V říjnu čeká diváky opravdová premiérová nálož, protože novinek se do kin chystá dost a dost. Už v prvním týdnu startuje celých jedenáct filmů, mezi nimiž vyčnívá extrémně chválené satirické drama Trojúhelník smutku.
Tři tisíce let touhy (
Three Thousand Years of Longing) (Bontonfilm)
© CSFD
Fantasy drama vypadá dle synopse dost tajemně a jen velmi těžko se dá odhadovat, co od něj vlastně čekat. Režisér a spoluscenárista
George Miller se v něm dle vlastních slov inspiroval slavným dílem Tisíc a jedna noc a zároveň vycházel z povídky
A.S. Byatta. Diváky láká především na obsazení, v němž hlavní role ztvárnili
Tilda Swinton a
Idris Elba, a zřejmě i na nádherný vizuál. Ohlasy nejsou úplně jednoznačné, převažují ale ty spokojenější, takže o nějaké vyslovené zklamání snad nepůjde. Opatrná premiéra týdne.
Synopse: Doktorka Alithea (
Tilda Swinton) vede osamělý život, k němuž má striktně racionální přístup. Na svých cestách se ale v Istanbulu střetne s kouzelným džinem z lahve (
Idris Elba), který jí samozřejmě nabídne splnit tři přání. Žena ale moc dobře ví, že s džinem není radno si zahrávat a podobná přání se často zvrtnou a obrátí proti tomu, kdo po nich toužil. Nakonec se ale nechá přemluvit a vysloví přání, které oba překvapí.
Zajímavost: Kvůli filmu přerušil svůj "důchod" kameraman
John Seale.
Český trailer filmu Tři tisíce let touhy / Three Thousand Years of Longing
Trojúhelník smutku (
Triangle of Sadness) (Aerofilms)
© CSFD
Koprodukční evropské drama předchází pověst jednoho z nejlepších filmů roku a ohlasy jsou vskutku nadšené. Recenzenti navíc velmi dobře skrývají zásadní bod filmu, v němž se vše změní v jízlivou a údajně výtečnou satiru a vysloveně lákají diváky do kin. Režisérem a scenáristou je
Ruben Östlund, který do hlavních rolí získal
Harrise Dickinsona,
Charlbi Dean a
Woodyho Harrelsona. Zájemci by tedy zřejmě neměli váhat a rezervovat si lístek do kina, protože tohle asi bude událost minimálně druhé poloviny roku.
Synopse: Model Carl (Harris Dickinson) a jeho partnerka influencerka Yaya (Charlbi Dean ) jsou pozváni na luxusní výletní plavbu. Jejich společnost je opravdu vybraná smetánka - je tu starý mládenec hledající životní lásku, výstřední ruský obchodník (Zlatko Buric) a všemu tomu vládne kapitán (Woody Harrelson), který je věčně pod parou. Když ale dojde k naprosto nečekané situaci, která všechno změní, charaktery cestujících se ukáží v pravém světle.
Český trailer filmu Trojúhelník smutku / Triangle of Sadness
Paní Harrisová jede do Paříže (Mrs. Harris Goes to Paris) (CinemArt)
© CinemArt
Britsko-maďarská komedie vstupuje do kin bez větší propagace, což je trochu zvláštní, protože podobné žánry mívají v tuzemsku úspěch. Synopse sice vypadá otřepaně, když se ale pojme šikovně, může z ní pořád vzniknout obstojná záležitost. Režisérem je málo známý Anthony Fabian, který bude spoléhat především na obsazení, v němž hraje prim Lesley Manville, objeví se ale i Isabelle Huppert nebo Lambert Wilson. Ohlasy jsou poměrně spokojené, takže se opravdu zdá, že půjde o nijak objevnou, ale solidní žánrovku, kterou se nevyplatí úplně přehlédnout.
Synopse: Ada Harris (Lesley Manville) žije v poválečném Londýně a na živobytí si vydělává úklidem domácností bohatých sousedů. Od života už toho moc nechce, jedinou výjimkou jsou však šaty od proslulého návrháře Christiana Diora, na které se den co den dívá, když uklízí v jednom z domů. Šance na jejich zisk se naskytne, když se dodatečně vyplácí příspěvek pro válečné vdovy, na který má nárok i Ada. Vůbec nepřemýšlí, co s ním bude dělat a rovnou si koupí letenku do Paříže, kde vstoupí do sídla slavného módního guru, aby si splnila svůj sen. Prostořeká uklízečka však ve světě upjatých snobů způsobí pozdvižení a obrátí ho úplně naruby. Od dosažení svého cíle se ale rozhodně nenechá odradit.
Zajímavost: Snímek je adaptací románu Paula Gallica, který už byl zfilmován pro televizi a převeden do seriálové podoby, celovečerního filmu pro kina se ale dočkal až nyní.
Oficiální český trailer filmu Paní Harrisová jede do Paříže / Mrs. Harris Goes to Paris
Dobrý šéf (El buen patrón) (Bontonfilm)
© Cinemax
Španělská komedie je na první pohled nejzajímavější tím, že v ní hlavní úlohu ztvárnil Javier Bardem, který se v komediálních rolích moc neobjevuje a tuzemský divák o jeho komickém talentu příliš neví. Jeho přítomnost nepochybně zastíní i fakt, že synopse vypadá hodně klišovitě a režisér a scenárista Fernando León de Aranoa nepatří k těm nejznámějším. I v tomto případě ale platí, že komentáře a hodnocení jsou vesměs spokojené a opět se pohybují někde na úrovni solidního nadprůměru.
Synopse: Julio Blanco (Javier Bardem) vede rodinný podnik na výrobu průmyslových vah, který založil jeho otec. Všechny své zaměstnance zná, oni znají jeho, a jelikož nemá děti, bere tak všechny své kolegy a podřízené. Teď se přihlásil do soutěže o nejlepší podnik v celém regionu. Jenomže jakmile přijde do podniku komise, která o udělení cen rozhoduje, začne se všechno hroutit a poklidný pracovní život společnosti je rázem pryč.
Zajímavost: S dvaceti nominacemi na cenu Goya jde v historii tohoto ocenění o snímek s vůbec nejvíce nominacemi.
Český trailer filmu Dobrý šéf / El buen patrón
Zaměstnanec měsíce (Irréductible) (Vertigo International)
© CSFD
Francouzské komedie už několik desetiletí patří v tuzemsku k těm nejoblíbenějším, proto není divu, že se čas od času některá z nich objeví v kinech. Tento týden se dostalo na tu, kterou natočil, spolunapsal a hlavní roli si v ní zahrál Jérôme Commandeur. I tady platí, že synopse je otřepaná a důležitá tak bude úroveň humoru a vypointování jednotlivých vtipů. Ohlasy, kterých ovšem není tolik, se pohybují na úrovni lehkého nadprůměru, takže snímek snad svůj účel splní a diváky pobaví.
Synopse: Vincent (Jérôme Commandeur) chtěl být celý život státním úředníkem, aby mohl využívat benefity pohodlného úřednického života. Podle zákoníku práce navíc nemůže dostat výpověď, takže do důchodu má své jisté. Jenže jednoho dne odhlasuje vláda obrovský plán úspor a Vincentovi najednou hrozí, že o své teplé místečko přijde. Ví ale, že ho jen tak vyhodit nemůžou, proto se nenechá tak snadno odbýt. Jeho šéf se ho však rozhodne zlomit a vymyslí plán. Začne ho rázem posílat do těch nejzapadlejších koutů světa a doufá, že ho přiměje k odchodu. Vincent má ale hodně silnou vůli.
Český trailer filmu Zaměstnanec měsíce / Irréductible
Černé brýle (Occhiali neri) (Film Europe)
© Film Europe
Italsko-francouzský hororový thriller je pro zdejší publikum naprosto unikátní v tom, že po několika desetiletích může vidět na velkém plátně počin legendárního a dá se říct i kultovního režiséra a scenáristy Daria Argenta. Už jen tato informace mnohým stačí k tomu, že si ve svém oblíbeném klubovém kině rezervují lístek. Zda je odradí informace, že hodnocení nejsou moc dobrá a dosahují sotva průměrných hodnot, je otázka, upozornit se na to ale musí. Vzhledem k tomu, že v obsazení se neobjevují žádná známá jména, je jediným lákadlem vskutku jen osoba tvůrce. Premiéra pro fanoušky.
Synopse: V téměř opuštěném Římě uprostřed zatmění slunce se záhadný sériový vrah začne zaměřovat na luxusní prostitutky. Jednou z nich je i Diana (Ilenia Pastorelli), která se při zoufalé snaze o útěk stane obětí vážné autonehody, po níž oslepne. Po dlouhé rehabilitaci se dozví, že jediným dalším přeživším havárie je dítě čínského původu, které následkem nehody osiřelo. Proto se žena rozhodne o něj postarat. Ačkoli oba pocházejí z úplně jiného prostředí, spojuje je zvláštní pouto, které jim umožňuje bránit se před pomstou sériového vraha.
Český trailer filmu Černé brýle / Occhiali neri
Leonora addio (Leonora addio) (Film Europe)
© Film Europe
Pod tajemným názvem se skrývá italské drama, s nímž se s kariérou velmi pravděpodobně loučí legendární režisér a scenárista Paolo Taviani, který ho musel po dlouhých letech natočit bez bratra Vittoria, který již zemřel. Synopse tentokrát vypadá hodně náročně a vůbec si z ní nejde představit, jak by to celé mohlo vypadat, což je ale pro tvorbu sourozenecké dvojice naprosto typické. Autor se v ní navíc vrátil k dílům Luigiho Pirandella, s nímž už má dost zkušeností. Asi nikoho nepřekvapí, že v obsazení se neobjeví nikdo příliš známý. Další premiéra pro fanoušky.
Synopse: Popel Luigiho Pirandella je z přeplněného pohřebiště ve fašistickém Římě převezen na místo jeho současného odpočinku na Sicílii. Společně s popelem projíždí divák poválečnou Itálií a vzpomínkami pamětníků i filmových profesionálů, kteří točili filmové týdeníky. Následně se tvůrce pokouší o adaptaci úplně posledního příběhu spisovatele, který vznikl těsně před jeho smrtí.
Originální trailer filmu Leonora addio / Leonora addio
Zoufalky (Tizlenes) (8Heads Productions)
© CSFD
Lotyšská komedie je jednou velkou neznámou a co od ní očekávat, se odhaduje jen velmi těžko. Příběh vrací diváky do roku 1999 a dle synopse by si snad mohl dělat legraci z různých hollywoodských klišé, zdali to ale tak je, se divák dozví až ve vybraných kinech, protože ohlasy ani komentáře zatím neexistují a nedá se čekat, že se to zásadně změní. Pro informaci jen uveďme, že režisérkou a scenáristkou je Marta Elina Martinsone. Premiéra do klubových kin.
Synopse: Máme rok 1999 a oslavy příchodu nového milénia se blíží. Žákyně deváté třídy Sarmite (Asnate Sofija Rozkalne), Sveta (Ludmila Karpova) a Katrina (Katrina Dambeniece) mají šikany dost a do termínu školního plesu se rozhodnou stát nejpopulárnějšími dívkami na škole. Inspirací jim jsou hollywoodské filmy a televizní seriály, na jejichž základě je pochopitelně nutné, aby jim doprovod na akci dělali ti největší školní borci.
Český trailer filmu Zoufalky / Tizlenes
V prach se navrátíš (Yin ru chen yan) (Film Europe)
© CSFD
Totéž, co o premiéře výše, platí i o čínském dramatu. Jediný rozdíl je, že bylo promítáno na karlovarském festivalu, takže ho už pár diváků vidělo a ohodnotilo a ohlasy jsou zatím velmi dobré, takže těch několik málo náročných diváků, kteří si do klubových kin cestu najdou, by nemělo být zklamáno. Závěrem jen dodejme, že režisérem a scenáristou je zkušený, avšak v tuzemsku neznámý Ruijun Li.
Synopse: Ma (Renlin Wu) je zdrženlivý farmář a poslední člen rodiny, který zůstal svobodný. Kuej-jing (Hai-Qing) je invalidní a dávno překročila věk, který se na venkově považuje za vhodný na vdávání. Zdá se tak, že domluvený sňatek je nutí do vztahu, který jejich společenskou situaci ještě zhorší. Místo toho se ale oba chopí příležitosti povznést nad sebe sama a objevit svůj společný osud.
Zajímavost: Renlin Wu, který si zahrál hlavní mužskou roli, je strýcem režiséra.
Mezinárodní trailer filmu V prach se navrátíš / Yin ru chen yan
Světlonoc (Forum Film CZ)
© KZMJ
Slovenské mysteriózní drama se snaží přinést do zdejších vod něco trochu jiného a dle dostupných ohlasů se mu to relativně daří, i když to pochopitelně není bez chyb. Ohlasy režisérce a spoluscenáristce Tereze Nvotové vytýkají hlavně přílišnou doslovnost a viditelné feministické poselství, které ale rozhodně nebude vadit každému. Atmosféra a vizuální stránka jsou prý ale výborné, jen je potřeba nečekat horor, na který distributor tak trochu láká. V hlavní roli se objeví Natalia Germani.
Synopse: Třicátnice Šarlota (Natalia Germani) se vrací do své rodné vesnice hluboko ve slovenských horách, odkud před lety za nejasných okolností utekla. Její návrat však v místních vzbudí podezření, protože ji celou dobu považovali za mrtvou. Navíc mají strach, že její příchod probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích.
Originální trailer filmu Světlonoc
Marečku, podejte mi pero! (NFA)
© CSFD
O legendární československé komedii, která se těší neustálé přízni televizí a diváků, asi nemá smysl cokoli psát. Aktuálně se dočkala nove restaurované podoby a pro některé je vůbec poprvé možné ji vidět na plátně. Znovu se u ní sešla scenáristická dvojice Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, kterou z režijní pozice jistil Oldřich Lipský a před kamerou hvězdné obsazení v čele s Jiřím Sovákem, kterého doplnili třeba Václav Lohniský, Iva Janžurová, Josef Kemr, Josef Abrhám nebo oba scenáristé. Naprostá legenda na velkém plátně.
Synopse: Mistr v továrně na zemědělské stroje Kroupa (Jiří Sovák) je postaven před potřebu zvýšit si vzdělání studiem na večerní průmyslovce. Studuje ve stejné škole, kterou navštěvuje dopoledne jeho syn (Jiří Schmitzer). Ačkoli se zdá, že už bude mít nadhled, školní prostředí ho úplně změní a i dospělí žáci se najednou začnou chovat naprosto stejně jako jejich potomci.
Zajímavost: Schvalovatelé na tvůrcích požadovali, aby film neměl jedinou zápornou postavu.
Ukázka z filmu Marečku, podejte mi pero!