Soundtrack: Lidice

Vydáno: 11.07.2011 13:00 - Alžběta Fridrichová | foto: BIOSCOP

Velkolepá podívaná, která znovu přibližuje široké veřejnosti tragický osud Lidic, nabízí i neobvyklý soundtrack. Zcela originální album, na němž kromě původní instrumentální hudby naleznete i pořádný balík tematických písní, si zaslouží skoro více pozornosti než samotný film.
Různí - LidiceS nápadem vytvořit samostatné CD, jež z velké části obsahuje skladby, které vůbec ve filmu nezazní, přišel producent Adam Dvořák. Chtěl na film přilákat mladou generaci, proto přizval k soundtracku interprety všech žánrů, aby přispěli svou písní. Vznikl tak koktejl skladeb, jejichž námět se točí kolem jednoho bodu, ale každý opisuje docela jinou křivku.
Album, jehož stopáž těsně překračuje jednu hodinu, tvoří dvaadvacet skladeb, z nichž jen zhruba polovina se ve filmu opravdu objevila. O instrumentální podklad, který výrazně dotváří výsledný dojem z filmu, se postarali hned tři autoři - Brit James Harries, zpěvák Michal Hrůza a jeho společník z kapely Hrůzy Karel Heřman. A nutno podotknout, že s tak světově znějícím instrumentálním doprovodem jsem se v českých podmínkách setkala poprvé.
Karel Heřman napsal pouze jeden motiv k filmu, a to hned druhý track s názvem Příjezd Němců. Skladbě, která trvá pouze tři čtvrtě minuty, vévodí mohutný zvuk smyčců, které popohání vojenský buben, čímž vzniká příznačně napjatá atmosféra. Smyčcové nástroje použil ve dvou skladbách i britský umělec žijící v České republice James Harries - sotva minutové tracky Zabití syna a Zatčení Fialy následují podobný dramatický motiv houslí, který se ale ve druhé zmiňované skladbě stáhne až do hlubších poloh kontrabasu.
Michal Hrůza napsal pro soundtrack hned pět instrumentálních skladeb a jeden duet. Všem trackům, jež pocházejí z jeho pera, výrazně dominuje klavír, který udává hlavní melodii. Tu místy doplňují smyčcové variace. Při poslechu motivů Marie Vaňková, Vzpomínka nebo Otec a syn leckdy člověku běhá mráz po zádech. Původní hudba z filmu tvoří jen asi deset minut z celkové stopáže, což je velká škoda, protože jde o jedny z nejpovedenějších skladeb na albu.
Vokálně instrumentální zbytek soundtracku nabízí celé spektrum umělců, jejichž skladby se mnohdy až diametrálně liší. Album otvírá písní s příznačným názvem Lidice jeden z hlavních aktérů filmu Jan Budař. Ten bude vždycky víc hercem než zpěvákem, ale i přes místy až nehudební interpretaci je skladba na poslech nesmírně příjemná, zejména ale díky opět perfektnímu klavíru. Další zajímavou skladbou je folková balada Lucie Bílé Slunce bylo krásné a na soundtracku si zazpíval i James Harries v písni Fifteen, kdy jeho fistule mnohdy připomíná styl Ira Glena Hansarda. Překvapivě dopadl i cover latické písně O Maria O Felix Puerpera Dana Bárty.
Soundtrack depresivně pokračuje zpěvem Jany Loty v písni Duše a v pochmurnosti ještě přitvrdí jedna z nejzdařilejších skladeb na albu - píseň Padlým, kterou nazpívala cellistka Dorota Bárová z dua Tara Fuki. Její osobitý zpěv v polštině, do něhož se sporadicky ozývá drnkání na violoncello a místy i klarinet, absolutně bere dech. Atmosféru trochu odlehčí jedna z pouhých tří písní v angličtině, konkrétně s výmluvným názvem Why od kapely Photolab.
Největší pozornost si zaslouží tři tracky, mezi něž patří i titulní duet Plamen, který nazpíval Michal Hrůza s Anetou Langerovou, a neuvěřitelně podmanivou písničku napsal také Roman Procházka pro kapelu Divokej Bill - píseň Půjdem dál není nepodobná tvorbě, na kterou jsme od Divokého Billa zvyklí. Zdánlivě až směšně jednoduchý text je neuvěřitelně snadno zapamatovatelný a hluboký hlas frontmana skupiny zní v hlavě mnohdy ještě několik desítek minut. Třetí nadmíru zdařilá skladba Z náruče pochází od Vypsané fiXy.
Dvaadvacítku rozporuplně uzavírají písničky Bojovnice Xindla X, která by se i přes lidově znějící cembalo základ hodila spíše na běžnou desku, anglicky zpívaná Black Market’s Soul od české heavy metalové kapely X-Core, která připomíná trochu špatný vtip, a závěrečný duet Vím, bráško od tvůrců pořadu České televize Sabotáž Vladimíra a Tobiho, jež je totálním krokem vedle.
Soundtrack k filmu Lidice neobsahuje dvacet dva stoprocentních tracků, ale jako jeden celek funguje na deset z deseti. Na několikátý poslech je pokaždé zaručena hodina ne zrovna optimistické, ale zato skutečně kvalitní muziky, kde se pravidelně střídají žánry. Nezbývá než smeknout nad originálním nápadem a do zdárného konce dovedenou realizací.


Michal Hrůza & Aneta Langerová - Plamen
Album: Různí - Lidice
Celkový čas: 01:00:02
Skladby: Jan Budař - Lidice // motiv: příjezd Němců (hudba: Karel Heřman) // Lucie Bílá - Slunce bylo krásné // motiv: zabití syna (hudba: James Harries), James Harries "Fifteen", motiv: Marie Vaňková (hudba: Michal Hrůza), Dan Bárta - O Maria o felix puerpera // Divokej Bill - Půjdem dál // motiv: vzpomínka (hudba: Michal Hrůza) // Photolab - Why? // motiv: četník Vlček (hudba: Michal Hrůza) // Michal Hrůza, Aneta Langerová - Plamen // // motiv: zatčení Fialy (hudba: James Harries) // Xindl X - Bojovnice // Vypsaná fiXa - Z náruče // motiv: předzvěst (hudba: Michal Hrůza) // Jana Lota - Duše // motiv: otec a syn (hudba: Michal Hrůza) // X-Core - Black Market's Soul // motiv: plyne čas... (hudba: James Harries) // Dorotoa Bárová - Padlým // Vladimír Cirkus a Tobi - Vím, bráško.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY