
© Bontonfilm
Osobitě stylový snímek, za nímž stojí autorská dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb, která v roce 2016 uvedla na scénu černobílé drama Já, Olga Hepnarová, odráží i tentokrát poučenost obou režisérů a scenáristů s trendy, jež lze vypozorovat v mnohých světových filmech současné artové festivalové tvorby. Film Nikdo mě nemá rád jde však v naplnění těchto trendů až tak daleko, že místy může být zatěžkávací zkouškou i pro ty diváky, kteří jinak pomalu plynoucím a narativně vyprázdněným dramatům obvykle s gustem holdují. Jestliže film Já, Olga Hepnarová byl před lety považován za divácky náročnější kus, tak vedle snímku Nikdo mě nemá rád se jeví jako dějově atraktivní, poutavá a snadno stravitelná podívaná.

© Bontonfilm
Zrnitý obraz a tlumené barvy delegují skutečnost, že se snímek natáčel na 16 mm filmový materiál. Ze sporadických strojených dialogů i mnohých toporně inscenovaných scén čpí umělost a těžkopádnost tak systematicky a konzistentně, že nutně musí jít o svébytný umělecký záměr. Film nedoprovází žádná hudba – s výjimkou jednoho občasného syntetizátorového modulovaného tónu, který v několika málo scénách zní ve stále stejné podobě a pokaždé je násilně utnut střihem do další scény. Děj čítá řadu vypravěčských výpustek, jiné scény se naopak zdvojují a opakují. Nálada snímku odpovídá vnitřním pocitům hlavní hrdinky, jež se ve svém okolí setkává kvůli životnímu stylu vymykajícímu se běžným společenským konvencím s nepochopením.

© Bontonfilm
Intimnímu psychologickému filmu se rozhodně daří vypořádat s tématy samotářství, odcizení, pochybností o sobě samém a snášení odsudků od společnosti, která se vůči odlišnostem staví až nepřátelsky. Při reflektování dalších motivů nicméně snímek bojuje zejména ve své druhé polovině s obrazovou i dialogovou doslovností (a s úpornou snahou provokovat), která kontrastuje s náznakovou subtilností poloviny první. Vytváření kontrastů je ostatně dalším aspektem, jenž může na filmu zaujmout, stejně jako některé jeho formální náležitosti (např. svícení či kamerové kompozice) či specifické tvůrčí volby. Zlákat může i herecké obsazení vedlejších rolí, v nichž se objevují mimo jiné Hana Vagnerová, Miroslav Hanuš, Martin Finger nebo Regina Rázlová.

© Bontonfilm
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]