© Vertical Ent.
Martin Bubrín
Nejlepší filmy viděné v roce 2021:
© Vertical Entertainment
2. Otec - antiteze typického oscarového dramatu, jemuž vévodí strhující herecký výkon Anthonyho Hopkinse a chytré nelineární vyprávění, které nechává diváka se ztratit v čase a prostoru stejně jako hlavní postava.
3. Spencer - nejlepší horor letošního roku je o princezně Dianě. Pablo Larraín pojal životopisný snímek jako existenciální peklo postavy, která nemůže uniknout svému prostředí a královským povinnostem. Artová psychedelie, která je přesně taková, jak ji nečekáte.
4. Poslední souboj - rašomonsky střižené historické drama, které třemi úhly pohledu zkoumá akt znásilnění a jeho dopady, vrcholící mimořádně napínavým soubojem. Jeden z nejlepších pozdních filmů Ridleyho Scotta.
5. K Zemi hleď! - zatímco jiný film o konci světa Melancholie byl psychologické drama, Adam McKay pohlíží na stejné téma optikou komediální satiry, která vtipnými, mrazivými a hypoteticky přesnými scénami odkrývá společnost, jež skončila už dávno před dopadem asteroidu na Zemi. Skvělé obsazení.
6. V rytmu srdce - v roce temných témat velice příznivý balzám na duši. Feel-good nezávislý snímek, který definitivně zlepší náladu.
7. Malcolm a Marie - černobílé konverzační drama odkrývá rozpad vztahu a způsoby nahlížení na filmové dílo. Autorská sebereflexe od režiséra Euforie.
8. Shang-Chi a legenda o deseti prstenech - svěží závan kreativity z marvelovského vesmíru a origin story, který nadchne svou jednoduchostí. Skvěle vyvážený mix blockbusterové akce a humoru.
9. Země nomádů - vysoce autentická polodokumentární esej o živote na kraji americké společnosti.
10. Belfast - coming-of-age story z Irska o rodiných kořenech a naší snaze se z nich (ne)vymanit. Dojemný snímek Kennetha Branagha.
Nevešlo se: Král Richard: Zrození šampiónek, Život v Heights, West Side Story
Zklamání: Klan Gucci, The Matrix Ressurections, Čas, Godzilla vs. Kong
Nejhorší filmy: Tom a Jerry, Rychle a zběsile 9, Space Jam: Nový začátek, Venom 2: Carnage přichází, Red Notice
Nejlepší seriály roku 2021:
1. Bílý lotos (HBO) - sžíravá společenská satira, která přechází od nadsazené komedie o privilegovaných hotelových hostech přes existenciální horor až po dojemné vypořádání se s vlastním životem. Prvotřídní návyková minisérie, která diváka neustále vyvádí z míry.
2. Ted Lasso - 2. sezóna (Apple TV+) - mnohem propracovanější rozšíření původní přímočaré fotbalové komedie směrem k více psychologické dramedii ze života. Přitom si ale stále zachovává optimistickou tvář.
3. Boj o moc - 3. sezóna (HBO) - moderní Hra o trůny v o kus drsnější, cyničtější a temnější sezóně, která opět udivuje v tom, kam nízko až nechá hlavní postavy klesnout. Prvotřídní scénář.
4. Mare z Easttownu (HBO) - zřejmě nejlepší kriminální thriller od dob první řady Temného případu. Maloměstská elegie s životním výkonem Kate Winslet a nepředvídatelným románovým dějem.
5. Hra na oliheň (Netflix) - instantní klasika, která sice nepřichází s ničím novým, co bychom ze Severní Koreji neznali, na druhou stranu ale přichází se zábavným a šokujícím mixem násilí a společenského komentáře, který je nejsilnější hlavně v momentech, kdy se děj odehrává mimo zvrácenou hru na oliheň.
6. WandaVision (Disney+) - pocta televizní historii v originálně pojatém seriálu z marvelovského univerza, který svou hravostí strká do kapsy veškeré letošní počiny studia (ať už kinofilmy nebo seriály).
7. Neporazitelný (Prime Video) - další dekonstrukce superhrdinského mýtu, tentokrát ale stylem amerického kresleného seriálu, v němž se mísí přehnané násilí s perfektně dávkovanými dějovými zvraty.
8. Search Party - 4. sezóna (HBO Max) - sonda do života afektovaných mileniálů, opět trochu jinak a v jiném žánru, tentokrát v hororovém.
9. Impeachment: American Crime Story (FX) - další brilantní řada podle skutečné události, tentokrát o slavném skandálu Billa Clintona a Monicy Lewinsky. Naprosto přesná rekonstrukce události z různých úhlů pohledu opět rozkrývá pokrytectví v americké politice.
10. Severní vody (BBC) - seriálový Revenant. Drsné survival drama o boji dvou mužů v nehostinných podmínkách, které se dostane až nepříjemně pod kůži.
Nevešlo se: Byl by to hřích (Channel4), Tuca & Bertie - 2. sezóna (Adult Swim), Oni (Prime Video), Půlnoční mše (Netflix), Čas (BBC), Scény z manželského života (HBO)
Zklamání: většina Apple TV+ seriálů (The Morning Show, See, Nadace, Invaze, Servant, Pobřeží moskytů), Zaklínač - 2. sezóna, Úplně cizí lidé (Hulu)
______________________________________________________________________
Václav Limberk
© Falcon
- West Side Story - tento remake klasického muzikálu z roku 1961 dokazuje, že předělávka nemusí nutně být horší než originál
- Poslední souboj - možná jde o úlitbu MeToo, pro mě to byl "jen" skvělý historický film
- Festival pana Rifkina - Woody Allen se stal další obětí MeToo, jeho film naštěstí ne
- Candyman - "spirituální sequel" klasického devadesátkového hororu má vytříbený styl a duši
- Zhoubné zlo - hororům se možná komerčně letos moc nedařilo, o to lepší ale byly
- Halloween zabíjí - výjimka, kde se snoubí komerční úspěch s povedeným slasherem jdoucím v duchu předchozího filmu a hlásícího se k nesmrtelnému originálu
- Raging Fire - čínský blockbuster střižený v hollywoodském stylu, poslední film Bennyho Chana v hlavní roli s akční megahvězdou Donnie Yenem
- V rytmu srdce - v nejlepším slova smyslu představitel "amerického nezávislého léta"
- Willyho kouzelný svět - roztomilá pocta béčkovým brakům s one man show Nica Cage
- The Beatles: Get Back - téměř osmihodinový dokument mapující vznik posledního alba a rozpadu legendárních Brouků vrcholící legendárním "střešním" koncertem je pozitivně vyčerpávajícím zážitkem
- Creepshow - epizoda Night of the Living Late Show - nejpovedenější epizoda druhé série a zároveň celého cyklu (tři série), která v půl hodině shrnuje "filmovou posedlost"
- Hra na oliheň - korejský fenomén, který v sobě spojuje prvky Hunger Games, Battle Royale a Hostelu ve zcela originálním pojetí
- Godfather of Harlem - 2. série - fascinující sága newyorského podsvětí s vynikajicím Forestem Whitakerem pokračuje
- Narcos: Mexiko - 3. série - obchod s drogami nebere konce, seriál Narcos: Mexiko se ale uzavřel
- Smrt roku 2021! - ano, po roku 2020 patří Smrt i roku 2021! aneb další vtipné shrnutí právě uplynulého tragického roku
- Yellowjackets - dovedně namíchaný žánrový mix s prvky survival a mystery thrilleru, v němž se kříží Ztraceni a Pán much
______________________________________________________________________
Jan Varga
© Falcon
25 let neviny – sugestivní polské drama natočené podle skutečného případu mladíka, jenž byl neprávem odsouzen na 25 let do vězení za znásilnění a vraždu nezletilé a na svobodu byl v důsledku nových šetření propuštěn až po 18 letech. Naturalistický obraz boje nevinného o přežití v kriminále, kde vás i ostatní vězni nenávidí, a zároveň kritická sonda do systémových vad chybující státní justice.
Bod varu – na jeden záběr natočená adrenalinová jízda z prostředí vytížené luxusní restaurace, jenž důsledně buduje atmosféru pracovního stresu, organicky přepíná mezi jednotlivými ději a okouzluje precizně nazkoušenými dialogy i hereckými výkony.
Drazí soudruzi! – černobílé ruské drama popisuje události, které vedly v Sovětském svazu v roce 1962 k masakru protestujících dělníků, a používá je ke kritickému obrazu totalitních praktik tehdejšího socialistického režimu. Na pozadí následného dění, při němž se naplno projeví potenciál zhoubného despotismu autoritářské ideologie, přitom sledujeme příběh matky, až naivně oddané komunistky, která riskuje kariéru ve straně i život, aby našla svou nezvěstnou dceru, jenž se protestů též účastnila.
Duna – vypravěčsky nadstandardně zručná adaptace první části slavného sci-fi románu, vizuálně strhující a svou narativní strukturou promyšlená a soustředěná. Z jejího děje sálá příjemně starosvětská literární poctivost a autorská brilance, která snímek svým intenzivním kladením důrazu na nesmlouvavou serióznost odlišuje od současných žánrově spřízněných blockbusterů, koncipovaných jako šablonovité nablýskané sebeironické přehlídky atrakcí. Velmi nadějný příslib navnazující na své nutné dokončení.
Na cestě – íránská komediální road-movie o dramatickém loučení, která přetéká režijními nápady, mísí humor a hořkost v perfektním poměru a disponuje vtipnými dialogy, skvěle vypointovanými situacemi a jedním z nejlepších dětských hereckých výkonů v historii kinematografie.
Otec – komorní dramatický skvost, jenž pojednává o rozpadající se mysli stárnoucího muže, a který je i napsán, strukturován a natočen tak, aby odrážel pocity a vidění světa člověka s Alzheimerovou chorobou. Fantastičtí herci a silná emocionální nálož ve filmu, v němž se s drtivou neúprosností postupně ztrácejí vzpomínky, znalosti, vědomí místa a času i samotná osobnost hlavního hrdiny.
Paříž, 13. obvod – elegantně režírovaný a chytře napsaný francouzský snímek, zkoumající milostné a vzájemně propletené osudy tří pařížských třicátníků. Věrohodně buduje přesvědčivé a propracované postavy a skvěle pracuje s hudbou, černobílou kamerou a s výtečnými herci.
Poslední souboj – působivé historické drama, které vypráví tentýž příběh o rozpadu jednoho přátelství, obvinění ze znásilnění a rytířském klání na život a na smrt ze tří různých perspektiv. Stojí na dialozích a emocích, na prokreslených postavách, zasazených do velkolepých středověkých kulis, a na nevtíravé reflexi MeToo, přirozeně posílené zpátečnickým smýšlením v dobách temna a tmářství.
Quo Vadis, Aida? – vyvrcholení bosensko-srbského konfliktu v polovině 90. let z pohledu bosenské překladatelky, která se snaží ochránit svou rodinu během mnohatisícové evakuace, zatímco soustavně tlumočí komunikaci mezi oběma stranami a velícími zástupci OSN. Její příběh i zachycení celé události jsou od začátku do konce silně vypjaté, dynamicky vyprávěné a neuvěřitelně vtahující. Kromě pevně uchopené režie a propracovaného scénáře film uhrane především vrcholným a zcela věrohodně prožitým výkonem představitelky hlavní role.
Rodina na baterky – animovaný film o svérázné rodince, která si vyrazí na výlet a shodou okolností se připlete k boji proti celosvětové vzpouře přístrojů řízených digitální technologií. Energický a ztřeštěný film je napěchovaný tunami nápadů a gagů, přičemž na jedno zhlédnutí prakticky nelze zachytit všechny. Nehorázně zábavná a našlapaná rodinná komedie, v níž se pod nánosem vtipů, popkulturních odkazů a šíleností skrývá klasický příběh o generačních rozdílech a o sbližování otce a dcery.
Rozhněvaný muž – nezvykle vážná britská gangsterka, zabalená do precizně režírovaného akčního krimithrilleru o pomstě, jenž ve třech krutých dějstvích postupně odhaluje identitu, zázemí i motiv hlavního hrdiny, a který na začátku svou soustředěností a postupným budováním napětí chytne a až do konce ani na okamžik nepustí.
Sebevražedný oddíl – vydařený záměr zcela restartovat příběh o superhrdinském týmu složeném z odsouzených trestanců a nadlidských vyvrhelů vyhřezl do lehkonohé, divoké a barvitě rozjuchané komiksové jízdy plné ujetých postav a ztřeštěných gagů, která navzdory prudké kadenci stylizovaných a nadsazených nápadů nepůsobí přeplácaně. Pro někoho možná až příliš extravagantní, ale když víte předem, do čeho jdete, je snadné se na to naladit.
West Side Story – velkolepé oživení klasického muzikálu, které má oproti svému vzoru výhodu v podobě moderního zpracování a současného profesionálního řemesla, a tím pádem disponuje i větší chytlavostí a celkově hbitějším tempem. Skvělí herci, fenomenální taneční i pěvecké sekvence a písně o lásce a oslavě života, ale i o diskriminaci a násilí, které neztrácejí ani po letech na síle a aktuálnosti, ve službách skvělého filmu, který se směle vyrovná kvalitám svého předchůdce, jehož motiv rasových konfliktů oprašuje jako dodnes relevantní společenské téma.
Záchrana – dokument kombinující autentické záběry i dokumentární rekonstrukci mediálně známé události z Thajska, při níž se třináct dětí ocitlo kdesi hluboko v zatopeném jeskynním komplexu. Snímek rozkrývá den po dni přesný průběh následných dvoutýdenních pokusů o jejich evakuaci, a činí tak prostřednictvím emocionálně silného a napínavého detailního vyprávění, při němž se místy až tají dech, a které oslavuje lidskou vynalézavost, odvahu a houževnatost.
Zátopek – na české poměry špičkově realizované sportovní drama, které rekapituluje atletickou kariéru Emila Zátopka i šťastné a krizové chvíle jeho manželství s oštěpařkou Danou. Nikoli mramorový pomník dokonalého hrdiny, ale vykreslení opěvované sportovní legendy včetně jejích nedostatků a mnohých pochybení. Snímek s přehledně strukturovaným vyprávěním a vycizelovanými hereckými výkony, dosahující mezinárodních kvalit.
______________________________________________________________________
Lukáš Frank
© Forumfilm
- Spider-Man: Bez domova - i přes nepříliš originální scénáristický koncept "co jsem si nadrobil, to si taky sním" ve mně převládá nostalgie a celkově velice dobrý pocit z celého filmu
- Duna - vizuálně strhující, dějově jedinečná, na stříbrném plátně dechberoucí, herecky bezchybná
- West Side Story - nadčasový příběh v novém kabátě, který baví i po šedesáti letech od premiéry, Steven Spielberg rozhodně nepatří do starého železa
- Není čas zemřít - důstojné rozloučení s pro mě nejlepším Bondem, jsem zvědav, kdo Daniela Craiga nahradí
- K Zemi hleď! - Netflixová satirická komedie, při jejímž sledování vás mrazí z toho, jak je tahle absurdita reálná
- Klan Gucci - stojí na perfektních hereckých výkonech v čele s Lady Gaga a odhalují prohnilou historii světoznámého klanu, stojí za vidění
- The Father - herecký koncert Anthonyho Hopkinse, který vás nenechá chladným a díky perfektní režii se dokážete dokonale vcítit do starého nemocného člověka
- Jako v bavlnce - zábavná jízda s hrdinkou, které byste fandit neměli, ale prostě musíte, Rosamund Pike vás na svou stranu strhne ať chcete, nebo ne
- Luca - animák z prostředí slunné Itálie kiny možná jen prošuměl a nedostalo se mu takové pozornosti, jaké by mělo, ale tahle dobrodružná jízda se sympatickými postavami nás doma bavila od začátku do konce
- Zátopek - nejpovedenější český film minulého roku určitě nesmí v žebříčku chybět (ale líbil se mi i vtipný Prvok, Šampón, Tečka a Karel)
Nevešlo se: Prvok, Šampón, Tečka a Karel, Tiché místo: Část II, Rodina na baterky, Božena (minisérie ČT), Cruella
Zklamání: Eternals, Deníček moderního fotra, Čas, Žena v okně
Co se vůbec nepovedlo: Spirála strachu: Saw pokračuje, Space Jam: Nový začátek, Tom a Jerry
Co se vůbec nepovedlo: Spirála strachu: Saw pokračuje, Space Jam: Nový začátek, Tom a Jerry
______________________________________________________________________
Vratislav Šálek
Kdyby existovala cena s názvem Ostuda české filmové publicistiky, za loňský rok bych ji suverénně vyhrál. Z různých důvodů jsem v kinech viděl pouze dva filmy a na VOD službách jsem pro změnu doháněl resty z let (dávno) minulých. Z novinek tedy mohu vřele doporučit oscarovou Zemi nomádů, která je velmi ctilivě natočená, a i když nemá celistvý příběh a je spíš smutná, zanechává docela silné poselství, Frances McDormand je navíc naprosto dokonalá. Druhým tipem pak budiž bondovské loučení Daniela Craiga v Není čas zemřít. Nejsem z něj sice tak nadšený jako někteří kolegové a komentátoři a Rami Malek je asi nejsměšnější padouch v celé bondovské sáze, přesto jde o solidní rozlučku, které výrazně škodí přehnaná délka.