Už několik let čeká filmový svět na pecku Roberta Zemeckise, která všem divákům vyrazí dech a zapůsobí na ně minimálně tolik jako jeho vizionářská díla z minulého století. Dokázal to režisér Návratu do budoucnosti svým nejnovějším snímkem The Witches?
Robert Zemeckis už několikrát ukázal, že je výborný režisér. Jeho filmové portfolio z konce minulého století čítá několik titulů, z kterých se postupem času staly tituly kultovní. Stačí si vzpomenout na trilogii
Návrat do budoucnosti, legendárního
Forresta Gumpa, vizuálně strhující
Smrt jí sluší nebo nadčasovou
Falešnou hru s králíkem Rogerem. V novém tisíciletí se mu ale nedařilo na svoje tehdejší úspěchy zcela navázat. Jeho poslední film
Vítejte v Marwenu prošuměl kinosály tak rychle jako působení našeho říjnového ministra zdravotnictví. Nabízí se tedy otázka, jestli má stále co nabídnout.
© Radio Times
Pro svůj nový film si vybral materiál, který má předlohu v dětské knížce
Roalda Dahla s názvem
The Witches. Dahlovy příběhy byly zpracovány s větším nebo menším úspěchem už několikrát –
Burtonův Karlík a továrna na čokoládu nebo
Spielbergův Obr Dobr. Tato kniha byla filmově
zpracována docela děsivou formou už v roce 1990. Zemeckise asi zaujala a snažil se vytvořit vizuálně inovativní film pro moderní publikum. Trailery nevypadaly špatně, ale žádné velké očekávání nevzbuzovaly.
Příběh se odehrává v 60. letech a točí se kolem osiřelého chlapce (Jazhir Bruno), kterého se ujme jeho babička (
Octavia Spencer). Po střetu svého vnuka s čarodějnicí se rozhodne odvést ho do bohatého přímořského letoviska, kde ale shodou okolností probíhá slet čarodějnic, který zorganizovala nejvyšší čarodějnice (
Anne Hathaway), která chce uskutečnit své nekalé plány. Je tohle materiál pro hodinu a třičtvrtě dlouhý film?
© HBO
Příběh je slabý a tváří se jako pohádkový, ale k pohádce má daleko. Film je často natahovaný zcela zbytečnými replikami, které z úst vypouští hlavně
Octavia Spencer v roli starostlivé babičky. Neustále opakovaná fakta příběh kupředu neposouvají, naopak z něj dělají jednodušší podívanou, což může po nějaké době odradit dospělého diváka. S přesností nejde určit, jakému divákovi je film určen. Příliš malé děti stoprocentně vyděsí scény s čarodějnicemi a je téměř jisté, že se díky tomu snímek mezi jejich oblíbené nezařadí. Pro starší děti by mohly být tyto scény naopak zase málo děsivé. Dospělému může vadit chabý a jednoduchý scénář.
Vizuálně je film hodně povedený. Na to už jsme koneckonců u Zemeckise zvyklí. Postavy čarodějnic jsou vykresleny do nejmenších detailů a jsou opravdu dostatečně děsivé. Šedesátá léta filmu i celému příběhu velice sluší. Snímek je hodně barevný a je vidět, že si na něm tvůrci hodně vyhráli, protože se na něj opravdu hodně příjemně kouká. Žánrově je film bohužel hodně rozpolcený a neumí si pořádně vybrat, na kterou stranu se přidat. Chvíli si hraje na pohádku s roztomilými zvířátky, chvíli se snaží poučovat a vzdělávat a nejednou se dotkne i hororového žánru. I to hodně přidává na celkové roztříštěnosti snímku.
© HBO
Anne Hathaway si svoji zápornou roli extrémně užívá a je tak děsivá, jak jí scénář dovoluje. Kdykoliv se objeví na plátně, strhne na sebe veškerou pozornost a divák hltá každé její slovo. Třešničkou na dortu je její brilantní přízvuk, který je místy až vtipně přehnaný. Objeví se tací, kteří její výkon označí za přehrávání, ale do tohoto filmu se tenhle styl hraní perfektně hodí a nepůsobí vůbec rušivě. Octavia Spencer hraje svou obvyklou roli bodré postarší dámy, a tak nezbývá než říct, že její výkon neurazí ani nenadchne.
The Witches nejsou špatným filmem, ale o přelomové dílo se také nejedná. Katapult Roberta Zemeckise mezi režisérské hvězdy se tedy opět nekoná. Avšak opět potvrdil, že umí natočit vizuálně strhující film, který ale značně pokulhává ve scénáři a příběhu.
The Witches se tak nejspíš stanou, i přes hvězdné obsazení, zapomenutým zářezem v jeho filmových počinech.
Oficiální trailer filmu The Witches (2020)