Svět zničený věčnými boji mezi lidmi a upíry. Zpustošená uzavřená města, z jejichž šedi se hrozivě tyčí věže. Souboje, krev, ponurá atmosféra, rozervaný hlavní hrdina... do takovýchto kulis se přímo nabízí zasadit hudbu geniálního
Christophera Younga. Tento rodák z New Jersey je skutečným specialistou na hudební doprovod k horrorům a thrillerům. Jeho melodie doprovázely snímky jako
Stáhni mě do pekla,
Ghost Rider,
Temná legenda, dvojky
Mouchy a
Noční můry v Elm Street a především
Hellraiser.
Ponuré, s neogotickým stylem koketující album plně vystihuje post-apokalyptickou náladu snímku.
Youngova hudba mistrně osciluje mezi jemnými tóny piána (například v úvodu skladby
Never One For Love) a rozmáchlými, velkolepými orchestrálními nářezy. Soundtrack neúnavně tepe od samotného začátku, nenechá vás vydechnout a zdatně servíruje vašim uším lahůdky, nad kterými nepřestáváte žasnout.
Dramatické tempo nastoluje již úvodní
Priest - tříapůlminutovou skladbu zahajuje houslovo-basová melodie, kterou občas protne zvuk činelů. V polovině skladby melodickou linku doplní smíšené vokály a postupně se přidají syntezátory, zpočátku spíše podprahové, postupně gradují a přebírají dominanci. Skladba vrcholí kratičkým sledem tónů zahraným na elektronické varhany. Druhá
Eclipsed Heart se nese v pomalejším, klidnějším tempu, ale zvolnění jí na dramatičnosti nijak neubírá.
Doslova gurmánský zážitek přináší
I Have Sinned. Bouřlivý velkolepý začátek, zvučné bezeslovné zpěvy, těžkopádný, úderný zvuk bubnů. Píseň za dokonalé souhry všech nástrojů graduje, nabírá na tempu a rychle mění rytmus. Basové party se střídají s kakofonicky znějícím smyčcovým zurčením, které je vzápětí utnuto bicími za doprovodu vokálů. Chórus zde nabývá jasnějších kontur, můžeme slyšet náznaky textu.
V páté
Sacrosanct Delirium se nám poprvé představuje ústřední melodický motiv.
Young si zde odvážně a vynalézavě hraje se smyčci, které nechává chvílemi hitchockovsky (potažmo herrmannovsky) pištět, jindy pro změnu napjatě vibrovat a hned zase ve zběsilém tempu dokreslovat postupnou gradaci skladby. Následují
Never One For Love, které dominuje krásný altový ženský vokál, a
Faith, Work, Security, jež je nejkratší skladbou celého soundtracku a v níž sbor a smyčce nabízejí až překvapivě klidně plynoucí melodii.
The Vampire Train je zvukově i melodicky bohatá, místy až freneticky duní a tepe, po páté minutě graduje, ale namísto očekávaného orchestrálního výbuchu ji zakončuje několik tahů smyčcem a po chvíli ticha následuje
Fanfare For A Resurrected Priestess. Potrpíte-li si na silné, výrazné ženské vokály, budete nadšeni. Nevtíravý zpěv je zde doplněn nenápadně a vkusně použitými syntezátory a snoubí se s hlouběji posazeným tónem houslí.
Ženský sbor zní i v následující
Cathedral City Blue. Skladba je decentní a velkolepá zároveň, rychlejší dramatické sekvence se střídají s táhlými smyčcovými pasážemi, ženský zpěv doplňují mužské basové hlasy, které místy připomínají hrdelní zpěv. V závěru skladby - a potažmo v závěru celého alba - se
Young nebojí rozmáchlých orchestrálních momentů, ani jednou však nesklouzne k přeplácanosti či patosu.
Předposlední
Detuned Towne překypuje výbušností. Je v ní velkolepě využito všech prostředků k dokreslení dramatičnosti a nutno podotknout, že se to daří na výbornou. Ač jsou bohatě rozvinuty smíšené sbory, bzučící smyčce i zrychlená basová linka, nic nepřebývá, nic se vzájemně netluče. Vše je v dokonalém souladu a konečná kratičká exploze je sladkou tečkou za mistrně zkomponovaným dílem.
A World Without End je závěrečnou skladbou jak se patří. Nabízí nám souhrn všech elementů, které se v různých obměnách vyskytly na albu. Dočkáme se opět sborového zpěvu, houslí i kontrabasu, výrazněji použitých dechových nástrojů i již zmiňované elektroniky. Vyznívá do ztracena, závěr je překvapivě "otevřený".
The Priest OST je perfektně zkomponovaným, konzistentním albem.
Christopheru Youngovi se podařilo geniálně použít často tak problematické prvky - vokály, syntezátory i výrazné smyčce -, aniž by se posluchač cítil přehlcený. Ani v jedné chvíli nepůsobí album přeplácaně, žádná ze skladeb nepropadá do monotónnosti (dokonce ani bezmála osmiminutová
Sancrosact Delirium). Na poli horrorových / thrillerových soundtracků je
Youngovo dílo zatím jedno z nejlepších za letošní rok.
Kazatele možná nemusíte vidět, ale za poslech rozhodně stojí.
The Priest OST - Detuned Towne
Album: Christopher Young - The Priest OST
Celkový čas: 55:32
Skladby: Priest // Eclipsed Heart // I Have Sinned // Blood Framed Hell // Sacrosanct Delirium // Never One for Love // Faith, Work, Security // The Vampire Train // Fanfare for a Resurrected Priestess // Cathedral City Blue // Detuned Towne // A World Without End.