Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Bibliotheque Pascal

Recenze: Bibliotheque Pascal

Vydáno: 27.09.2010 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Daniel Patras | foto: facebook tvůrce

Bibliotheque Pascal je svěží maďarský umělecký film, který chce oslovit fanoušky magického realismu a surrealismu a daří se mu to. Svou pestrostí a hravostí si ale zadělává na problémy spojené s nevyvážeností diváckého zážitku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Po chmurném severském dramatu Submarino se krátce nato čeští distributoři rozhodli zařadit na program českých kin další evropský umělecký počin, který zaujal na letošních evropských filmových festivalech. Na Letní filmovou školu v Uherském hradišti si Bibliotheque Pascal přijel uvést sám nadějný maďarský režisér Szabolcs Hajdu, doposud nejvíc známý snímkem Bílé dlaně.
Jakoby se však Szabolcs Hajdu viděl ve starším bardovi maďarského filmu, Bélovi Tarrovi. Alespoň co se týče drobně pohrdavého vztahu k příběhu, který v tomto snímku plní druhořadou úlohu, ačkoliv, na rozdíl od Tarra, se nedá přehlédnout. Dle slov režiséra už byla podobná témata zpracována tisíckrát a velmi snadno v minulosti sklouzávala do klišé. Příběhová kostra tak slouží především jako základní nit, na kterou jsou postupně věšeny kilogramy hravých, především vizuálních, nápadů, které tendence ke klišé zdařile zadupávají.
Tahle nit je utkána z několika nesourodých částí, takže snímek působí takřka jako povídkový film, jehož jednotlivé epizodky mají na diváka úplně jiný dopad. Mám takovou žánrovou nevyhraněnost (respektive směsku) celkem rád, ačkoliv zde to působí malinko křečovitě. Je tu část jak z akčního thrilleru, pak je tu komedie, trocha absurdity, gangsterka, drama nebo erotický mysteriózní thriller, a to všechno v obalu podivné road-movie pohádky stavějící na četných surrealistických vložkách, které nepostrádají přirozenost (většinou), efekt překvapení, vtip a krásu. Je jen na divákovi, jestli na tuhle hru přistoupí.
Nedá se říct, že by zmíněná nesourodost měla být nějakým zásadním negativem, ačkoliv tak může působit. Zapadá totiž do koncepce filmu, jehož příběh vypráví hlavní hrdinka Mona. Ta se snaží svým pestrým vyprávěním u rumunského úředníka získat zpátky svou dcerku poté, co se stala obětí obchodu s bílým masem a dostala se tak postupně až do Anglie, kde byla zavlečena do ujeté Pascalovy bibliotéky, “literárního“ klubu pro velmi náročné zákazníky.
Rozdílnosti jsou tedy odkazem na fakt, že dvacet let od pádu totality stále panují kulturní rozdíly napříč Evropou. Nejde však jen o nesourodost žánrovou, ale i vizuální a hudební. Některé záběry jsou vypiplané do posledního detailu, plné barev, další zase syrové. Hudba hrající během scén ve východní Evropě je typická balkánská muzika říznutá jazzem (nebo tedy spíš typický jazz říznutý balkánskou muzikou) a na západě zase šanson říznutý jazzem bez balkánské muziky, a to je rozdíl!
Přesto všechno ale je i čas na nudu, protože to skvělé trvá většinou krátce a to nezajímavé déle. Ačkoliv se může z traileru zdát, že je film neutuchající jízda na horské dráze, není to tak úplně pravda. Problém tedy vidím v nevyváženosti snímku. Vlastně jedna věc vyvážená je, ale ta mě trápí ze všeho nejvíce. Bibliotheque Pascal neví, jestli být bláznivou jízdou vizuální extravagance, která si nebere servítky, nebo zda má být seriózním dramatem o trhu s lidským masem a sondou do problémů společnosti.
Osobně preferuji upřednostnění první varianty, neboť souhlasím s režisérem o nadužívání podobného tématu v řadách nejen festivalových filmů. Ono rutinní drama však přesto dostává poměrně hodně prostoru a po namlsání některými scénami jsem se těžko přemáhal k udržení pozornosti, zvlášť když samotní herci (jinak standardní kvality) většinou charismatem zrovna nepřetékají, včetně hlavní postavy ztvárněné Orsolya Török-Illyésovou, která je sice stylová, ale nějaký soucit a sympatie nevzbudí. Jiná káva je to u Andi Vasluiana alias Viorela, který plní v příběhu zásadní roli, ale na plátně se bohužel moc dlouho nezdrží.
Další kopanec nastává na závěr filmu, kdy se snímek opět vrací k úředníkovi a převrátí celkové vyznění Bibliotheque Pascal vzhůru nohama a vlastně není úplně jasné, jestli je to vzhůru nohama, nebo hlavou dolů. Divák aby si asi vybral, co je mu milejší.
Celkově se však jedná o nevšední snímek, který si zaslouží pozornost zejména pro své krásně ztvárněné snové záběry, hravost, výtečnou imaginaci samotné Pascalovy bibliotéky, některé roztomilé absurditky připomínající tvorbu Roye Anderssona (nepřátelské pohledy na pláži nebo dechový orchestr v Anglii) a žánrovou pestrost. A tohle všechno jsou bonusové prvky jinak vcelku průměrně povedeného dramatu o trhu s lidmi, které ho činí nadprůměrným.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 26. 4. 2024 - 2. 5. 2024
TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi Drtivou většinu z aktuální televizní nabídky tvoří snímky u nás zapomenuté, prakticky neznámé a jen těžko sehnatelné. Nejatraktivnějším tipem je nicméně premiéra prequelu ságy Kingsman s podtitulem První mise. čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 17. týden
Kinopremiéry: Rivalové Kristian a lesní vrah jsou fantastická parta Druhý týden za sebou obohatí programy kin desítka novinek, opět ale platí, že širší publikum bude zajímat jen naprostý zlomek. Tím nejatraktivnějším je sportovní romance Rivalové, někdo se ale chytí i na velmi brutální akci.... čtěte zde
Vydáno: 24.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 16. týden
Top 20 ČR: Čínský animák a Brouček vedou Čínský animák Jak zachránit draka převálcoval konkurenci včetně nové české komedie Prázdniny s Broučkem o jedné obyčejné rodince, která si vyjede na dovolenou starým karavanem po dědovi. čtěte zde
Vydáno: 23.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 16. víkend
Box office: Občanská válka je znovu první Dystopický thriller Občanská válka je novým indie hitem společnosti A24, který oslovil řadového amerického diváka. Nestačily na něj ani novinka Guye Ritchieho nebo horor Abigail. čtěte zde
Vydáno: 22.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Občanská válka 6/10
Recenze: Sugestivní akční road movie Občanská válka je až překvapivě apolitická Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států. čtěte zde
Vydáno: 21.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu