Květen je sice lásky čas, na jeho začátku ale v televizích moc romantiky nečekejte. Tipy týdne jsou tentokráte premiéry čtvrtého dílu animované ságy Toy Story: Příběh hraček a německého dramatu Odnikud, v němž oslní Diane Kruger.
Rozprostři křídla (
Donne-moi des ailes) (sobota 1. 5., ČT :D, 09.20 - 11.10)
© AlloCiné
Dva roky starý francouzský dobrodružný snímek není v našich končinách skoro vůbec známý, což je velká škoda. Režírující
Nicolas Vanier v něm vychází ze skutečné události, která je sice možná trochu obyčejná a lehce předvídatelná, skrývá v sobě ale hluboce lidské poselství. Pomohl si především mnoha krásnými záběry na nádhernou krajinu, příjemně pomalým tempem a častým střídáním lokací, které dělají z filmu tak trochu exotickou podívanou. K dobru budiž tvůrcům přičíst i kouzelnou atmosféru a důležité ekologické poselství, které je ale v závěru zdůrazňováno přece jen až příliš. Částečný dojem autenticity pak dodává i obsazení, v němž hlavní role ztvárňují
Jean-Paul Rouve a
Louis Vasquez. Možná je škoda, že příběh není nijak obsáhlý, nic moc se v něm neděje a ničím nepřekvapí, na druhou stranu tak má publikum možnost vychutnat uchvacující obrázky nekonečné přírody. Sváteční tip pro celou rodinu.
Zajímavost: Domácí premiéru měl snímek 10. května 2019.
Originální trailer filmu Rozprostři křídla / Donne-moi des ailes
Páni mají radši blondýnky (
Gentlemen Prefer Blondes) (sobota 1. 5., ČT2, 12.25 - 13.55)
© Facebook tvůrce
Klasická hollywoodská komedie z první poloviny padesátých let vychází z divadelní předlohy
Anity Loos a rozhodně nezaujme propracovaným příběhem. Ten je naopak velmi jednoduchý, prostý a předvídatelný a působí jako značně banální historka. Naštěstí jsou ale dialogy velmi dobře vypointované a humor je poměrně inteligentní, svěží a nemá potřebu se podbízet. Režírující
Howard Hawks si toho byl dobře vědom, proto se soustředil na vizuální stránku, která je výtečná, protože oplývá sytými a na svou dobu naprosto standardně krásnými technicolorovými barvami. Tu pak doplnil naprosto pohodovou a odlehčenou atmosférou, relativně svižným tempem a krátkou stopáží, v níž je prostor jen na to nejdůležitější. Navíc tu nechybí ani několik vynikajících muzikálových sekvencí, během kterých lze vychutnat výborné kostýmy. Ústřední role si zahrály
Jane Russell a
Marilyn Monroe, pro níž šlo asi o nejlepší úlohu kariéry. Dále se pak objeví třeba
Charles Coburn,
Elliott Reid nebo
Tommy Noonan. Ideální víkendová poobědová záležitost, o níž se víc dočtete v naší nadšené
recenzi.
Zajímavost: Monroe měla ve smlouvě, že oblečení, v němž hraje, si po natáčení může nechat.
Originální trailer filmu Páni mají radši blondýnky / Gentlemen Prefer Blondes
Toy Story 4: Příběh hraček (
Toy Story 4) (sobota 1. 5., Nova Cinema, 20.00 - 21.55 / neděle 2. 5., 14.35 - 16.30 / pondělí 3. 5., 07.30 - 09.15)
© Facebook tvůrce
Před dvěma lety měl premiéru čtvrtý díl legendární animované ságy, která odstartovala popularitu počítačem animovaných filmů a slávu studia Pixar. Debutující režisér
Josh Cooley v něm naštěstí sérii ostudu neudělal a přistoupil ke všemu hodně citlivě a s úctou. Dostal k dispozici příběh, který reflektuje to, že ho budou sledovat i dospělí a dost často se v něm objevují vážnější momenty a hraje na nostalgickou a melancholickou notu, nechybí v něm ale chytrý a laskavý humor, navíc skvěle pracuje i se starými známými postavami. Ty už sice nejsou v centru dění, pořád ale mají své kouzlo. Tvůrci navíc mnohdy překvapí i několika příběhovými úkroky a zakončením některých osudů, což je moc příjemné. O animaci pochopitelně nemá smysl cokoli psát, protože ta je na té nejvyšší úrovni a práce se všemi detaily je až dojemná. Od úplné dokonalosti snímek dělí snad jen absence výraznějšího záporáka a překotné tempo, v němž některé postavy bohužel zaniknou. Tip na víkendový večer strávený s celou rodinou, což potvrdí i naše
recenze.
Zajímavost: Snímek symbolicky odstartoval druhou dvacítku filmů od Pixaru.
Český trailer filmu Toy Story 4: Příběh hraček / Toy Story 4
Odnikud (
Aus dem Nichts) (sobota 1. 5., ČT2, 21.50 - 23.35)
© Facebook tvůrce
Německo-francouzské drama dává nahlédnout na složitost aktuální soicopolitické situace a migrační krize. Režisér a scenárista
Fatih Akin v něm okamžitě vtáhne do děje, nezbytně představí postavy a posléze se už jen hlouběji a hlouběji noří do silného příběhu o tragédii jedné ženy. Snímek rozdělil na tři kapitoly, z nichž první dvě jsou vesměs vynikající a přecházejí od intimního dramatu o nesmyslné ztrátě k excelentnímu dramatu soudnímu, které je naprosto strhující a má značný spád. Dojem pokazí závěrečná třetina, která je obyčejným thrillerem o pomstě, který se ke zbytku moc nehodí, protože má podivně béčkový nádech a objevuje se v něm příliš mnoho nelogičností a náhod. I díky tomu pak samotný závěr nezapůsobí tak, jak bylo asi zamýšleno. Výhrady ale nelze mít k obsazení hlavní role, kterou ztvárnila výtečná
Diane Kruger, která mnohé překvapí přesným a civilním výkonem. Výborný počin s alarmujícím poselstvím, který doplácí jen na příliš smířlivý konec, o němž si můžete přečíst v naší
recenzi.
Zajímavost: Jde teprve o druhý film
Kruger, v němž mluví svou rodnou němčinou.
Český trailer filmu Odnikud / Aus dem Nichts
Happy End (
Happy End) (sobota 1. 5., ČT art, 21.55 - 23.45)
© Facebook tvůrce
Čtyři roky staré francouzsko-německo-rakouské drama je divácky poměrně náročnou záležitostí. Stojí za ním totiž režisér a scenárista
Michael Haneke, který se vyžívá v hodně zvláštní příběhové struktuře sestávající z výpustek, což znamená, že všechny klíčové události se divák dozvídá buď zpětně, nebo zprostředkovaně. To má za následek i to, že ve výsledku zcela chybí emoce a působí dost do sebe zahleděně. Navíc je třeba udržovat plnou pozornost, neboť většinu stopáže tvoří dialogy, které se snaží odpovídat na mnoho vztahových otázek, někdy jsou ale zcela záměrně povrchní a nedůležité. Ve slabších chvílích si tak tvůrce pomáhá výbornou, avšak statickou kamerou, zajímavou atmosférou, především ale skvostným obsazením, v němž nechybí
Isabelle Huppert,
Toby Jones,
Jean-Louis Trintignant,
Mathieu Kassovitz nebo
Franz Rogowski. Náročnější a možná trochu vyprázdněný počin.
Zajímavost: Snímek zastupoval Rakousko v boji o cizojazyčného Oscara.
Český trailer filmu Happy End / Happy End
Let's Dance (
Step Up) (neděle 2. 5., Prima Max, 17.45 - 20.00 / pondělí 3. 5., 13.00 - 15.15 / středa 5. 5., 12.10 - 14.25)
© Facebook tvůrce
První díl relativně úspěšné taneční série vznikl před patnácti lety a je pořád tím nejlepším z celé ságy. Tehdy debutující režisérka
Anne Fletcher toho v něm moc neřešila a spolehla se jen a pouze na tzv. diváckou první signální. Příběh nemá smysl řešit, protože ten je extrémně předvídatelný, naivní, neoriginální a místy ve své křečovitosti působí jako parodie. Taktéž postavy jsou naprosto šablonovité a jejich vývoj je zcela očekávatelný. Na hranici lehkého nadprůměru tak snímek udržují výborné choreografie tanečních scén, svižné tempo, solidní hudební doprovod a střídmá stopáž. Ústřední pár si zahráli tehdy začínající a skoro neznámý
Channing Tatum a nevýrazná
Jenna Dewan, mezi nimiž naštěstí funguje jakás takás chemie, navíc jsou neustále ve středu dění, neboť žádný z kolegů už nemá tak velký prostor. Tip spíše pro teenagery.
Zajímavost: Tatum a
Dewan se krátce po skončení natáčení stali manželi, což jim vydrželo až do roku 2019.
Originální trailer filmu Step Up / Let’s Dance
Touha po svobodě (
The Spirit of Liberation) (neděle 2. 5., ČT2, 23.05 - 00.40)
© Amazon UK
Čtyři roky starý historický dokument je nejen u nás absolutně neznámý. Je to trochu škoda, protože režisér a scenárista
Konstantin von zur Mühlen v něm sice nepřináší informačně nic nového a jen shrnuje dění závěrečné fáze druhé světové války, to ale kompenzuje obrazovou stránkou, která je plná raritních archivních záběrů. Ty jsou nově kolorované, takže přináší zcela jiný pohled na devastující boje, navíc jsou natočeny naprosto unikátně a mnohdy je z nich znát, že kameramanovi při jejich realizaci šlo o život. Tvůrce se nevyhýbá ani obrázkům spousty dobytých měst a zcela záměrně ponechává v pozadí původní dobový komentář, který zachycuje anglo-americký pohled na válku a pochopitelně je značně jednostranný a obsahuje řadu nepřesností. Autentický dokument.
Zajímavost: Události, které snímek sleduje, začínají na jaře roku 1944.
Originální trailer filmu Touha po svobodě / The Spirit of Liberation
Kára plná bolesti (pondělí 3. 5., ČT art, 21.40 - 23.10)
© Terryhoponozky
Absolutně neznámé československé normalizační válečné drama z poloviny osmdesátých let je velmi zvláštní svým laděním. Režírující
Stanislav Párnický v něm totiž nahlíží na dobu Slovenského štátu trochu poeticky, což má za následek, že výsledek působí více než autenticky, protože hrůzy války a všeobecného strachu staví do kontrastu s krásnou přírodou a koloběhem vesnického života. Opírá se při tom o skvělou dobovou atmosféru a nenápadný, avšak velmi silný příběh, který působí přirozeně a nikoli jako křečovitá scenáristická konstrukce. Výsledku pomáhá i výborné obsazení, v němž hrají prim
Marián Geišberg,
Marián Zednikovič,
Zdena Studenková,
Eva Vejmelková nebo
Vilma Jamnická. Jen škoda, že tvůrce si neodpustil snahu o akční scény, které nejsou úplně dobře zvládnuté a někdy bohužel vypadají nechtěně směšně. Body ubírá též trochu nelogický závěr, který měl být možná uchopen zcela jinak. Raritní a zapomenutý tip.
Zajímavost: Snímek je adaptací románu Jána Pappa.
Ukázka z filmu není dostupná
V žáru slunce (
Abril Despeçado) (pondělí 3. 5., ČT2, 23.25 - 00.55)
© IMDb
Brazilsko-francouzsko-švýcarské drama z počátku milénia je v tuzemsku zcela neznámé a asi se není co divit. Jde totiž o typicky festivalovou podívanou, která vyžaduje soustředěného a zkušeného diváka a do širší distribuce se nemá šanci dostat. Režisér a spoluscenárista
Walter Salles se v něm soustředí až na úmorně pomalé tempo, v němž vypráví intimní a zároveň silný příběh o životě v brazilské poušti a skvěle v něm kombinuje určitou poetiku a velkou tragiku. Pomáhá si u toho především nádhernou kamerou, která nešetří dlouhými záběry na pustou a fascinující krajinu, na druhou stranu je to ale mnohdy na úkor právě onoho příběhu, který je tak zdlouhavý a ne tak intenzivní, jak by asi měl být. To ale trochu kompenzuje autentická, melancholická a posmutnělá atmosféra odříznuté a svérázné civilizace, pro níž jsou tradice vším. Ve vesměs neznámém obsazení uchvátí výborný
Rodrigo Santoro. Škoda, že to není trochu komplexnější a svižnější. Tip pro náročnější publikum, který by ale zasloužil lepší vysílací čas.
Zajímavost: Snímek vychází z knihy
Ismaila Kadareho.
Oficiální trailer filmu V žáru slunce / Abril Despeçado
Já, Paul Walker (
I Am Paul Walker) (úterý 4. 5., ČT art, 21.05 - 22.40)
© IMDb
Před třemi lety vznikl celovečerní dokument o předčasně zesnulém herci
Paulu Walkerovi, který sice nepatřil k těm největším hvězdám, vždy ale na sebe dokázal v dobrém upozornit. Režírující
Adrian Buitenhuis, který má s podobnými portréty dost zkušeností, se v něm zaměřil spíše na jeho soukromý život a vyzdvihl různé charitativní projekty a humanitární akce, kterých se účastnil. Prostor k vyjádření tak dostávají především jeho nejbližší, hereckých a jiných kolegů tu promlouvá jen velmi málo. I z toho je jasné, že jde o naprosto nekonfliktní dokument, který je spíše pomníkem a zcela pomíjí temnější stránky hercovy osobnosti, které pouze naznačí. Víc než to ale mrzí fakt, že o jeho kariéře se tu skoro nemluví a ti, kteří ho znali jen jako účastníka série
Rychle a zběsile, se nedozvědí vůbec nic nového, protože o jeho dalších rolích se tvůrci nezmiňují. Na druhou stranu ale nechybí vzácné soukromé rodinné záběry. Filmařsky neobjevný, nicméně solidní a trochu dojemný počin.
Zajímavost: Walkerova kariéra začala už v batolecím věku, kdy se objevil v reklamě na plenky.
Oficiální trailer filmu Já, Paul Walker / I Am Paul Walker