© CinemArt
Jan Varga
Patnáct nejlepších filmů roku 2022 v kině i mimo kino:
1) Poslední představení – nesentimentálně emotivní a krásně natočené indické drama o chlapci, který se snaží se svými kamarády postavit v chudé vesnici biograf. Film o lásce k filmu a ke starým kinům, jenž slouží jako pocta kinematografii i světovým režisérům, vypráví o cestě za svým srdcem navzdory rodinným tradicím a předurčenosti, plně obstojí i jako sociální drama se špetkou culinary cinema a zároveň svěže tematizuje film z materiálního hlediska a nevídaným způsobem zachycuje též smrt filmového média. 2) RRR (Rise Roar Revolt) – akčně dobrodružný indický velkofilm vyprávějící o revoluci a jednom velkém přátelství v kolonizované Indii. Na kontrastu ohně a vody postavený příběh dvou mužů, stojících na opačných stranách barikády a vykreslených v souladu s nacionalistickým vyzněním filmu v podobě bezmála superhrdinů, překypuje spektakulární over-the-top akcí, která je ale dokonale přehledná a fantasticky nasnímaná, a také perfektními a nápaditými muzikálovými/tanečními čísly. Krom toho tento dějově našlapaný a z hlediska užitých motivů pestrý film definuje i bezbřehá fantazie a absolutní nestřídmost jeho tvůrců, která je během epického vyprávění o velkých činech a velkých emocích přetvořena v čistou radost a nadšení.
© Warner Bros.
© Vertical Entertainment
© Rialto
© Janus Films
Václav Limberk
Nejlepší filmy a seriály roku 2022 (bez pořadí a jednou větou):
- All of Us Are Dead (1. série) - zombie pecka z Jižní Koreje
- Zlato - efektivní psycho duel s dobrou pointou
- Batman - správně temné plus Something in the Way
- Top Gun: Maverick - Over the Top letecké záběry
- Elvis - biopic co má koule
- Beavis and Butt-Head Do the Universe - legendární dvojka se vrací
- Mike - vzestup a pád boxerské legendy
- Fall - závrať, při níž se točí hlava
- Úsměv - aspirant na horor roku č.1
- Jan Žižka - surová a syrová jatka
- Cobra Kai (5. série) - stále dobré
- Bílý lotos (2. série) - lesk a bída lidského pinožení na pozadí slunné Itálie
- The Tourist - tak akorát mystery story v nehostinné Austrálii
- Blondýnka - peklo s Marylin M.
- Il Boemo - dekadence s Myslivečkem
- Barbar - aspirant na horor roku č.2
- Pearl - aspirant na horor roku č.3
- Na západní frontě klid - válka je zlo a peklo
- Vražda v Londýně - detektivka a zároveň skvělá komedie
- Dobrá sestra - civilní drama s dobrými herci
- Papírový dům: Korea - heist pecka z Jižní Koreje
- Na nože: Glass Onion - lepší než Na nože
- Fabelmanovi - filmy, proto tu jsme
- Kriminálník Emily - Aubrey Plaza dokazuje, že umí hrát
- Víly z Inisherinu - aspirant na film roku
- Bledé modré oko - ponurá detektivka s parametry antické tragédie
Nejhorší filmy roku:
- Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství - přeplácaný Marvel aneb všeho moc škodí
- Všechno, všude, najednou - stupidní pseudoartový blábol
- Hellraiser - zbytečný a nezáživný remake
____________________________________________________________
Martin Bubrín
Nejlepší filmy viděné v roce 2022:
Další zajímavé filmy:
Nejlepší seriály viděné v roce 2022:
Vratislav Šálek
- Trojúhelník smutku - povrchní satira, která v sobě má to nejlepší z vysokého a nízkého umění
- Batman - konečně Temný rytíř, který přesně koresponduje se svou komiksovou předlohou
- Elvis - Občan Kane hudebního filmu a zároveň nečekaný návrat Baze Luhrmanna ke kořenům
- Avatar: The Way of Water - upgrade prvního filmu po všech stránkách zajíšťující nezapomenutelnou blockbusterovou filmařinu
- Podezřelá - podvratné kriminální drama, které narušuje svou detektivní linku nečekanou romancí na korejský způsob
- Nene - nejlepší pocta filmařině roku 2022, která je sebevědovým navázáním na blockbusterově-hororové kořeny Stevena Spielberga
- Pearl - zdařilá pastiš technocolorových melodramat říznutá moderním psychologickým hororem
- Pinocchio Guillerma del Tora - filmařsky vyspělá a scenáristicky dospělá adaptace známého příběhu optikou režiséra Faunova labyrintu
- RRR - kinematografie radost aneb nejinvenčejší blockbuster široko daleko, u něhož si hollywoodští tvůrci píší poznámky
- Tár - nedivácky vystavěný rozpad osobnosti, v němž se mísí intenzita Whiplash a umělecké pojetí evropského filmu
Další zajímavé filmy:
- Ulička přízraků
- X
- Všechno, všude, najednou
- Athena
- Top Gun: Maverick
- Fabelmanovi
- Víly z Inisherinu
- Na nože: Glass Onion
Nejlepší seriály viděné v roce 2022:
- Atlanta III. a IV. (FX) -
- Bílý lotos II. (HBO)
- Volejte Saulovi VI. (AMC)
- Euforie II. (HBO)
- Barry III. (HBO)
- Po životě III. (Netflix)
- Volavka (Apple TV+)
- Rod draka (HBO)
- Medvěd (FX)
- Koruna V. (Netflix)
- Pozlacený věk (HBO)
- Geniální přítelkyně III. (HBO)
- Úžasná paní Maiselová IV. (Prime Video)
- Odloučení (Apple TV+)
- Lakers: Vzestup dynastie (HBO)
- Spy x Family (TV Tokyo)
- Prehistorická planeta (Apple TV+)
- Irma Vep (HBO)
- Westworld IV. (HBO)
- Rodiče III. (FX)
- Primal II. (Adult Swim)
- Cyberpunk: Edgerunners (Netflix)
- Angličanka (BBC)
- The Last of Us (HBO)
- Boj o moc IV. (HBO)
- Barry IV. (HBO)
- Ted Lasso III. (Apple TV+)
- Idol (HBO)
- Duna: Část II
- Velryba
- Oppenheimer
- Mission: Impossible – Odplata část 1
- Barbie
Vratislav Šálek
Řazeno podle data premiéry:
© Falcon
Batman - z velkého množství filmů o Netopýřím muži se Matt Reeves dokázal odlišit tím, že konečně využil potenciál Batmana detektiva a natočil fantastickou noirovou detektivku s hutnou atmosférou, výborným Robertem Pattinsonem a takřka geniálním záporákem Paulem Danem, která doplácí jen na přepálenou stopáž.
Nezanechat stopy - polské drama, které vidělo zoufale málo lidí (i proto to ve společnosti vypadá, jak to vypadá), upozorňuje na morální pokleslost a hnus komunismu a Jan P. Matuszynski dokazuje, že ve své generaci patří k největším talentům, jen zkrátka divákům nejde úplně naproti.
© CinemArt
Elvis - největší překvapení roku, protože po naprosto průměrném Velkém Gatsbym jsem Baze Luhrmanna odepsal jakožto kýčaře, o to větší šok způsobil suverénně a svižně natočenou biografií Krále rokenrolu, která je vyprávěná nespolehlivým vypravěčem, o to je ale působivější, navíc v hlavní roli září Austin Butler.
Arvéd - debut Vojtěcha Maška rozhodně není dokonalý, ale za zcela nečeský přístup, nekontinuální vyprávění, dusnou atmosféru a výtečného a démonického Michala Kerna (a neméně výborného Sašu Rašilova) si uvedení v žebříčku bez problémů obhájí.
© Johana Janová, Jonatan Jan