Recenze: Crazy komedie Mstitel oslavuje svobodnou tvořivost a představivost

Vydáno: 01.07.2021 07:30 - Jan Varga | foto: Bontonfilm

Bláznivá česká komedie Mstitel je záměrně napsaná a natočená tak, aby byla co nejvíc bizarní a ujetá. Nabízí dost nevšední a šílený zážitek, u nějž však zůstává otázkou, nakolik postačí divákům ke spokojenosti.

MstitelRecenzoval/a Jan Varga dne 01.07.2021 07:30. Bláznivá česká komedie Mstitel je záměrně napsaná a natočená tak, aby byla co nejvíc bizarní a ujetá. Nabízí dost nevšední a šílený zážitek, u nějž však zůstává otázkou, nakolik postačí divákům ke spokojenosti. Hodnocení: 2
Daniel Fischer ve filmu  / Mstitel
© Bontonfilm
Česká komedie Mstitel, jenž je autorským počinem režisérky, scenáristky a producentky Lucie Klein Svobody, je záměrně napsaná a natočená tak, aby byla co nejvíc bizarní a ujetá. Její podstatou je totiž oslava svobodné tvořivosti a fantazie, doprovázená podvratnou a nespoutanou vzpourou proti konvencím filmového vyprávění, jenž se neustále pohybuje na hranici mezi realitou, sny, halucinacemi a něčími představami.

Tomu je podřízeno úplně vše, v důsledku čehož děj Mstitele získal podobu neustálého vršení vizuálně a obsahově výstředních scének, které však budou na většinu diváků pravděpodobně působit pouze jako bezobsažná fantasmagorie. Bez ohledu na to, jestli se na výraznou stylizaci a výlučnou formu filmu vnitřně napojí, nebo nenapojí.

Tyto scénky jsou totiž sice v řadě případů realizovány s pozoruhodnou kreativitou, leč ve filmu obvykle figurují jen pro kreativitu samotnou jako hlavní náplň nějaké jedné konkrétní sekvence či jako součást něčího izolovaného snu nebo halucinace, přičemž většinou i přes zjevnou kurióznost nejsou dostatečně zábavné (protože nejsou prakticky vůbec vtipné, jsou jen divné) a tudíž celý film samy o sobě neutáhnou. Což je nicméně subjektivní, takže se možná najdou diváci, které okouzlí výtvarná a tvořivá stránka filmu, zaujmou je odkazy na Sovětský svaz a na život v zemi s komunistickou minulostí a pobaví je kupříkladu věci jako: 

  • Dva nazí muži koupající se v obří sklenici plné želé.

  • Mazlení a různé laškování s nahou a mimořádně tlustou ženou.

  • Několik odhalených penisů.

  • Setkání s Bohem v podobě člověka se sumčí hlavou a barokní parukou.

  • Post-apokalyptické vozy ze Šíleného Maxe prohánějící se po Praze.

  • Tříoký mimozemšťan s chapadly, z jehož útrob vytéká sliz.

  • Vykonávání velké potřeby na vrakovišti.

  • Nahý Jaroslav Dušek pobíhající po centru Prahy oděný do kartonové krabice.

  • Honičky s Rusy, simultánně dabovanými do češtiny. 
Fotografie z filmu  / Mstitel
© Bontonfilm
Příběh jinak plně odpovídá žánru bláznivé komedie, leč vyznat se v něm není kvůli mnoha nikam nevedoucím odbočkám a celkové zmatečnosti vůbec jednoduché. Hlavním hrdinou je divadelní herec Anton (Daniel Fischer), kterého kvůli alkoholismu vyhodí z divadla, a protože se mu dlouho nedaří získat zaměstnání jinde, tak od něj uteče manželka i se synem.

Pak si Anton najde práci v nějakém poštovním překladišti, kde se seznámí s básníkem Moukou (Jaroslav Dušek) a následně proti sobě poštve skupinu Rusů (nebo to možná byli Srbové, protože ti ve filmu figurují také), když jim sní zásilku klobás. A pak se skamarádí se skupinou nějakých pankáčů a půjčí si od jejich šéfa demoliční vůz… A v podobném duchu to pokračuje, přičemž občas do toho vstupují i postavy Antonových sousedů (Milan Šteindler a Pavla Tomicová), kteří jeho situaci a činy porůznu komentují (a jako jediní v celém filmu jsou alespoň trochu vtipní).

Hana Vagnerová ve filmu  / Mstitel
© Bontonfilm
Mstitel je zároveň ten typ filmu, který se nebojí jít s kůží na trh a třeba při záběru na kosmickou loď otevřeně přiznat, že je to jen model na tyči, se kterou někdo ručně otáčí. Není to ale příliš konzistentní – když si třeba hlavní hrdina představuje, že je létající superhrdina, tak to létání je zajištěno pomocí viditelných špagátů, ale když se pak vznáší ve vzduchoprázdnu v rámci jiné scény, tak jsou ty špagáty odmazány. Zároveň je poměrně obtížné odlišit sofistikovaný umělecký záměr od nezamýšlených nedostatků, ačkoli to, že v některých scénách nebylo přes ostatní ruchy nebo hudbu prakticky vůbec rozumět dialogům (třeba během chlapské párty v Antonově bytě) pravděpodobně za záměr považovat nelze.

Film Mstitel nabízí dost nevšední a šílený zážitek, u nějž však zůstává otázkou, jestli postačí divákům ke spokojenosti. Je to nehorázný úlet, zároveň jde ale do určité míry i o uměleckou výpověď jeho autorky, která v něm dostála své punkové vizi totálně svobodomyslného příběhu o nevyzpytatelnosti života, naději a lidských snech a patrně jej i zvládla natočit tak, jak jej natočit chtěla. Dostatečně zajímavý a zábavný je Mstitel díky své jinakosti a svéhlavosti nicméně jen občas.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.

Originální trailer k filmu Mstitel


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY