Ne, nemusíte se bát. Na vyloženě fekální humor nedojde, ale když je hlavní role napsána
Sethu Rogenovi přímo na tělo, dá se podobný výsledek očekávat. A ono tohle spojení nakonec funguje více než dobře.
Graeme (
Simon Pegg) a Clive (
Nick Frost), ortodoxní britští fanoušci sci-fi, přijíždějí do zámoří na jimi po léta vysněný Comicon, kultovní sraz všech fanoušků žánru. Chtějí nakoupit pár suvenýrů, sebrat několik podpisů od vědecko-fantastických literátů a v pronajatém obytném voze objet památná místa nevadské pouště. Od Oblasti 51 až po Roswell.
Do cesty se jim ale připlete mimozemšťan Paul s hlasem
Setha Rogena, obhroublý šedivý prcek, který se po letech strávených na amerických základnách rozhodl vrátit domů. Vládní agenti mu jdou po krku a od vyjukaných anglických pošuků potřebuje pomoc, aby se včas a v pořádku dostal na místo určení. Po chvilce se k nim přidá i dcera majitele motelu Ruth (
Kristen Wiig), která při setkání s Paulem brzy přichází o své náboženské iluze a zbytek filmu se snaží dohnat ze světského života vše, co celá léta zanedbávala.
Sto čtyři minuty snímku mají rychlý spád, určitě nejde o žádnou utahanou road movie. Většina vtípků je konverzačních, a když se nemluví, tak na místo přichází akce. A není jí málo. Automobilové honičky, hospodské rvačky, výbuchy. Ani by člověk nečekal, že scénář pochází ze Spojeného království. Určitě nadchne i animace hlavní postavy, rozpočet filmu byl 40 milionů dolarů a je docela jasné, kam většina peněz šla.
Spojení režiséra
Greg Mottoly s duem scenáristů vyšlo také na jedničku. Film si na nic nehraje, často dle očekávání paroduje zásadní sci-fi snímky nebo spíše jejich klišé a zároveň z nich umně čerpá. Proč vymýšlet nový, zásadní vzhled mimozemšťana? Vždyť malého šedivého mužíčka si automaticky představíme všichni. A podle všeho je to Paulova zásluha, abychom nebyli moc vyděšení, kdyby se někdy představil veřejnosti (šikovná scenáristická klička, nemyslíte?).
Škoda, že některé vedlejší postavy jsou tak trochu navíc. Když Paul poskytne pánbíčkářské Ruth trochu z kolektivní paměti svého druhu, tak se jí zboří svět hodnot tak, jak ho do té doby znala. Její rozčarování a snaha naučit se správně nadávat (což do té doby nesměla) je sice zpočátku úsměvná, ale dál se její postava nevyvine. A kvůli zachování čistě romantické roviny nedojde ani na dohánění sexuálních frustrací za ta léta odříkání, což by bylo, přiznejme si to, logičtější a možná i zábavnější (pro diváka).
Stejně tak dvojice vidláků, na které skupinka narazí hned dvakrát, neplní ve filmu žádnou podstatnou roli a její přítomnost postrádá jakoukoliv pointu. O to více vynikne (typická) dvojice agentů nováčků pod vedením
Jasona Batemana, který s kamennou tváří diriguje rozkazy, ale není mu to moc platné. Potěší i camea
Sigourney Weaver a
Jane Lynch, i když se na plátně moc neohřejí.
I tentokrát film naráží na problém "zvyky staré Anglie versus americká popkultura" a z tohoto střetu těží dobrá polovina filmu. Na rozdíl od
Soumraku mrtvých a hlavně
Jednotky příliš rychlého nasazení se děj snímku odehrává přímo v USA, a tak jediné mezinárodní kolize nastávají při rozhodování, zda si hlavní hrdinové mají dát čaj nebo kafe. Protože pít čaj je v Americe divné. Možná proto tedy film působí kompaktněji a lehčeji. Hlavně díky
Rogenovi převažuje pubertální humor, ale od něj bychom možná ani nic jiného čekat nemohli. Postava zastydlého pubertálního mimozemšťana mu sedne, i když vlastně v každém filmu hraje to samé.
Paul je nenáročný film s vyváženým angloamerickým humorem, pro prázdninové období do kin jako dělaný. Přestože mu nejde moc vytknout, na vyšší hodnocení nedosáhne. Možná kvůli specifickému smyslu pro vtip všech zúčastněných, který prostě není k popukání, ale vystačí na to, abyste se neustále minimálně usmívali. Což při úrovni komedií za poslední léta není vůbec málo.