Recenze: Vánoční kronice dominuje hláškující Santa Claus v podání Kurta Russela

Vydáno: 01.12.2020 07:30 - Lukáš Frank | foto: facebook tvůrce

Před pár dny vypustil Netflix mezi své diváky druhý díl vánoční komedie Vánoční kronika, ve kterém si Santa Clause opět zahrál Kurt Russel. Byl první díl tak dobrý, že si zasloužil pokračování?

Vánoční kronikaRecenzoval/a Lukáš Frank dne 01.12.2020 07:30. Před pár dny vypustil Netflix mezi své diváky druhý díl vánoční komedie Vánoční kronika, ve kterém si Santa Clause opět zahrál Kurt Russel. Byl první díl tak dobrý, že si zasloužil pokračování? Hodnocení: 3.5
Vánoční kronika
The Christmas Chronicles
Komedie / Fantazie / Rodinný / Dobrodružný
USA, 2018 , 104 min.

Režie: Clay Kaytis
Scénář: David Guggenheim
Kamera: Don Burgess
Herci: Oliver Hudson, Kimberly Williams-Paisley, , David Kohlsmith, Judah Lewis, Darby Camp, Kurt Russell, Jameson Kraemer, Lauren Collins, Jonathan Kim, Glen McDonald, Danielle Bourgon, Tony Nappo, Martin Roach, Lamorne Morris

Vánoční kronika hodnocení na Kinobox.cz: 71.96 %
Milovníci Vánoc, kteří už od září nosí svetry se soby a na každém rohu si prozpěvují Last Christmas, se nikdy nenechají připravit o svůj tradiční příjem nejen vánočních klasik, ale také vánočních filmových novinek. Z těch se mohou postupem času stát klasiky, ale u většiny z nich si přejeme, aby zapadly hlouběji než Santovy sáně při odjezdu ze severního pólu. Problémem těchto filmů je přeslazenost, až příliš okatá kýčovitost, naivita, plochost děje, jednoduchost dialogů a naprostá absence jakékoliv originality. Přesto v posledních letech vzniklo několik vánočních filmů, které určitě stojí za vidění. Ať už je to animovaný Klaus nebo finská Legenda o Vánocích, které se věnují Santovým začátkům nebo právě Vánoční kronika, která ukazuje s nadsázkou jeho možná nejzábavnější léta.

Judah Lewis ve filmu Vánoční kronika / The Christmas Chronicles
© Netflix
Příběh nezačíná zrovna optimisticky, a to proto, že se hlavní hrdinové Kate a Teddy (Darby CampJudah Lewis) po smrti otce odcizili a jejich sourozenecká sympatie stagnuje na bodu mrazu. Moc tomu nepomáhá ani fakt, že jejich matka (Kimberly Williams-Paisley) je natolik zaměstnaná, že nestíhá tento upadající vztah urovnat nebo zlepšit.

Když je do práce povolána i na Štědrý večer, přemluví malá Kate bratra, aby jí pomohl natočit na kameru samotného Santu Clause. Tomu se zpočátku nechce, ale nakonec sestře vyhoví a společně mu nachystají past. Ani jeden se ale nezamyslí nad tím, co budou dělat, když se do ní tento typický symbol nejen amerických Vánoc chytí! Začíná tak zběsilá jízda plná zážitků, o kterých se filmovým dětem ani nezdálo a samozřejmě i dojde na otázku, proč je důležité věřit.

Kurt Russell ve filmu Vánoční kronika / The Christmas Chronicles
© Netflix
No dobře, ani tohle nezní zrovna originálně a v podstatě od začátku je jasné, kudy se celý film bude ubírat a jak vlastně skončí. Ale tahle vánoční jízda má jedno velké eso v rukávu, a tím je Kurt Russell, který překvapivě opustil role drsných chlápků a naprosto jedinečně ztvárnil symbol Vánoc Santu Clause. Každou scénu, ve které se objeví, si strhne pro sebe a velice vtipně vyvrátí spoustu mýtů, které se o jeho osobě dlouhá léta vypráví. Divák tak nemusí koukat na bodrého obtloustlého dědu se sněhobílým plnovousem pronášející za každou větou Ho! Ho! Ho!, ale na hláškujícího týpka v nejlepších letech, který si sám ze sebe umí udělat srandu a ještě k tomu perfektně zpívá a tančí. Kdo kdy viděl, že by byl Santa takový showman?

Vánoční kronika se čas od času nevyhne nějakému tomu klišé, místy tlačí na city a občas trošku okatě moralizuje. Někdy taky balancuje na hraně kýče, který se ale ve většině případů přehoupne na stranu únosné snesitelnosti. Všechny tyhle zlozvyky svátečních filmů ale okamžitě zapomenete ve chvíli, kdy se na plátně (nebo spíš obrazovce) objeví Santa Claus a strhne diváka na svou stranu.

© IMDb
Ale aby to nebylo o něm, je nutné ocenit i vizuální efekty a vlastně kompletní pestrobarevnou výpravu, která do celého filmu tak nějak zapadá a perfektně se hodí. Necelé dvě hodinky utečou jako voda a zabaví tak nejen děti, které ocení povedené soby a roztomilé Santovy skřítky, ale i dospělého diváka. Jedná se tak o ideální rodinný film, který si pustíte před nebo mezi vánočními svátky.

Vánoční kronika je jasnou kometou, která může na poli vánočních filmů zářit ještě dlouhou dobu a je možné, že se časem stane oblíbenou klasikou. Zpracování a výrazně sympatická postava Santy Clause zaručuje řemeslně i emočně perfektně odvedenou práci, která úspěšně vybočuje z řad otravných vánočních taškařic. Při troše štěstí a talentu tvůrců bude mít série dále z čeho čerpat a snad nevyčpí jako purpura na plotně.

Oficiální trailer filmu Vánoční kronika / The Christmas Chronicles