Následující týden je v českých televizích dost atraktivní a skrývá hned několik premiér filmů, které jsou oficiálně jen těžko sehnatelné. Zářnými příklady budiž opus Na prahu války nebo unikátní blaxploitation Přes 110. ulici.
Volání divočiny (
The Call of the Wild) (pátek 7. 1., Prima, 20.15 - 22.20 / sobota 8. 1., 13.00 - 14.50 / pondělí 10.1., Prima Max, 10.10 - 11.55)
© Facebook tvůrce
Skoro přesně před dvěma lety se v tuzemských kinech objevila nová verze legendárního dobrodružného románu
Jacka Londona. Režírující
Chris Sanders se v ní vůbec poprvé podíval mimo svět animovaného filmu, i když ne tak úplně. Celé prostředí drsné přírody a zvířecí osazenstvo, v němž upoutá zejména titulní pes, jsou totiž viditelně digitální, což trochu zážitek kazí, na druhou stranu díky tomu může právě onen čtyřnohý hrdina provádět věci, které by mu v realitě úplně neprošly. Atmosféra divokých dálav nicméně funguje výborně, kamera
Janusze Kamińského je v rámci možností nádherná a celý děj, i když značně předvídatelný a nepřekvapivý, je strhující, má spád a hodně svižné tempo. V hlavní roli se objeví velmi dobrý
Harrison Ford, jehož ze známých tváří doplňuje už jen
Omar Sy. Škoda ovšem, že spoustu témat a motivů tvůrce jen nadhodí a nedořeší, protože výsledek pak působí trochu povrchně a prvoplánově dojemně. Příjemný tip pro celou rodinu na páteční večer, o němž se více píše v naší
recenzi.
Zajímavost: Knižní předloha poprvé vyšla v roce 1903.
Oficiální český trailer filmu Volání divočiny / The Call of the Wild
Jackass: Film (
Jackass: The Movie) (pátek 7. 1., Paramount Network, 22.00 - 23.50 / neděle 9. 1., 22.55 - 00.45)
© Fandom
Dvě dekády stará komedie vrací diváky do dob, kdy sociální sítě prakticky neexistovaly a televizní stanice MTV byla na vrcholu slávy. Právě na ní totiž vznikl původní seriál, v němž se sešla partička mladíků, která dělala naprosto šílené věci. Režisér celovečerní podoby
Jeff Tremaine stojí i za jednotlivými epizodami a svůj styl absolutně nezměnil. To tedy znamená, že o ději nemůže být vůbec řeč, protože jde o sled jednotlivých bláznivin, které na sebe nijak nenavazují a mají jen snahu naprosto šokovat a otestovat hranice diváckého vkusu. Přes solidní hodnocení se najde nemálo těch, kterým celý koncept přijde trapný, naprosto nechutný a zoufale nevtipný, jiní se zase podivují nad tím, co vše je možné a kam dospělo kulturní vnímání zábavy jako takové. Rozhodně je ale třeba počítat s tím, že humor je ryze buranský, dost často fekální a vulgární. Ze známějších tváří se v jedné z rolí objeví jen
Johnny Knoxville. Tip pro specifické publikum.
Zajímavost: Většina scének byla natočena v Japonsku, protože tam tehdy neplatila povinnost rozmazávat obličeje náhodných kolemjdoucích.
Originální trailer filmu Jackass: Film / Jackass: The Movie
Já, padouch 3 (
Despicable Me 3) (sobota 8. 1., Nova, 17.55 - 19.30 / pondělí 10. 1., Nova Cinema, 18.35 - 20.00 / středa 12. 1., 16.10 - 17.35)
© Facebook tvůrce
Třetí díl úspěšné animované série za předchozími o něco zaostává, pořád ale jde o solidní zábavu. Režírující duo
Kyle Balda a
Pierre Coffin v něm už nemuselo nic řešit a spoléhalo jen a pouze na známost jednotlivých charakterů. Příběh je tak znovu dost jednoduchý a nijak náročný, tentokrát se v něm objevuje překvapivě dost popkulturních narážek, které rozklíčují jen dospělí diváci, ti dětští se nicméně pobaví některými hláškami, vizuálním a situačním humorem a všudypřítomnými Mimoni. Naštěstí nechybí svižné tempo, střídmá stopáž, pohodová atmosféra a úderný a chytlavý soundtrack. Mrzí jen to, že hlavní hrdina defintivně ztratil své záporáctví a přeorientoval se na kladnou postavu, což mu moc nesedí a nezbytné morální poselství pak není úplně dobře podané a důvěryhodné. Další rodinná podívaná, o níž se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Jde o jediný film z celé série, který má širokoúhlý poměr stran 2.35:1.
Oficiální český trailer filmu Já, padouch 3 / Despicable Me 3
Kleopatra (
Cleopatra) (sobota 8. 1., ČT2, 20.00 - 00.00)
© Facebook tvůrce
Legendární historické drama z počátku šedesátých let se snad poprvé v historii v tuzemských televizích vysílá v celku a mezi oběma částmi není týdenní pauza. A právě celistvé sledování odhalí asi až zbytečné megalomanství celého projektu, který do značné míry změnil náhled Hollywoodu na podobné eposy. Režisér a spoluscenárista
Joseph L. Mankiewicz si v něm ukousl přece jen až moc velké sousto, neboť je znát, že byl kovaný spíše v konverzačních dramatech, takže dialogů je tu extrémně moc, někdy jsou ovšem nesnesitelně nudné, což je dáno i zoufale pomalým tempem, díky němuž si ale na druhou stranu lze vychutnat opulentní a Oscarem oceněné výpravu a kostýmy, protože každá scéna je velkolepá do posledního detailu. Sošku si pak odnesly ještě nádherná kamera a na svou dobu vynikající vizuální efekty. V titulní roli exceluje
Elizabeth Taylor, kterou doplňují především
Richard Burton a na Oscara nominovaný
Rex Harrison. Zásadním problémem tak zůstává značně přepálená délka, v níž je dost hluchých míst a také televizní ořez, v němž zaniká původní efekt celého díla. Velmi slavný počin, který je svým způsobem důležitý.
Zajímavost: V průběhu natáčení postihla
Taylor vážná nemoc a práce byly na několik měsíců přerušeny.
Originální trailer filmu Kleopatra / Cleopatra
Jan Werich: Když už člověk jednou je (sobota 8. 1., ČT1, 21.20 - 23.04)
© Falcon
V srpnu loňského roku se v kinech na chvíli objevil dokument, který se aktuálně dočkal televizní premiéry. Duo režisérů a spoluscenáristů
Miloslav Šmídmajer a
Martin Slunečko se v něm zaměřilo na osobu jednoho z nejvýraznějších československých umělců, kterou se snaží představit dalším generacím. A poměrně se mu to daří, protože v něm jeho kariéru prochází dost zevrubně, připomene jeho nejslavnější výroky a divadelní hry, především ale jeho vizionářství, z něhož někdy běhá až mráz po zádech. Vyjádří se i ti, kteří ho zažili, takže promluví třeba
Jiří Suchý,
Zdeněk Svěrák nebo
Jiřina Bohdalová, nechybí ani slova filmového historika
Pavla Taussiga. Vytýkat by se dala asi absence zmínky o negativních vlastnostech legendy, které jsou letmo naznačeny a nic moc se k nim neřekne, trochu chaoticky pak působí i úvod vyprávění, kdy se střídají vypravěči a přeskakuje se do několika časových období. Portrét oblíbeného tvůrce.
Zajímavost: Název dokumentu je úryvkem z jednoho z
Werichových citátů.
Oficiální trailer filmu Jan Werich: Když už člověk jednou je
Wind River (
Wind River) (neděle 9. 1., ČT2, 22.00 - 23.50)
© Facebook tvůrce
Čtyři roky starý kriminální thriller v mnohém připomíná ty nejlepší severské žánrovky. Režisér a scenárista
Taylor Sheridan v něm od počátku výtečně pracuje s hutnou a temnou atmosférou, kterou balí do pomalého až meditativního tempa, v němž je prostor prožít každou scénu posmutnělého příběhu, který se odehrává na maloměstě, jenž má svá vlastní pravidla. Vše ještě umocňuje překrásnou kamerou a tradičně baladickou a naprosto minimalistickou hudbou dvojice
Nick Cave a
Warren Ellis. Přesně zvoleno je též obsazení, v němž excelují
Jeremy Renner a
Elizabeth Olsen, těm sekundují třeba
Julia Jones,
Graham Greene nebo
Jon Bernthal. Detektivní linie asi mohla být poctivější, protože pointa se prozradí náhle a nedává divákovi moc šancí hledat pachatele, to ale z celkového zážitku ubírá jen málo. Jeden z tipů týdne, o němž se více dozvíte v naší
recenzi.
Zajímavost: Snímek je inspirovaný skutečnými událostmi.
Český trailer filmu Wind River / Wind River
Přes 110. ulici (
Across 110th Street) (pondělí 10. 1., ČT2, 21.45 - 23.30)
© Pinterest
V našich končinách prakticky neznámé krimi z počátku sedmdesátých let bylo ve své době jedním z mnoha, postupem času ale uzrálo a dnes se poměrně vyjímá. Režírující
Barry Shear v něm upoutá především drsnou dobovou atmosférou New Yorku a diváka zavede do těch nejtemnějších čtvrtí, do nichž není radno vstupovat, a prvoplánově brutálním násilím, které je syrové a bezútěšné, v současnosti ale působí osvěžujícím a potřebně nekorektním dojmem. Zápletku pak nemá smysl moc řešit, protože ta je jednoduchá a je jen záminkou pro mnoho bitek, přestřelek a naháněček, které mají svižné tempo, nápad a fungují výtečně, navíc se díky střídmé stopáži nikdy nedostaví nuda a vše uběhne velmi rychle. V ústředních rolích se objeví vynikající
Yaphet Kotto a
Anthony Quinn, které doplňují kupříkladu
Burt Young,
Gilbert Lewis,
Anthony Franciosa,
George DiCenzo nebo
Gloria Hendry. K absolutní spokojenosti pak chybí jen poctivé automobilové honičky, které tu zcela absentují. Unikátní ukázka subžánru blaxploitation v českých televizích.
Zajímavost: O dva roky později bylo ohlášeno pokračování, které se mělo jmenovat
Mother Harlem, nikdy však k jeho realizaci nedošlo.
Oficiální trailer filmu Přes 110. ulici / Across 110th Street
Sladké starosti (pondělí 10. 1., ČT art, 22.55 - 00.20)
© goNET.tv
Československá normalizační komedie z první poloviny osmdesátých let dnes není moc známá a příliš se nepřipomíná. Režírující
Juraj Herz v ní po dalším tvůrčím zákazu spolehl především na odlehčenou a vesměs pohodovou atmosféru a styl, který připomíná staré grotesky a slapstickové komedie. To tedy znamená, že děj je pouze záminkou pro různé příhody, které jsou povětšinou velmi dobře vypointované a vtipné, nápadité a mají svižné tempo. Pozitivem budiž i mnoho gastronomických scén, které v publiku vzbudí chuť na něco sladkého, navíc jsou v tom nejlepším slova smyslu roztomilé. Vše navíc podmalovává vynikající hudba
Michaela Kocába. V titulní roli si zahrál výborný
Emil Horváth, vedle něhož se nedá přehlédnout především
Andrej Hryc, dále se pak objeví třeba
Jan Antonín Duchoslav,
Renata Mašková nebo
Irena Kačírková. Kdyby si tvůrce odpustil občasné moralizování, které není dotažené, udržel po celou dobu vyrovnané tempo a pár postav bylo zajímavějších, dojem by byl asi ještě o něco lepší. Zapomenutá záležitost.
Zajímavost: Film se měl původně jmenovat
Děvčata to mají ráda sladké, schvalovací komisí to ale neprošlo.
Ukázka z filmu Sladké starosti
Noc v Roxbury (
A Night at the Roxbury) (středa 12. 1., Paramount Network, 19.55 - 21.30)
© Pinterest
Komedie z druhé poloviny devadesátých let se řadí k těm několika, které mají relativně dobré hodnocení, nemálo lidí je ale upřímně nenávidí. A není se co divit, protože režírující
John Fortenberry v ní natočil typicky buranskou záležitost, která se divákům buď hodně líbí, nebo hodně nelíbí. Příběh nemá smysl rozebírat, protože je velmi prostinký a slouží jen jako spouštěč různých scének a gagů, které se točí kolem diskoték, klubů, nočního života a tancování, nikdy se ale neuchýlí k fekálnímu humoru. Důležitou úlohu tedy hraje soundtrack, který je naprosto výtečný a krom původních motivů sestává z legendárních hitů, které dnes patří mezi absolutní klasiku. Chybět pochopitelně nesmí ani pohodová atmosféra, svižné tempo a velmi střídmá stopáž, během níž se naštěstí nedostaví nuda a nic nezačne působit extrémně trapně. Ústřední role ztvárnili výborní
Will Ferrell a
Chris Kattan, jejichž kooperace je místy geniální, vedle nich se pak v menších, či větších rolích mihnou
Michael Clarke Duncan,
Richard Grieco nebo
Jennifer Coolidge. Nenáročná podívaná.
Zajímavost: Pár scén natočila
Amy Heckerling, v titulcích však uvedena není.
Originální trailer filmu Noc v Roxbury / A Night at the Roxbury
Na prahu války (
A Hidden Life) (středa 12. 1., Prima Max, 20.00 - 23.35 / čtvrtek 13. 1., 16.35 - 20.00)
© FilmAffinity
Pod trochu zaměnitelným českým názvem se skrývá klenot v podobě předloňského válečného dramatu, které se tuzemským kinům zcela vyhnulo a nejde sehnat oficiální cestou. Režisér a scenárista
Terrence Malick v něm tradičně nejde naproti divákovi, protože se soustředí na záměrně extrémně pomalou až meditativní atmosféru a vskutku nádhernou kameru
Jörga Widmera, která zabírá překrásné lokace rakouských Alp, které tu mají velmi specifickou úlohu. Za tím vším se ovšem skrývá silný příběh o svobodě a nepoddání se totalitě, což by zdejšímu publiku mělo být o něco bližší než tomu zámořskému. V hlavní roli naprosto exceluje
August Diehl, kterému sekundují
Valerie Pachner,
Tobias Moretti,
Bruno Ganz,
Michael Nyqvist nebo
Matthias Schoenaerts. Vzhledem k monstrózní délce dosahující tří hodin je ovšem někdy zážitek těžko stravitelný a časté filozofování někomu může vysloveně vadit. Pro někoho dost možná nenápadný tip týdne.
Zajímavost: Natáčení trvalo osm týdnů, postprodukce však tři roky.
Oficiální trailer filmu Na prahu války / A Hidden Life