TV tipy: Fantastická čtyřka potkala kluky na řece a zahrála jim requiem za sen

Vydáno: 16.07.2021 07:30 - Vratislav Šálek | foto: No Film School

Naprosto bídná letní nabídka tuzemských televizí pokračuje a pomalu přestává být z čeho brát. O tom ostatně svědčí i náš aktuální výběr, který tvoří většinou film, které by se do něj za běžných okolností rozhodně nedostaly.
World Trade Center (World Trade Center) (pátek 16. 7., Paramount Network, 20.00 - 22.35 / neděle 18. 7., 22.50 - 01.35)

Plakát filmu World Trade Center / World Trade Center
© JoBlo.com
Patnáct let staré drama je v našich končinách hodnoceno o dost hůř než v zámoří. Důvodem je to, že od režírujícího Olivera Stonea skoro všichni čekali konspirační thriller, který největší trauma západního světa moderních dějin postaví do nového světla a bude provokovat. Stal se ale úplný opak a kontroverzní tvůrce popřel sám sebe a natočil nefalšovanoui poctu všem zúčastněným i obětem teroristických útoků z 11. září. Řemeslně pochopitelně nelze mít výhrad, protože vizuální stránka je perfektní, kamera nádherná a hudba potřebně tklivá. Problém je v tom, že autor neznal míru a celé je to zbytečně kýčovité až patetické, někdy nechtěně směšné, tempo zoufale vázne a velký důraz je kladen na náboženství a sílu víry, což je pro skeptiky jen těžko snesitelné. Titulní roli ztvárnil Nicolas Cage, kterého doplňují třeba Maria Bello nebo Michael Peña. S odstupem let možná ne tak nevydařený, ale rozhodně počin, který zklame.  

Zajímavost: V zájmu realističnosti se snímek točil ve skutečných lokacích a chronologicky.

Originální trailer filmu World Trade Center / World Trade Center
Kluci na řece (sobota 17. 7., Prima, 16.45 - 18.52 / neděle 18. 7., Prima Max, 11.55 - 13.55 / čtvrtek 22. 7., 11.40 - 13.40)

Plakát filmu  / Kluci na řece
© Filmový přehled
Poetická protektorátní komedie je dnes zcela zapomenutá a příliš se nepřipomíná. Přitom právě ona stála u zrodu dlouhé československé tradice dětských filmů. Režírující dvojice Václav Krška a Jiří Slavíček v ní spoléhala na nadčasový příběh plný klukovských her, radovánek i kanadských žertíků a vsadila na naprosto bezstarostnou, v tomto případě ale i trochu magickou a záhadnou atmosféru, která skvěle zachycuje onen těžce uchopitelný svět dětí. K tomu se navíc přidávají nádherné lokace a dlouhé záběry plynoucí řeky, které jsou metaforou plynutí času. Nechybí ani na svou dobu relativně svižné tempo, jemný a inteligentní humor a krásná hudba. V obsazení uchvátí fantastický Jindřich Plachta, krom něho se objeví ještě třeba Terezie BrzkováEduard KohoutZdeňka Baldová nebo Svatopluk Beneš. Možná škoda, že příběh není celistvý a zbytečně řeší dvě dějové linie, které nejsou až tak zajímavé. Opomíjený tip.  

Zajímavost: Jednoho z chlapců hrál člen slavného filmařského rodu Borek Lipský, který o tři roky později zahynul po zásahu bleskem. 

Ukázka z filmu Kluci na řece
Iluze lásky (Death Defying Acts) (sobota 17. 7., Televize Seznam, 20.00 - 22.00 / neděle 18. 7., 14.20 - 16.20)

Plakát filmu Iluze lásky / Death Defying Acts
© IMP Awards
Britsko-australské drama vypadá na první pohled dost atraktivně a diváka může snadno nalákat. Zápletka je atraktivní, navíc se v ní pracuje s reálnými osobami a i zasazení do dvacátých let nepochybně nezůstane bez povšimnutí. Režírující Gillian Armstrong ale jako by nedokázala potenciál využít naplno, a i když nedělá nic špatně, výsledek je zoufale nevýrazný. Dobová atmosféra i výprava jsou velmi dobré, tempo hodně solidní a kamera obstojná. Problém nastává v tom, že autorka moc nevěděla, zda točí romanci, psychologický film, nebo drama a spojila všechno dohromady, což bohužel moc nefunguje. Příběh tak mnohdy drhne, postavy nejsou napsané úplně nejlépe a leckdy jim chybí motivace a ani romantická linie není nijak zajímavá. Lehce nad průměrem tak snímek udržuje obsazení, v němž hlavní role ztvárnili trochu unylý Guy Pearce a spolehlivá Catherine Zeta-Jones, nejvíc pozornosti na sebe ale strhává dokonalá a tehdy začínající a jen málo známá Saoirse Ronan, dále se objeví ještě třeba Timothy Spall nebo Malcolm Shields. Pozitivem budiž i krátká stopáž. Trochu nevýrazný tip na sobotní večer.

Zajímavost: Ve většině světa šel film rovnou na DVD.

Originální trailer filmu Iluze lásky / Death Defying Acts
Fantastická čtyřka (Fantastic Four) (sobota 17. 7., Prima Cool, 20.15 - 22.20 / neděle 18. 7., 15.10 - 17.15)

Plakát filmu Fantastická čtyřka / Fantastic Four
© IMDb
Po šestnácti letech a v kontextu dalších pokusů asi působí první převedení populárního komiksu na plátno naprosto neškodně. Režírující Tim Story v něm asi zcela správně spoléhal na opulentní vizuální stránku, bohaté a povedené digitální efekty, svižné tempo a velmi solidní akci. Tu ovšem pokazil nesmyslnými střihy, které přicházejí naprosto nevhodně a místy činí všechno trochu nepřehledným. Příběh je pochopitelně velmi jednoduchý a předvídatelný, a i když se snaží uspokojit úplně všechny, přece jen zaujme více ty menší diváky, protože humor je cílen přesně na ně a také celková atmosféra je značně odlehčená a spíše v pohádkovém duchu. Titulní role obsadili Ioan GruffuddJessica AlbaChris EvansMichael Chiklis a Julian McMahon, kteří jsou ale dost zaměnitelní a nevýrazní. Při trošku větší dávce tolerance a s přimhouřenýma očima slušná zábava pro celou rodinu. 

Zajímavost: Filmová adaptace nejdéle vydávaného komiksu od Marvelu se připravovala celých deset let.

Oficiální trailer filmu Fantastická čtyřka / Fantastic Four
Pan Dokonalý (The Good Guy) (sobota 17. 7., Televize Seznam, 22.00 - 23.55 / pondělí 19. 7., 00.20 - 02.15)

Plakát filmu Pan Dokonalý / The Good Guy
© KAD Movie Reviews - WordPress.com
Zatímco u nás je romantická komedie z konce první miléniové dekády známá jen málo a hodnocena sotva průměrně, na zahraničních databázích je na tom o mnoho lépe. Debutující režisér a scenárista Julio DePietro se v ní spolehl na absolutní diváckou a žárnovou jistotu a uspokojí hlavně méně náročné a možná i zkušené diváky a ženskou část publika. Příběh je totiž zoufale předvídatelný a klišovitý, chybí v něm výraznější momenty i lépe vypointované scény. Humor místy trochu vázne a romantika je chvílemi hodně přeslazená a lehce kýčovitá. Dojem pak vylepšují střídmá stopáž a poměrně svižné tempo. V hlavní roli se objeví solidní Alexis Bledel, jejímiž dvěma objekty zájmu jsou Scott Porter a Bryan Greenberg, mezi nimiž vzájemně funguje potřebná chemie, takže i díky nim je romance snesitelná. Jedna z těch méně výrazných a nenápadných žánrovek.  

Zajímavost: Ačkoli na začátku filmu mluví postava Bledel o tom, že je levačka, herečka je ve skutečnosti pravačka.

Oficiální americký trailer filmu Pan Dokonalý / The Good Guy
Requiem za sen (Requiem for a Dream) (sobota 17. 7., ČT art, 22.35 - 00.15)

Plakát filmu Requiem za sen / Requiem for a Dream
© Facebook tvůrce
Slavné miléniové drama je hodně intenzivní a i po letech funguje jako naprosto odstrašující prevence proti drogové závislosti. Režisér a spoluscenárista Darren Aronofsky se sice rozjíždí pomalu a diváka přehltí intelektuálními dialogy, postupem času ale víc a víc zabředá do absolutní deprese, kterou prohlubuje úchvatnými a zároveň děsivými drogovými vizemi, halucinacemi a temnou hudbou Clinta Mansella, jejíž minimalistické téma už dávno přerostlo slávu filmu. Nebojí se ani tvrdě naturalistických scén, z nichž jen málokomu nebude špatně, absolutním vrcholem pak je extrémně silný a uzemňující závěr. Fenomenální je i obsazení, jemuž dominuje na Oscara nominovaná Ellen Burstyn, za kterou ale příliš nezaostávají ani Jared LetoJennifer Connelly nebo Marlon Wayans, který prokáže, že bez problémů zvládá i nekomediální úlohy. Naprostá klasika, na níž ale musí mít divák náladu a jednoznačný tip týdne. 

Zajímavost: Každé ráno trávila Burstyn čtyři hodiny v maskérně, kde pro ni byly vyrobeny čtyři různé tučné krky a nosila devět paruk.

Originální trailer filmu Requiem za sen / Requiem for a Dream
Samorost (neděle 18. 7., Televize Seznam, 22.10 - 00.20 / pondělí 19. 7., 13.15 - 15.25 / středa 21. 7., 22.15 - 00.25)

Plakát filmu  / Samorost
© Terryhoponozky
Československá normalizační komedie z první poloviny osmdesátých let patří k těm, které se po revoluci moc nepřipomínaly a postupem času se na ně zapomnělo. Dáno to může být tím, že režírující Otakar Fuka v ní překvapivě realisticky zachycuje vnitřní fungování státu, v němž funguje protekcionismus a "kamarádíčkování", které je natolik nadčasové, že v něm možná oproti dnešku není velký rozdíl. Oficiální označení komedie je asi trochu zavádějící a mění divácká očekávání, protože ve skutečnosti snímek osciluje mezi moralitou, vztahovým dramatem, satirou a v závěru i bláznivou komedií a logicky není úplně ničím a dojmy z něj jsou rozpačité. Zoufale mu chybí zapamatovatelnější scéna, výraznější moment a konzistentnější atmosféra, která se pohybuje od posmutnělé až po zcela rozvernou. Slabší chvíle ale zachraňuje výborný Milan Lasica v titulní úloze, jemuž zdatně sekundují třeba Veronika ŽilkováJiří CíslerIvana Chýlková nebo Jitka Asterová. Solidní tip.

Zajímavost: Natáčení probíhalo v Železném Brodě.

Ukázka z filmu Samorost
Atlantský val (Le mur de l’Atlantique) (pondělí 19. 7., ČT2, 17.00 - 18.45)

Plakát filmu Atlantský val / Le mur de l’Atlantique
© Travel Posters Online
Francouzsko-italská válečná komedie z raných sedmdesátých let je nejen u nás absolutně neznámá a oficiální cestou prakticky nejde sehnat. Je to sice trochu zvláštní vzhledem k tuzemské popularitě těchto žánrovek, ale po přečtení nemnoha komentářů se dá pochopit, proč zrovna tenhle počin je tak opomíjený. Režírující Marcel Camus v něm totiž dostal k dispozici prazvláštní příběh, v němž je plno nepochopitelně nesmyslných scén, postavám v něm chybí motivace i na tak odlehčenou podívanou a celý občas postrádá logiku až moc, navíc se dost často přestane věnovat hlavním postavám a sleduje nedůležité vedlejší epizody. Tvůrce ani nedokázal dodat to správné tempo a i přes relativně střídmou stopáž působí výsledek roztahaně a místy nudně. Většina humorných scén ale funguje bez větších problémů a i pár akčních scén je velmi dobrých. V hlavní roli exceluje a co se dá zachraňuje Bourvil, pro něhož šlo o loučení nejen se světem filmu, protože premiéry se už nedožil, i proto mrzí rozpačitý výsledek o to víc. Raritní tip.  

Zajímavost: Bourvil zemřel tři týdny před premiérou, při níž diváci aplaudovali vestoje, aby mu vzdali hold.

Originální trailer filmu Atlantský val / Le mur de l’Atlantique
Půl domu bez ženicha (úterý 20. 7., Televize Seznam, 20.00 - 21.50)

Plakát filmu  / Půl domu bez ženicha
© Filmový přehled
Normalizační komedie z raných osmdesátých let je typickým počinem své doby. Není úplně špatně hodnocená, ale je hodně nevýrazná a stojí a padá s výtečným a kvalitním obsazením. Režírující Hynek Bočan, který scénář napsal společně s tehdy dost populárním moderátorem Antonínem Přidalem, se v něm pokusil o jakousi společenskou satiru, ale ve výsledku se tato snaha minula účinkem a změnila se v jakousi smířlivou žánrovku, kterou výrazně kazí nijaký závěr. Největší problém je asi v ladění snímku, který je odlehčený, ale námětem a hlavní postavou by měl být spíš hutným dramatem o autokratovi. Jinak ale nic špatně není, protože tempo je svižné, pár dialogů a scén vtipných, atmosféra poměrně pohodová a stopáž naštěstí dost střídmá. V hlavní roli exceluje Vladimír Menšík, vedle kterého se objeví Blažena HolišováVeronika FreimanováVáclav Vydra nebo Dana Medřická, žádný z nich ale nemá tolik prostoru, aby s ním výrazněji držel krok. Nenáročná záležitost.

Zajímavost: Jde o jediný film, v němž se setkali Vydra a jeho matka Medřická.

Televizní spot filmu Půl domu bez ženicha
Vzestup Jordana Petersona (The Rise of Jordan Peterson) (čtvrtek 22. 7., ČT2, 00.30 - 02.00)

Plakát filmu Vzestup Jordana Petersona / The Rise of Jordan Peterson
© CSFD
Předloňský kanadský dokument sleduje osobu kontroverzního kanadského psychologa, jehož názory jsou velmi sledované na sociálních sítích. Režisérka, scenáristka a kameramanka Patricia Marcoccia v něm dostala přístup do jeho soukromí a mluvila s několika členy jeho rodiny, kamarády, ale i s jeho odpůrci. Snímek se tak někdy mění v klasickou přehlídku mluvících hlav, jejich promluvy jsou ale většinou poměrně zajímavé, takže se to dá snadno odpustit, navíc podle většiny komentářů autorka svému objektu zájmu úplně nestraní a snaží se být objektivní. Výrazným záporem je však to, že pokud o osobě psychologa divák nic neví, snímek ho moc nezaujme, protože z něj úplně nepochopí, proč je tak kontroverzní. Některé jeho názory ale určitě za přemýšlení stojí, i když s nimi člověk úplně nesouhlasí. Relativně normální dokument o "nenormálním" mysliteli. 

Zajímavost: Peterson patří k nejcitovanějším a nejvlivnějším intelektuálům dnešní doby.

Oficiální trailer filmu Vzestup Jordana Petersona / The Rise of Jordan Peterson


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY