Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2022 podle filmserveru

Vydáno: 16.01.2023 12:30 - Redakce | foto: Deadline

Se započatým novým rokem automaticky přichází i bilancování toho předchozího. Proto vám přinášíme výběr toho nejlepšího, co se podle nás v roce 2022 ve filmu a v televizi urodilo.
Tom Cruise ve filmu Top Gun: Maverick / Top Gun: Maverick
© CinemArt
Již podesáté přinášíme kompletní rekapitulaci roku, v níž jsme se pokusili sestavit žebříčky těch nejlepších a případně i nejhorších filmů a seriálů uplynulé sezóny. Náš výběr berte jako doporučení nebo inspiraci ke zhlédnutí něčeho, co z nějakého neznámého důvodu zůstalo vašemu filmovému zraku skryto, a my zároveň doufáme, že si z našich skromných žebříčků alespoň něco odnesete.
 

K jejich sestavení každý z redaktorů přistoupil svým vlastním způsobem, takže nečekejte jednotné kategorie či hodnotící kritéria, jelikož se u každého dotyčného liší.

Jan Varga

Patnáct nejlepších filmů roku 2022 v kině i mimo kino:
1) Poslední představení – nesentimentálně emotivní a krásně natočené indické drama o chlapci, který se snaží se svými kamarády postavit v chudé vesnici biograf. Film o lásce k filmu a ke starým kinům, jenž slouží jako pocta kinematografii i světovým režisérům, vypráví o cestě za svým srdcem navzdory rodinným tradicím a předurčenosti, plně obstojí i jako sociální drama se špetkou culinary cinema a zároveň svěže tematizuje film z materiálního hlediska a nevídaným způsobem zachycuje též smrt filmového média. 

2) RRR (Rise Roar Revolt) – akčně dobrodružný indický velkofilm vyprávějící o revoluci a jednom velkém přátelství v kolonizované Indii. Na kontrastu ohně a vody postavený příběh dvou mužů, stojících na opačných stranách barikády a vykreslených v souladu s nacionalistickým vyzněním filmu v podobě bezmála superhrdinů, překypuje spektakulární over-the-top akcí, která je ale dokonale přehledná a fantasticky nasnímaná, a také perfektními a nápaditými muzikálovými/tanečními čísly. Krom toho tento dějově našlapaný a z hlediska užitých motivů pestrý film definuje i bezbřehá fantazie a absolutní nestřídmost jeho tvůrců, která je během epického vyprávění o velkých činech a velkých emocích přetvořena v čistou radost a nadšení.  

Austin Butler, Tom Hanks ve filmu Elvis / Elvis
© Warner Bros.
3) Elvis – audiovizuálně strhující, výborně zahrané a od prvních okamžiků silně vtahující hudební životopisné drama, válcující veškerou konkurenci posledních let, v němž se perspektiva mladého Elvise Presleyho přirozeně doplňuje s perspektivou nespolehlivého vypravěče v podobě jeho úlisného manažera. Mistrovsky nasnímaná hudební čísla vynikají famózním střihem a celým filmem se vine téma nezlomné snahy o zachování vlastní výjimečné osobní a hudební identity, která je jako jediná klíčem k umělcově úspěchu a nesmrtelnosti. 

4) Trojúhelník smutku – možná je to střelba na až příliš snadné cíle, přesto tu dlouho nebyla vtipnější satira na současnou společnost, moderní trendy a kapitalismus, která by byla takhle ostře jízlivá a nekompromisní. Mnohovrstevnatý film o nerovnosti ve společnosti a o nekončícím boji o moc a privilegia, jenž je navíc divácky velmi vstřícný a v němž perfektní skloubení špičkové festivalové filmařiny s pokleslostí a střet intelektuálního humoru s fekálními gagy vedou k nezapomenutelným scénám vyvolávajícím záchvaty smíchu. 

5) Avatar: The Way of Water – příběh pokračování Avatara z roku 2009 je jednoduchý, leč nechybí mu emoce, napětí, patřičná dramatičnost ani skvělá akce. Hlavně je to ale masivní velkofilm s bravurním citem pro budování fikčního světa a rozvíjení postav. Technologicky a vizuálně jde navíc o absolutní skvost, pro který se těžko hledá srovnání. Objevování nových zákoutí planety Pandora je místy až éterickým a poetickým zážitkem, který v kině a ve 3D úspěšně přenáší diváky do jiného časoprostoru.

 

Zoë Kravitz, Robert Pattinson ve filmu Batman / The Batman
© Vertical Entertainment
6) Batman – nejtemnější a nejsyrovější film o netopýřím muži, který v sobě kombinuje komiksové drama, akční krimithriller, pulpovou gangsterku, neonoir detektivku a sporadicky i katastrofický film. Výrazně působivé a špičkově realizované epické drama, které pozoruhodně a inovativně pracuje se známými postavami, a v němž Batman není jen obávaným superhrdinou, ale i zranitelnou, pochybující, traumatizovanou a do sebe uzavřenou obětí ponořenou do zášti a smutku. 

7) Top Gun: Maverick – pokračování, které s přehledem předčilo svého předchůdce. Vše, co bylo na prvním Top Gunu z roku 1986 dobré, bylo povýšeno prostřednictvím moderní filmařiny a aktualizace do současnosti o několik úrovní výš. Akční sekvence, natáčené se skutečnými stíhačkami, jsou dechberoucí. Komplexní masterclass akčního melodramatického filmu a také velký návrat do slavné role pro Toma Cruise, který spolehlivě utáhne celý film na svém charismatu a na pečlivě nacvičených úsměvech. 

8) Fabelmanovi – ve svém zdaleka nejosobnějším filmu se režisér a scenárista Steven Spielberg ohlíží za svým dětstvím a dospíváním a za zážitky, které jej formovaly jako filmaře. Natáčí lehkou rukou a s poctivou dávkou hravosti, jemnosti, upřímnosti a citu, čímž potvrzuje pověst jednoho z nejlepších filmařů současnosti. Namísto nostalgicky naivní a lacině sentimentální vyprávěnky o kráse filmového média totiž překvapivě servíruje emocionálně silné rodinné drama, v němž jsou radostné a humorné chvíle vyváženy stejnou měrou melancholií a těžkostmi. 

Fotografie z filmu Svatý pavouk / Holy Spider
© Rialto
9) Svatý pavouk – mrazivé íránské krimi natočené podle skutečných událostí o honu na sériového vraha zabíjejícího ve městě prostitutky. Příběh vyprávěný z pohledu emancipované, ateistické a odvážné novinářky je zároveň nekompromisním náhledem do íránské společnosti prolezlé fanatismem, korupcí a misogynií, v níž má soudní proces s dopadeným zločincem kvůli názoru silně věřící veřejnosti překvapivou, tíživou a emočně intenzivní dohru. 

10) Podezřelá – vynalézavě vyprávěný jihokorejský film o osudové romanci policejního vyšetřovatele a vdovy podezřelé z vraždy dovedně míchá kriminální thriller a melodrama s černou komedii a hravě zaplétá diváka do klubka zvratů, bohatého na znejišťující a nepředvídatelné momenty. Důmyslná režie uhrane celou řadou stylistických voleb, zatímco propracovaný scénář balancuje na hraně překombinované skládačky, v níž ale všechny dílky zapadnou do sebe. 

11) Na cestě – íránská komediální road-movie o dramatickém loučení, která přetéká režijními nápady, mísí humor a hořkost v perfektním poměru a disponuje vtipnými dialogy, skvěle vypointovanými situacemi a jedním z nejlepších dětských hereckých výkonů v historii kinematografie. 

12) Aftersun – jemný a citlivý snímek o dovolené dospívající dcery a jejího mladého otce v přímořském letovisku v polovině devadesátých let táhnou kupředu vynikající výkony obou protagonistů, jejich skvěle napsané postavy, křehká režie a všeprostupující melancholie.

 

Hidetoshi Nishijima, Tôko Miura ve filmu Drive My Car / Doraibu mai kâ
© Janus Films
13) Drive My Car – japonské drama o nečekaném porozumění mezi divadelním režisérem a jeho mladou soukromou řidičkou vypráví o sdílení traumat a tajemství, jež jsou součástí komplexního mnohovrstevnatého příběhu, odehrávajícího se na pozadí zkoušek Strýčka Váni ve vícejazyčné verzi, a vypovídajícího mimo jiné o partnerských a mileneckých vztazích a o bolesti ze ztráty blízké či milované osoby.

14) Dalva – drama o náctileté dívce, která se po zatčení svého milovaného otce, s nímž žila a který ji sexuálně zneužíval, ocitá proti své vůli v sociálním ústavu, odkud se snaží opakovaně utéct. Precizně režírovaný film se skvělou dětskou představitelkou hlavní role inovativně přistupuje k tématu sexuálního zneužívání nikoli z hlediska násilí, nýbrž ve smyslu manipulace s realitou z pozice dospělého, který je v rodině nositelem definice toho, co všechno může být z pohledu dítěte bráno jako normální a standardní projev lásky. 

15) Událost – francouzské drama zasazené do 60. let, kdy byly potraty ve Francii ilegální a přísně trestané, se zaobírá příběhem nadějné studentky literatury, která se po nechtěném otěhotnění ocitne kvůli odhodlání pokračovat za každou cenu ve studiu ve značně složité situaci. Naléhavý snímek s přesahem do současnosti precizně a sugestivně poukazuje na nutnost práva žen svobodně rozhodovat o vlastním těle.

__________________________________________________________________
Václav Limberk

Nejlepší filmy a seriály roku 2022 (bez pořadí a jednou větou):


Nejhorší filmy roku: 

____________________________________________________________
Martin Bubrín

Nejlepší filmy viděné v roce 2022:

  1. Trojúhelník smutku - povrchní satira, která v sobě má to nejlepší z vysokého a nízkého umění
  2. Batman - konečně Temný rytíř, který přesně koresponduje se svou komiksovou předlohou
  3. Elvis - Občan Kane hudebního filmu a zároveň nečekaný návrat Baze Luhrmanna ke kořenům
  4. Avatar: The Way of Water - upgrade prvního filmu po všech stránkách zajíšťující nezapomenutelnou blockbusterovou filmařinu
  5. Podezřelá - podvratné kriminální drama, které narušuje svou detektivní linku nečekanou romancí na korejský způsob
  6. Nene - nejlepší pocta filmařině roku 2022, která je sebevědovým navázáním na blockbusterově-hororové kořeny Stevena Spielberga
  7. Pearl - zdařilá pastiš technocolorových melodramat říznutá moderním psychologickým hororem
  8. Pinocchio Guillerma del Tora - filmařsky vyspělá a scenáristicky dospělá adaptace známého příběhu optikou režiséra Faunova labyrintu
  9. RRR - kinematografie radost aneb nejinvenčejší blockbuster široko daleko, u něhož si hollywoodští tvůrci píší poznámky
  10. Tár - nedivácky vystavěný rozpad osobnosti, v němž se mísí intenzita Whiplash a umělecké pojetí evropského filmu

Další zajímavé filmy:
  • Ulička přízraků
  • X
  • Všechno, všude, najednou
  • Athena
  • Top Gun: Maverick
  • Fabelmanovi
  • Víly z Inisherinu
  • Na nože: Glass Onion

Nejlepší seriály viděné v roce 2022:

  1. Atlanta III. a IV. (FX) - 
  2. Bílý lotos II. (HBO)
  3. Volejte Saulovi VI. (AMC)
  4. Euforie II. (HBO)
  5. Barry III. (HBO)
  6. Po životě III. (Netflix)
  7. Volavka (Apple TV+)
  8. Rod draka (HBO)
  9. Medvěd (FX)
  10. Koruna V. (Netflix)
Další zajímavé seriály:

  • Pozlacený věk (HBO)
  • Geniální přítelkyně III. (HBO)
  • Úžasná paní Maiselová IV. (Prime Video)
  • Odloučení (Apple TV+)
  • Lakers: Vzestup dynastie (HBO)
  • Spy x Family (TV Tokyo)
  • Prehistorická planeta (Apple TV+)
  • Irma Vep (HBO)
  • Westworld IV. (HBO)
  • Rodiče III. (FX)
  • Primal II. (Adult Swim)
  • Cyberpunk: Edgerunners (Netflix)
  • Angličanka (BBC)
Nejočekávanější tituly roku 2023:

  • The Last of Us (HBO)
  • Boj o moc IV. (HBO)
  • Barry IV. (HBO)
  • Ted Lasso III. (Apple TV+)
  • Idol (HBO)
  • Duna: Část II
  • Velryba
  • Oppenheimer
  • Mission: Impossible – Odplata část 1
  • Barbie
___________________________________________________________________
Vratislav Šálek

Řazeno podle data premiéry:

Armie Hammer, Gal Gadot, Kenneth Branagh ve filmu Smrt na Nilu / Death on the Nile
© Falcon
Smrt na Nilu - film, na který se bohužel trochu zapomíná, přitom jde o hodně slušnou adaptaci jednoho z nejslavnějších děl Agathy Christie, která upoutá především fantastickým vizuálem, nádhernou kamerou a úchvatnou černobílou sekvencí z Poirotova mládí.
 
Batman - z velkého množství filmů o Netopýřím muži se Matt Reeves dokázal odlišit tím, že konečně využil potenciál Batmana detektiva a natočil fantastickou noirovou detektivku s hutnou atmosférou, výborným Robertem Pattinsonem a takřka geniálním záporákem Paulem Danem, která doplácí jen na přepálenou stopáž.
 
Nezanechat stopy - polské drama, které vidělo zoufale málo lidí (i proto to ve společnosti vypadá, jak to vypadá), upozorňuje na morální pokleslost a hnus komunismu a Jan P. Matuszynski dokazuje, že ve své generaci patří k největším talentům, jen zkrátka divákům nejde úplně naproti.
 
Fotografie z filmu Top Gun: Maverick / Top Gun: Maverick
© CinemArt
Top Gun: Maverick - Joseph Kosinski a Tom Cruise jedou na vlně nostalgie, a ačkoli mě jejich počin neuchvátil tak jako mnoho jiných kolegů, za fantastické letecké sekvence a tvůrčí nadšení si místo v topce za celý rok nepochybně zaslouží.
 
Elvis - největší překvapení roku, protože po naprosto průměrném Velkém Gatsbym jsem Baze Luhrmanna odepsal jakožto kýčaře, o to větší šok způsobil suverénně a svižně natočenou biografií Krále rokenrolu, která je vyprávěná nespolehlivým vypravěčem, o to je ale působivější, navíc v hlavní roli září Austin Butler.
 
Arvéd - debut Vojtěcha Maška rozhodně není dokonalý, ale za zcela nečeský přístup, nekontinuální vyprávění, dusnou atmosféru a výtečného a démonického Michala Kerna (a neméně výborného Sašu Rašilova) si uvedení v žebříčku bez problémů obhájí.
 
Adam Mišík ve filmu  / BANGER.
© Johana Janová, Jonatan Jan
BANGER. - hodně sebevědomý film, který je úplně jinde než drtivá většina současné české kinematografie, je famózní podívanou, která bude bavit i ty, kteří hip hop a rap jinak nesnáší a i z toho Adama Mišíka udělal snesitelného herce, Adam Sedlák tu navíc objevil vynikajícího a vtipného Marcela Bendiga.
 


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY