TV tipy: Největší showman Geronimo hledá výchozí bod k roku draka

Vydáno: 01.04.2022 07:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Duben začíná v televizích poměrně zajímavě, protože nabízí hned několik atraktivních premiér. Mezi nimi rozhodně vynikají svérázná česká komedie Shoky & Morthy, muzikál Největší showman a filozofické sci-fi Výchozí bod.
Shoky & Morthy: Poslední velká akce (pátek 1. 4., Prima Cool, 20.15 - 22.35, pondělí 4. 4., Prima Max, 00.30 - 02.45)

Plakát filmu  / Shoky & Morthy: Poslední velká akce
© Falcon
Před pouhými sedmnácti měsíci měla v kinech premiéru tuzemská dobrodružná komedie, která se už na apríla dočká premiéry televizní. Režisér a spolucenárista Andy Fehu se v ní mezi zdejšími počiny značně vyjímá, protože si chytře hraje se žánry, je dost svérázny a v rámci možností nekompromisní. Poměrně inteligentně mísí komedii s thrillerem až hororem a od počátku upoutá výbornou atmosférou a velkým množstvím hlášek, které fungují po celou stopáž. Překvapí i konzistentní příběh, který dává smysl, je velmi dobře napsaný a ve druhém plánu částečně paroduje moderní fenomén youtuberství a lehce si utahuje i z buddymovies, body si získá i naprosto nečekaným a v dobrém slova smyslu šíleným závěrem, který v našich končinách nemá obdoby. Výrazně si pomáhá i obsazením, v němž hlavní role ztvárnili Štěpán Kozub a Jakub Štáfek, mezi nimiž funguje poctivá kamarádská a chlapská chemie, ty pak doplnil hlavně fenomenální Tomáš Magnusek, jenž si tu dělá legraci i sám ze sebe. Pochopitelně, že podobné filmy nejsou úplně pro každého a nebudete-li na stejné vlně jako tvůrci, vůbec je neoceníte, pro mnohé ale půjde o tip týdne. 

Zajímavost: Film se natáčel jedenadvacet dní.

Oficiální trailer filmu Shoky & Morthy: Poslední velká akce
Byl jednou jeden (C’era una volta) (pátek 1. 4., ČT2, 22.55 - 00.35)

Plakát filmu Byl jednou jeden / C’era una volta
© Il Cineocchio
Francouzsko-italská fantasy komedie z druhé poloviny šedesátých let je nejen v našich končinách velmi málo známá a do televizních programů se zařazuje jen minimálně. Svým způsobem je to škoda, protože režisér a spoluscenárista Francesco Rosi v ní vycházel z klasického pohádkového konceptu, od kterého se příliš neodchýlil. To tedy znamená, že příběh je víceméně předvídatelný od prvních minut, opírá se o spousty klišé a opravdu nikoho nepřekvapí. Radost neudělá ani rádoby epická kamera, která mnohem lépe funguje v detailních záběrech než v těch dlouhých krajinových. Body naopak tvůrce sbírá poměrně opulentní a velkorysou výpravou, hodně příjemnou atmosférou, fungující romantickou linkou a několika velmi dobrými vtípky a hláškami. V titulních rolích se objeví Sophia Loren a Omar Sharif, mezi nimiž to výborně jiskří, a jejichž výkony jsou natolik dobré, že částečně zastíní to, že jejich postavy nejsou úplně sympatické a moc dobře napsané. Neznámý tip.

Zajímavost: Po scéně, kdy dá Sharif facku Loren, nemohla ženská herecká hvězda kvůli oteklé tváři asi pět dní natáčet.

Ukázka z filmu Byl jednou jeden / C’era una volta
Kytice z tisíce a jedné noci (Il fiore delle mille e una notte) (pátek 1. 4., ČT art, 23.30 - 01.35)

Plakát filmu Kytice z tisíce a jedné noci / Il fiore delle mille e una notte
© Cinema Italiano Database
Italsko-francouzský dobrodružný snímek z první poloviny sedmdesátých let je zakončením tzv. Trilogie života režiséra a scenáristy Piera Paola Pasoliniho, což k jeho charakterizaci úplně postačuje. Ten tu svůj styl dovedl k absolutní dokonalosti a podařilo se mu vystihnout takřka autentickou atmosféru orientálního světa, který ale zachytil zcela po svém. I v tomto případě platí, že děj je sledem jednotlivých epizod, které propojují jen dvě titulní postavy, a které mají vždy jinou pointu, jednou jsou vtipné a satirické, jindy zase smutné až tragické. Znovu nechybí ani otevřené erotické scény, které opětovně nemají být vzrušující, ale co nejvíc přirozené až odpudivé, navíc je z nich znát autorova homosexualita, neboť se snaží stavět na roveň mužskou a ženskou erotičnost. Titulní role si zahráli Franco Merli a Ines Pellegrini, objeví se i režisérův dvorní herec Ninetto Davoli, zbytek pak tradičně tvoří herci méně známí a záměrně nepřitažliví. Jen stopáž je tentokrát trochu přehnaná a pro mnohé stěží stravitelná. Osobitý tip na pátečně-sobotní noc.

Zajímavost: V anglicky mluvících zemích je snímek uváděn pod názvem Arabian Nights.

Ukázka z filmu Kytice z tisíce a jedné noci / Il fiore delle mille e una notte
Geronimo (Geronimo) (sobota 2. 4., ČT2, 14.10 - 15.50)

Plakát filmu Geronimo / Geronimo
© IMDb
Western z raných šedesátých let je v tuzemsku známý naprosto minimálně, což je trochu s podivem, když jeho hrdinou je jedna z nejzásadnějších postav historie divokého západu. Režírující Arnold Laven se v něm příliš nesnaží držet historických pramenů, ale spoléhá spíš na určitou odlehčenou atmosféru a celkový nadhled. Příběh bohužel není nikterak atraktivní, ale plyne bez většího tempa a zásadnější události a po celou dobu si navíc tvůrce udržuje určitý odstup od diváka a výsledek tím pádem působí zbytečně chladně. Potěší ale tím, že indiány nezachycuje jako ty prvoplánově zlé, ale snaží se pracovat i s psychologií postav, zároveň je ale nikterak neromantizuje. Hlavní roli si zahrál výborný Chuck Connors, jehož kamenná tvář je v několika momentech až fascinující, jemuž sekundují třeba Kamala DeviPat ConwayArmando Silvestre nebo Adam West. Co ovšem značně kazí dojem, je krom až příliš modrých očí hlavního hrdiny značně nerealistický a přehnaně hollywoodský konec, který je ve své prvoplánovosti možná nechtěně směšný. Tip na sobotní odpoledne.

Zajímavost: Aby Connors vypadal jako rodilý indián, podstupoval každý den dvouhodinovou proceduru líčení.

Ukázka z filmu Geronimo / Geronimo
Muž, který zabil Dona Quijota (The Man Who Killed Don Quixote) (sobota 2. 4., ČT art, 22.40 - 00.50)

Český plakát filmu Muž, který zabil Dona Quijota / The Man Who Killed Don Quixote
© Facebook tvůrce
Teprve před čtyřmi lety vznikl vysněný životní projekt, na němž režisér a scenárista Terry Gilliam s přestávkami pracoval zhruba pětadvacet let. Výsledná podoba ale není tak úplně uspokojivá, neboť je na ní znát časté přepisování scénáře, velké množství načrtnutých a nedořečených motivů, přílišná epizodičnost a žánrová nevyrovnanost. Chvílemi je totiž snímek naprosto vážný a částečně alegorický, jenže v mnoha momentech zase působí jako prvoplánová groteska s fyzickým humorem, který úplně nefunguje. Nepotěší ani vývoj postav, který nedává moc smysl, neboť v závěru se jim rozplývá motivace a jejich počínání se nedá příliš obhájit. Nad vodou ho ale drží autorovo naprosté nadšení, krásná kamera, jednotlivé scény, solidní výprava i poměrně zábavná paralela hlavního hrdiny se samotným režisérem. Ústřední roli zahrál tradičně velmi dobrý Adam Driver, vedle kterého se objevili i Jonathan PryceOlga Kurylenko nebo Stellan Skarsgård. Rozpačitý tip, o němž se více dozvíte v naší recenzi

Zajímavost: První pokus o natočení filmu skončil v roce 2000 po pouhých šesti dnech.

Český trailer filmu Muž, který zabil Dona Quijota / The Man Who Killed Don Quixote
Tváří v tvář (Faccia a faccia) (neděle 3. 4., ČT2, 20.00 - 21.40)

Plakát filmu Tváří v tvář / Faccia a faccia
© IMDb
Italsko-španělský western z druhé poloviny šedesátých let je v tuzemských vodách takřka neznámý a oficiální cestou se prakticky nedá sehnat. A je to rozhodně škoda, protože režisér a spoluscenárista Sergio Sollima se v něm soustředil hlavně na značně originální příběh, který klade důraz na psychologickou hloubku postav a jejich vývoj a nabízí i silný filozofický přesah, který donutí k zamyšlení nad určitou fascinací zlem. Atmosféra je poměrně hutná, tempo záměrně pomalé a taktéž akce je méně, než bývá u žánru zvykem, když se na ni ale dostane, je velmi dobrá a svým způsobem zábavná. Důležitá je i skutečnost, že snad každá vedlejší postava má svůj minipříběh a není úplně zaměnitelná, což je dost netradiční. Ústřední duo ztvárnili fenomenální Gian Maria Volontè a výborný Tomas Milian, jejichž (nejen) slovní přestřelky patří k absolutním vrcholům. V kontextu pak ani nevadí, že rozjezd je trochu pomalejší a rozpačitý a ani to, že hudba Ennia Morriconeho není tentokrát tak výrazná a dominantní. Zapomenutý klenot.

Zajímavost: Ihned po vydání interpretovala většina italských kritiků film jako podobenství vzestupu fašismu v Evropě.

Originální trailer filmu Tváří v tvář / Faccia a faccia
Rok draka (Year of the Dragon) (neděle 3. 4., ČT2, 21.40 - 23.55)

Plakát filmu Rok draka / Year of the Dragon
© Impawards
Kriminální drama z poloviny osmdesátých let se v našich končinách moc nevysílá a mnoho diváků ho vůbec nezná. Po sérii uměleckých neúspěchů se v něm k režii vrátil Michael Cimino, který společně s Oliverem Stonem napsal i scénář adaptující román Roberta Daleyho. Jeho kariérní sešup je v něm znát především v nekompromisnosti celého díla, protože rozhodně nešetří brutálními a násilnými scénami, není moc optimistický a taktéž atmosféra je vskutku temná možná až moc. Příběh na druhou stranu ničím nepřekvapí a nevyhýbá se množství klišé a celou dobu se pohybuje v žánrových mantinelech, byť trochu drsnějších. Otevřené zobrazení asijské komunity jako vesměs záporné se může jevit trochu kontroverzní, nicméně dojem to nijak zásadně nezkazí. Ústřední roli parádně zahrál Mickey Rourke, který byl také jedinou hvězdou, která se v obsazení objevila. Nebýt zbytečně pomalého tempa a nepochopitelně přepálené stopáže, mohlo být hodnocení ještě o něco lepší. Další pozapomenutá záležitost. 

Zajímavost: Rešeršemi a přípravami snímku strávil Cimino rok a půl.

Originální trailer filmu Rok draka / Year of the Dragon
Výchozí bod (I Origins) (pondělí 4. 4., Prima Max, 22.05 - 00.20 / středa 6. 4., 00.35 - 02.55)

Český plakát filmu Výchozí bod / I Origins
© CinemArt
Osm let staré sci-fi drama je hodně nenápadné a dá se snadno přehlédnout, což je asi jeho největší problém, protože se tím pádem nedostane k tolika divákům, kolik by si zasloužilo. Režisér a scenárista Mike Cahill v něm spoléhá na zdánlivě obyčejný a nijak náročný příběh, který v úvodu vypadá jako naprosto tuctová romance, ve druhé polovině ale přejde v zajímavou filozofickou podívanou s přesahem a velice umně balancuje na hraně vědy a duchovna, aniž by sympatizovala s jedním z prvků, čímž donutí i ty největší skeptiky přemýšlet o (ne)konečnosti života. K tomu se přidávají i nádherná vizuální stránka, chirurgicky přesná režie s dokonale vyměřenou stopáží, v níž nic nechybí a zároveň v ní není ani nic navíc, příjemný hudební doprovod a promyšlenost celého konceptu. Ruku v ruce s tím pak jde i obsazení tvořené méně známými tvářemi, mezi nimiž vynikají snad jen Michael Pitt a Brit Marling. Trochu přemýšlivý a zároveň citlivý tip na začátek nového týdne. 

Zajímavost: Inspirací tvůrce prý byla slavná fotografie afghánské dívky, kterou v roce 1985 pořídil žurnalista Steve McCurry.

Oficiální český trailer filmu Výchozí bod / I Origins
Největší showman (The Greatest Showman) (středa 6. 4., Prima Max, 20.00 - 22.10 / čtvrtek 7. 4., 17.50 - 20.00)

Český plakát filmu Největší showman / The Greatest Showman
© Facebook tvůrce
Pět let starý životopisný snímek je pojat jako muzikál, což je jeho přednost i slabost zároveň. Debutující režisér Michael Gracey v něm vsadil na opulentní a barevnou výpravu, krásné kostýmy, nádhernou kameru, svižné tempo a chytlavé songy, které nejsou ničím výjimečné, ale mají obrovský hitový potenciál a titulní song se dokonce dočkal oscarové nominace. A moc dobře věděl, proč to dělá, protože příběh sám o sobě není moc nosný, leckdy nedává smysl a působí až moc pohádkově, naivně a značně kýčovitě. A i když je postavený na tom, že být jiný není vada, sám je tak trochu umělý, tuctový a pod povrchem de facto prázdný. O samotném vyznění by se také daly vést dlouhé debaty, neboť hlavní hrdina velmi pravděpodobně mohl být lidskou hyenou a celý snímek vůbec podává dost temné problémy a traumata jako naprosté banality. V titulní roli exceluje Hugh Jackman, pro kterého šlo viditelně o vysněný projekt, tomu pak sekundují třeba Michelle WilliamsZac EfronZendaya nebo Rebecca Ferguson. Tak trochu cirkusácký tip, o němž se více dozvíte z naší recenze.

Zajímavost: Jackman údajně o své postavě přečetl třicet knih.

Oficiální český trailer filmu Největší showman / The Greatest Showman
Sonja: Královna ledu (Sonja: The White Swan) (čtvrtek 7. 4., ČT art, 20.15 - 22.05)

Plakát filmu Sonja: Královna ledu / Sonja: The White Swan
© IMDb
Nejen v našich končinách jen minimálně známé norské drama trochu klame tělem. Láká sice na to, že vypráví příběh slavné krasobruslařky Sonji Henie, jenže pravda je to jen částečně. Režírující Anne Sewitsky se totiž zaměřila na pozdní fázi její kariéry, čehož důsledkem je to, že ve výsledku snímek není o krasobruslení, ale naprosto standardním dramatem o pádu kdysi slavné hvězdy, která se pokouší vyšplhat zpět na vrchol. Také tedy vyžaduje určitou diváckou znalost sportovkyně, protože jinak není její osud tak působivý, jak bylo asi zamýšleno. Atmosféra je nicméně solidní, výprava a kostýmy taktéž, tempo je relativně svižné a stopáž na žánr snesitelná a střídmá. Titulní roli ztvárnila velmi dobrá Ine Marie Wilmann, vedle níž pozná tuzemský divák snad jen Påla Sverreho Valheima Hagena. Přesto je škoda, že bruslařských scén je tu málo, protože jsou natočené velmi dobře, a také toho, že potenciál příběhu zůstal nevyužit.   

Zajímavost: Příběh snímku se začíná odehrávat až po třetím olympijském vítězství legendární krasobruslařky.

Originální trailer filmu Sonja: Královna ledu / Sonja: The White Swan


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY