoprovází žádná hudba – s výjimkou jednoho občasného syntetizátorového modulovaného tónu, který v několika málo scénách zní ve stále stejné podobě a pokaždé je násilně utnut střihem do další scény. Děj čítá řadu vypravěčských výpustek, jiné scény se naopak zdvojují a opakují. Nálada snímku odpovídá vnitřním pocitům hlavní hrdinky, jež se ve svém okolí setkává kvůli životnímu stylu vymykajícímu se běžným společenským konvencím s nepochopením.

Barbora Bobulová, Marek Geišberg ve filmu  / Nikdo mě nemá rád
© Bontonfilm
Skrze úsporné dialogy, nenápadné herecké výkony a minimalistickou výpravu může snímek svým stylem evokovat filmy Akiho Kaurismäkiho, nicméně tam, kde ten dokáže být příjemně melancholický a nostalgicky hřejivý, tam je film Nikdo mě nemá rád pouze vojensky strohý, chladný a odtažitý. Vypráví o dvojici, s níž lze soucítit díky útrapám, které prožívá v souvislosti s předsudky a nátlakem ostatních, avšak k sympatiím nevybízí. Sára je poměrně pasivní postavou, která si nechá vše líbit jak od kontrastně konformní kamarádky, tak od vtíravé matky, jež ji zasypává zle míněnými vyčítavými poznámkami. Martin je zas záhadný elegán s tajemstvím, které mu údajně znemožňuje vést trvalý partnerský život, což mu ale nijak nebrání navazovat a posléze bez vysvětlení ukončovat krátkodobé vztahy s ženami, které tím vystavuje pocitům zmatení, lítosti a nejistoty.

Intimnímu psychologickému filmu se rozhodně daří vypořádat s tématy samotářství, odcizení, pochybností o sobě samém a snášení odsudků od společnosti, která se vůči odlišnostem staví až nepřátelsky. Při reflektování dalších motivů nicméně snímek bojuje zejména ve své druhé polovině s obrazovou i dialogovou doslovností (a s úpornou snahou provokovat), která kontrastuje s náznakovou subtilností poloviny první. Vytváření kontrastů je ostatně dalším aspektem, jenž může na filmu zaujmout, stejně jako některé jeho formální náležitosti (např. svícení či kamerové kompozice) či specifické tvůrčí volby. Zlákat může i herecké obsazení vedlejších rolí, v nichž se objevují mimo jiné Hana Vagnerová, Miroslav HanušMartin Finger nebo Regina Rázlová.

Miroslav Hanuš ve filmu  / Nikdo mě nemá rád
© Bontonfilm
I tak ale film Nikdo mě nemá rád oslovuje spíše v jednotlivostech než jako celistvé dílo, které v řadě vypravěčských i stylistických ohledů vyznívá rozporuplně. Působí jako snímek tvůrců, kteří svůj styl stále ještě brousí, než že by ho již měli vybroušený. Na festivalovém okruhu mu lze předvídat uznalé ohlasy, avšak uvedení do běžné distribuce u takto výlučného a divácky nevstřícného počinu nejspíš velkou odezvu nevyvolá.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Nikdo mě nemá rád

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
5/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 11. týden
Top 20 ČR: Moře na dvoře znovu první Na prvním místě se stále drží česká komedie Moře na dvoře, která za druhý týden v kinech posbírala téměř stejný počet diváků jako při premiéře. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 11. víkend
Box office: Novokain vede slabý víkend Akční komedie Novokain s Jackem Quaidem se ujala vedení v amerických kinech. Celkově je ale návštěvnost nejen v amerických kinech v setrvalé krizi. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 14. 3. 2025 - 20. 3. 2025
TV tipy: Kinopremiéry: Klaunka nastražila smrtelnou past na mumii V polovině března to v televizích není žádná sláva a prim tradičně hrají osvědčené reprízy a původní seriálová tvorba. Z našeho skromného výběru tak vyniká premiérové zařazení pokračování komediálního hororu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 14.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 11. týden
Kinopremiéry: Vilém Tell pronásleduje agenta Čuníka, čarodějnici a lovce V nejčerstvější novinkové nabídce kin tentokrát chybí nějaký jednoznačný hit, kolem kterého by se shromáždil větší počet diváků. I proto je premiérou týdne dost pochybné béčko Čarodějnice a lovec Paula W.S. Andersona.... čtěte zde
Vydáno: 12.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 10. týden
Top 20 ČR: Moře na dvoře je první V českých kinech bodovala domácí novinka Moře na dvoře od autora filmů Ženy v běhu. Na jeho návštěvnost nicméně nedosáhl. čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Parthenope bojuje za mír a nikdo ji nemá rád (15.01.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Černý Tulipán získal v pevnosti zatykač na královnu (13.12.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Trailer: Nikdo mě nemá rád (26.10.2024 18:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Beetlejucie sleduje světýlka, poslouchá hlas pralesa a klade past na myši (04.09.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Ve čtyřech pokojích nikdo neuslyší vřískot Papá Hemingwaye (08.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Drama o zákeřné nemoci Tancuj Matyldo zpracovává autenticky prožité situace (07.12.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Beavis a Butt-head drží slovo a vyráží do útoku (01.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Přání prezidentovy ženy je zjistit jak mít sex (29.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Film Její tělo o pornoherečce Absolonové je příběhem o honbě za úspěchem (17.11.2023 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Trollové se účastní Hunger Games a poznávají její tělo (15.11.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Jana z Arku a Spider-Man se pohybují napříč paralelními světy (31.05.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Bojovník s peklem je rudý kapitán, který utíká do bezpečí (14.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe