Recenze: Sly je osobní zpovědí Sylvestera Stallona

Vydáno: 04.11.2023 10:30 - Václav Limberk | foto: Netflix

Sylvester Stallone byl publikem vždy milován především jako Rocky nebo Rambo. Co se ale skrývá za fasádou úspěšné akční hvězdy? Jak trnitá byla jeho cesta ke slávě? O tom se dozvíte v dokumentu Sly.

SlyRecenzoval/a Václav Limberk dne 04.11.2023 10:30. Sylvester Stallone byl publikem vždy milován především jako Rocky nebo Rambo. Co se ale skrývá za fasádou úspěšné akční hvězdy? Jak trnitá byla jeho cesta ke slávě? O tom se dozvíte v dokumentu Sly. Hodnocení: 4
Rok 2023 přinesl shodou okolností dva dokumenty o dvou největších akčních hvězdách minulosti. Tím prvním byl na Netflixu v červnu Arnold a o pár měsíců později na tu samou platformu dorazil i Sly. Zatímco Arnold měl podobu třídílné minisérie, kdy se jednotlivé díly zaměřily na jinou stránku osobnosti Arnolda Schwarzeneggera (Sportovec, Herec, Američan), Sly má klasickou podobu celovečerního dokumentu o délce zhruba hodiny a půl.

Fotografie z filmu Sly / Sly
© Netflix
Sylvester Stallone tu dosti otevřeně a upřímně mluví o krušných začátcích, o dětství a zvláště pak o složitém vztahu s otcem. Dozvíme se, že hnacím motorem Stalloneho života a kariéry byla snaha získat alespoň otcův respekt, když možnost získat jeho lásku se nejevila jako reálná. Stallone říká, že jeho dětství v newyorské čtvrti Hell´s Kitchen se podobalo hře Arthura Millera Pohled z mostu, než se s otcem přestěhoval na samotu na ranč do Marylandu, kde chovali koně. Stallone se svěřuje, že se naučil v dětství na koních jezdit a hrát pólo, v němž vynikal jeho otec.

Později se ale v dokumentu dozvíme, že v dospělosti to byl právě jeho otec, kdo mu zasadil zákeřnou ránu zezadu, která způsobila Stalloneho pád z koně a rozhodnutí, že už v životě na koně nesedne a pólo hrát nebude. Stalloneův složitý vztah s "fyzicky brutálním" otcem se vine celým dokumentem jako červená niť a vrhá světlo na dosud málo známou stránku hercova života, což je bezesporu velkým kladem filmu.

Sylvester Stallone ve filmu Sly / Sly
© Netflix
Po trnitých začátcích, kdy byl neznámý mladík většinou odmítán, přišla první velká šance s filmem Páni Flatbushe, o němž se v dokumentu pochvalně zmiňuje například Quentin Tarantino, který tu zasvěceně mluví i o dalších, pozdějších a slavnějších Stalloneho rolích. Kromě první větší role se zde také seznámil s Henrym Winklerem, který mu později pomohl, když se Stallone vydal svým autem do Hollywoodu, kde chtěl mladý a chudý herec prorazit.

To se mu nakonec povedlo díky filmu o boxerovi, který, jak se dozvíme, byl nejdříve pouze krutým vymahačem dluhů a teprve po přátelské radě z něj Stallone udělal dobráckého bojovníka se srdcem na pravém místě. Jinak by ostatně asi jeho Rocky jen těžko měl takový úspěch. Jenže v Hollywoodu nestačí jen prorazit. Hned s dalším filmem, respektive filmy, kterými byly odborářské drama P.Ě.S.T. a staré, z šuplíku vytažené a oprášené drama Cesta k ráji, Stallone poznal i neúspěch a výsměch. Ale jak Stallone ústy Rockyho říká: nejtvrdší rány rozdává život a jde o to, zvednout se a pokračovat dál. A tak i on pokračoval dál se střídavými vrcholy a pády.

Sylvester Stallone ve filmu Sly / Sly
© IMDb
Kromě výše zmíněného Tarantina a Winklera zde promlouvají i Talia Shire, jeho partnerka z Rockyho, dále Arnold, věčný Stallonův rival a nyní přítel, který ho samozřejmě velebí jako toho, kdo byl před ním vždy o krok napřed, i když to mu nezabránilo, aby si ze Slye vystřelil, když mu přenechal "lukrativní" propadák ve znamení komedie Stůj, nebo maminka vystřelí!, kterou Stallone neprozíravě natočil v domnění, že půjde o hit. Chybovat je lidské a Stallone chyboval v životě mnohokrát jako každý člověk.

Mluví zde také Slyův mladší bratr Frank Stallone, který stál celý život ve stínu slavnějšího bratra, přesto na něj nezanevřel a oba zůstávají nejlepšími přáteli. Vystupuje zde také režisér John Herzfeld, s nímž pojí Stallona kromě kamarádství i úplné profesní začátky. Byl to právě on, kdo hrál, spolu se Stallonovým otcem, v němém amatérském snímku Horses, jehož několik záběrů v dokumentu uvidíme. Nejvíce zde ale mluví sám Sly a má zde dostatek prostoru na to, aby řekl to, co nemohl říct prostřednictvím svých filmů.

Sage Stallone, Sylvester Stallone ve filmu Rocky 5 / Rocky V
© MGM
Prozradí zde například to, že nepovedený Rocky 5 byl jedním z jeho nejosobnějších projektů, i díky tomu, že v něm jeho syna hrál jeho skutečný, bohužel již zesnulý syn Sage Stallone. Dozvíme se, že asi nejtěžším projektem, jemuž nikdo z jeho okolí nedával šanci, byl "rehabilitující" snímek Rocky Balboa. Dozvíme se také, jak dospěl k nápadu natočit Expendables: Postradatelní nebo jeho splněný sen zahrát si se "skutečnými" herci v dramatu Země policajtů, které opět diváky zklamalo jako Rocky 5.

Stallone nakonec přiznává, že za celoživotní natáčení filmů zaplatil velkou daň v podobě toho, že na nic jiného mu nezbýval čas. Překvapivě málo prostoru zde dostane jeho rodina, manželka a tři dcery, v nichž má něco "skutečného" a čemu by dal raději přednost. O jeho soukromí se tak mnoho nedozvíme, což nicméně nemusí být nutně na škodu. Většinu fanoušků stejně zajímá Stallone jako herec a režisér, případně scenárista. Hodina a půl Slyho uteče jako voda a divákovi toho snímek odhalí i tak dost.

Byl, a stále je to pozoruhodný životní příběh. Doufejme, že Sly ještě neřekl poslední slovo a v budoucnosti znovu překvapí jako třeba v tomto příjemně střízlivém a upřímně působícím dokumentu.

Oficiální trailer filmu Sly