V katastrofickém sci-fi snímku Rolanda Emmericha se Měsíc zničehonic začne přibližovat k Zemi. Zachránit svět před jeho ničivým nárazem se pokusí bývalý astronaut, jeho bývalá kolegyně a konspirační teoretik.
© Bioscop
Režisér
Roland Emmerich, tvůrce katastrofických filmů jako
Den nezávislosti,
Den poté nebo
2012, se vrátil po řadě let ke svému nejužívanějšímu žánru se snímkem
Moonfall, v němž se Měsíc zničehonic začne spirálovitým pohybem přibližovat k Zemi, což dá lidstvu zhruba tři týdny, než dojde k jeho vstupu do zemské atmosféry a následnému ničivému smrtícímu nárazu. O záchranu světa se tentokrát pokusí především bývalý astronaut (
Patrick Wilson), též bývalá astronautka a v současnosti vysoko postavená zaměstnankyně NASA (
Halle Berry) a komický konspirační teoretik (
John Bradley, známý ze seriálu
Hra o trůny).
Vysvětlení toho, proč Měsíc najednou změnil svou trajektorii, je samozřejmě dementní, což ale v katastrofických filmech (nebo alespoň v těch od Emmericha) není nic neobvyklého. V případě filmu
Moonfall je nicméně ta všeprostupující demence místy už přeci jen za hranicí soudnosti (třeba to, co tvůrci filmu vyvádějí s gravitací, vyloženě nemá obdoby). Hloupost nebo slaboduchost scénáře přitom v těchto filmech často vynahrazují a někdy částečně i omlouvají dechberoucí scény katastrofických destrukcí, v nichž figurují např. rozsáhlá zemětřesení, výbuchy sopek, obří tsunami, požáry, tornáda a zkáza velkoměst. Ani toho si ale ve filmu
Moonfall příliš neužijete, jelikož potenciál škod, jaké by mohlo padání tříštícího se Měsíce a jeho úlomků směrem k Zemi způsobit, zůstal bohužel poměrně nevytěžen.
© Bioscop
V celém snímku jsou tak všehovšudy jen dvě obligátní tsunami, jedna kratičká scéna s ničením jistého amerického velkoměsta a pár malých zemětřesení kdesi v Coloradu (a místy problémy s nedostatkem kyslíku). Nic z toho vás do sedačky bohužel nezarazí. Třeba pouhé záběry Měsíce na noční obloze, který je desetkrát až padesátkrát větší, než je obvyklé, jsou ve výsledku o dost působivější než jakákoli jiná scéna, což je v katastrofickém filmu od Emmericha dost na pováženou.
Je jistě pozoruhodné, že snímek
Moonfall vznikal mimo systém filmových studií a je tím pádem nezávislým filmem (přičemž rozpočet okolo 150 milionů dolarů z něj dělá jeden z nejdražších nezávisle financovaných filmů všech dob). Přesto se však jeho děj i postavy odvíjejí od těch nejohranějších hollywoodských šablon. Rozvedený bývalý astronaut, jemuž byla před lety na krk hozena vina za chybu, jíž se ve skutečnosti nedopustil, a jehož nyní bude nutné odprosit, když se v době největší krize konečně prokáže jeho nevina. Jeho bývalá kolegyně, která se obviněním vyhnula a udělala kariéru v NASA, ale teď od něj zrovna potřebuje nutně pomoct, protože nikdo jiný by svou práci tak dobře neudělal. A vysmívaný konspirační teoretik, jehož mají všichni kromě několika pomatených přívrženců a jeho senilní matky za blázna, ale teď se všichni budou muset chytit za nos, když se ukáže, že měl ve všem od začátku pravdu.
© Bioscop
Právě to, že film hraje do karet konspiračním teoretikům, dává za pravdu jejich extravagantním hypotézám a zvedá jim sebevědomí tím, že z nich dělá netušené hrdiny a vizionáře, je na filmu možná tím nejhorším. V těsném závěsu je pak ohýbání katastrofického námětu o vesmírném tělesu řítícím se k zemi směrem ke zcela absurdním sci-fi pointám, v nichž ale beztak nefiguruje nic jiného než laciné rozdmýchávání strachu z nebezpečných technologií a ze zrádné umělé inteligence. Jinak si ale Roland Emmerich (a jeho dva spoluscenáristé, včetně stálého spolupracovníka
Haralda Klosera) nevymysleli nic nového, co by nebylo už tolikrát k vidění v jiných katastrofických filmech z 90. let a z přelomu tisíciletí, od rodinných smíření na poslední chvíli a hrdinských sebe-obětování až po armádní generály s prsty nad ovládacím pultem od nukleárních hlavic.
V tomto směru vyznívá zvláštně akorát ta skutečnost, že prakticky žádná z postav nevnímá předpovězenou srážku Měsíce se Zemí jako potenciální konec světa a veškerého života na něm. Všichni jednoduše předpokládají, že když se na tu chvíli přesunou někam do hor nebo do podzemních krytů, tak že to nějak přečkají a pak bude zase dobře. Rozhodně bych ale Emmericha nepodezíral z toho, že tím chtěl jakkoli záměrně reflektovat apatii lidstva vůči globálním krizím a jejich rezignaci na snahu s nimi něco dělat (podobně jako tomu bylo v nedávném
K Zemi hleď!). Spíš za tím bude lenost a nedostatek snahy zkusit vymyslet něco jiného než to nejběžnější žánrové klišé.
© Bioscop
Jako spotřební žánrová zábava tak
Moonfall obstojí nanejvýš díky svižnému a vesměs nepolevujícímu tempu vyprávění, jehož pravidelný rytmus je udáván neustálým přepínáním mezi různými narativními liniemi, nejprve mezi jednotlivými postavami a následně mezi událostmi na povrchu Země a událostmi ve vesmíru/na Měsíci. Solidní je i technická a triková úroveň filmu, byť umělost a digitálnost je z některých záběrů až příliš patrná. Z herců zanechává nejlepší dojem John Bradley, jehož sympaticky vyhlížející postava přináší do filmu jako jediná alespoň trochu použitelného humoru a funkčních emocí.
Moonfall je takový Emmerich na půl plynu (nebo možná spíš na čtvrt plynu). Většina toho, co snímek obsahuje, už byla ve výrazně lepším provedení k vidění v jeho starších katastrofických filmech, přičemž tentokrát překvapí zejména absence výraznějších destrukčních scén či neochota pracovat s katastrofickým žánrem alespoň trochu inovativněji, než jak tomu bylo v minulých dekádách. Jako audiovizuální doplněk k jedení popcornu je nicméně
Moonfall celkem snesitelný, když od něj nebudete čekat moc a budou vás bavit jeho až legračně tupé dialogy a postupně gradující okázalá vyšinutost.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Moonfall