V tomto článku si seřadíme od nejhoršího k nejlepšímu celovečerní filmy režiséra Jiřího Menzela, který nás opustil minulou sobotu ve věku 82 let.
15.
Kdo hledá zlaté dno
© Česká televize
Doba, kdy
Jiří Menzel natočil toto zapomenuté drama, byla obdobím normalizace, kdy se všichni, kdo chtěli ve filmu pracovat, museli podvolit vládnoucímu režimu, aby mohli dále tvořit. Menzel věděl, že aby mohl pokračovat a navázat na svou tvorbu ze 60. let, musí nejdříve natočit něco, co mu soudruzi schválí. A tak vznikl snímek, kde se mladý Láďa (
Jan Hrušínský) vydává po vojně na stavbu Dalešické přehrady a přitom prožívá problematický vztah se svou dívkou Petrou (
Jana Giergielová). O filmu se nemá smysl více rozepisovat, protože Menzelovi posloužil jen jako oslí můstek k jeho budoucím projektům.
Ukázka z filmu Kdo hledá zlaté dno14.
Donšajni
© Bontonfilm
Místní svůdce a operní režisér Vítek (Jan Hartl) začíná zkoušet Mozartova Dona Giovanniho. Aby měl úspěch, pozve pro chystané představení z Ameriky slavného operního pěvce Jakuba (Martin Huba), který v tomto divadle kdysi začínal. Teď je z něj starší muž se spoustou zdravotních problémů, ale ženy se mu nepřestaly líbit. Jakub začne se souborem zkoušet a zdá se, že představení bude mít velký úspěch. V té době Vítkovi kdosi ukradne auto a to použije při bankovní loupeži. Tu překazí učitelka zpěvu Markéta (Libuše Šafránková). Vítek zjistí, že je bývalou láskou Jakuba a že s ním má dceru. Postará se o to, aby se znovu setkali? (TV Nova)
Tuto "prostopášnou komedii", jak tento film charakterizoval sám režisér, dobová kritika seprala. Shodou okolností šlo o první původní Menzelův scénář, s nímž mu vypomohla Tereza Brdečková a také zde svou poslední filmovou roli vytvořila Jiřina Jirásková.
Česká ukázka filmu Donšajni
13. Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina
© Česká televize
Píše se rok 1941 a v ruské zapadlé vesničce Rudá způsobí rozruch armádní letadlo, které tu nouzově přistane. Hlídáním letadla je pověřen prostoduchý vojín Ivan Čonkin, který až dosud pouze vypomáhal v kuchyni a s armádním drilem nemá valné zkušenosti. Dny ubíhají a vypadá to, že armáda na letadlo i na Čonkina dočista zapomněla. Ivanovi to ale nevadí a život ve vesničce si jaksepatří užívá. Zamiluje se totiž do místní pošťačky Ňurky. Ovšem ne celá vesnice je jeho zdejším pobytem nadšena. Předseda kolchozu Golubjev v něm dokonce vidí vyzvědače. A tak netrvá dlouho a na Čonkina přijde anonymní udání na NKVD a věci naberou rychlý spád. (North Video)
Scénář podle knihy ruského spisovatele Vladimira Vojnoviče napsal Menzelův častý spolupracovník Zdeněk Svěrák. Až na Mariána Labudu hrají ve filmu jen ruští herci, kteří byli předabováni do češtiny. Hlavní roli ztvárnil Gennadij Nazarov. I když jde dnes o polozapomenutý snímek režiséra, ve své době byl divácky úspěšný a byl také nominován na sedm Českých lvů, ale nezískal žádného.
Ukázka z filmu Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina
12. Žebrácká opera
© Česká televize
Lupič Macheath (Josef Abrhám) šéfuje části podsvětí. Je solí v očích svému konkurentovi Peachumovi (Labuda) i jeho spojenci, veliteli policie Lockitovi (Rudolf Hrušínský), zato je milovaným manželem jejich dcer Polly (Barbora Leichnerová) a Lucy (Veronika Freimanová). Osudným se mu stane setkání s prostitutkou Jenny (Šafránková)... Svět Žebrácké opery je světem cynických pletich a podvodů, páchaných pod fasádou měšťáckého poklidu a harmonie. Spojením Havlova brilantního textu s Menzelovým filmařským uměním vzniklo dílo, které diváka pobaví hravostí (v secesním a groteskním ladění), okouzlí atmosférou (specifické tónování obrazu, podmanivá hudba, jemná výtvarná stylizace, výborné herecké výkony včetně účasti Jeremyho Ironse) a zaujme inteligentními dialogy. (Bontonfilm)
Hru Václava Havla režíroval Jiří Menzel na prknech pražského Činoherního klubu v roce 1990. O rok později ji ve stejném hereckém provedení převedl i do filmu. Jako bonus se zde v drobném cameu objevil Jeremy Irons, který zrovna v Praze natáčel film Kafka. Výsledný film se nakonec příliš nelíbil ani Václavu Havlovi, ani samotnému Menzelovi, který ho v té době považoval za svůj nejhorší.
Film Žebrácká opera
11. Obsluhoval jsem anglického krále
© Česká televize
Tématem Hrabalova slavného románu je životní dráha číšníka, později hoteliéra a nakonec cestáře v době politických zvratů první půle dvacátého století. Mnohokrát v životě pocítí, že jím druzí opovrhují pro malý vzrůst, pro sympatie k Němcům, pro jeho češství, proto, že má původ odloženého dítěte, i pro osobitou životní filozofii. Nikdy však nezatrpkne, neoplácí nenávistí, nemstí se. Touží po bohatství a uznání ve své profesi, touží po milující ženě - ale dostává se mu jich jen krátce. Není uznán ani jako árijec, ani jako milionář... (oficiální text distributora)
Vznik tohoto filmu provázel vleklý spor s Karlem Kachyňou, jemuž Hrabal přislíbil práva na zfilmování. Menzel mohl snímek realizovat až po Kachyňově smrti. Hlavní postavu Jana Dítěte vytvořil od 18 do 38 let bulharský herec Ivan Barnev a potom Oldřich Kaiser. Z 12 nominací na Českého lva jich snímek získal pět: za nejlepší film, režii, vedlejšího herce (Martin Huba), kameru (stál za ní jako u většiny Menzelových filmů Jaromír Šofr) a filmový plakát.
Ukázka z filmu Obsluhoval jsem anglického krále
10. Zločin v šantánu
© Česká televize
V této hudební komedii z roku 1968 se Menzel podruhé (po povídkovém filmu Zločin v dívčí škole) spojil se spisovatelem Josefem Škvoreckým, který si ve filmu střihl menší roli rektora. Film točící se kolem krádeže perlového náhrdelníku v nočním kabaretu stojí především na hudebních výstupech představitelky hlavní role Evy Pilarové a dvojice Jiří Suchý a Jiří Šlitr, jinak vůdčí osobnosti divadla Semafor, kteří zde také hrají role mylně obžalovaného a jeho obhájce. Šlitr byl zároveň autorem hudby, zatímco Suchý písňových textů a spoluautorem scénáře. Herecky zde debutovali Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak. Svou jedinou filmovou roli zde ztvárnil Jiří Grossman, kolega Suchého a Šlitra ze Semaforu.
Ukázka z filmu Zločin v šantánu
9. Báječní muži s klikou
© Filmové studio Barrandov
Kočující eskamotér a kouzelník bez peněz, zasněný fotograf a komik z lidového kabaretu - několik nadšenců, kteří obětovali „oživlým obrázkům“ nejen své finanční prostředky, ale často i celý život, stáli u zrodu zázraku, kterému se říká kinematografie. V postavách tří hlavních hrdinů Pasparteho, Kolenatého a Šlapeta lze snadno rozpoznat tři průkopníky filmového podnikání u nás – zakladatele prvního pražského kina Viktora Ponrepa, prvního českého filmového producenta, režiséra a kameramana Jana Kříženeckého a prvního českého filmového herce Josefa Švába Malostranského. Tvůrci se pokusili netradičním způsobem vzdát hold těmto průkopníkům filmového umění, jejichž jména už v široké veřejnosti málem upadla v zapomnění. (oficiální text distributora).
Svou poctu filmu jako takovému natočil Menzel v roce 1978. Hráli v ní Rudolf Hrušínský, Vladimír Menšík a sám režisér. Báječní muži s klikou jsou neprávem opomíjeným dílem v Menzelově filmografii.
Ukázka z filmu Báječní muži s klikou
8. Konec starých časů
© Česká televize
Film Jiřího Menzela podle stejnojmenného románu Vladislava Vančury je úsměvným vyprávěním, které nás přenese do doby prvních let samostatné republiky. Novými majiteli šlechtických sídel se tehdy stávali zbohatlíci, kteří sice měli peníze, neměli však noblesu starých zámeckých pánů. Jednoho dne se u poválečného regenta Stoklasy na zámku Kratochvíle objeví domnělý ruský kníže Alexej Megalrogov. Galantním chováním okouzlí celou společnost a do přízemní reality přinese romantiku starých časů, která však má své dny už sečtené... (Česká televize).
V hlavní roli fanfarónského knížete exceloval Josef Abrhám. Jiří Menzel dostal za film cenu za režii na festivalu v Montrealu.
Ukázka z filmu Konec starých časů
7. Na samotě u lesa
© Česká televize
Hromadný víkendový útěk z měst na venkovské chalupy byl jedním z průvodních jevů českého "konsolidačního" socialismu. Také rodina Lavičkova touží mít vlastní útočiště. Naskytne se vhodný objekt, není ani příliš drahý, má to ovšem háček: v domku hodlá dožít děda Komárek, nefalšovaný vesnický samorost. Jenomže co by Pražáci neudělali kvůli chalupě! Vezmou ji zkrátka i s dědou... Svého času velmi úspěšnou a stále oblíbenou komedii natočil v roce 1976 Jiří Menzel podle námětu a scénáře Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Role dědy Komárka s jeho typickými průpovídkami ("A chčije, a chčije.") patří k těm, jimiž se Josef Kemr snad nejvíc vryl do paměti diváků. (FTV Prima)
Ústřední manželskou dvojici hráli Zdeněk Svěrák a Daniela Kolářová.
Ukázka z filmu Na samotě u lesa
6. Rozmarné léto
© Česká televize
Poetický příběh se odehrává v říčních lázních Krokovy Vary na slezské řece Orši. Majitel malé osvěžovny, požitkářský Antonín Důra, tráví deštivé červnové dny rozkošnicky malicherným pseudofilozofováním ve společnosti svých přátel – introvertního, idealistického abbého Rocha a racionalistického majora Huga. Rozruch do života lázeňských povalečů vnese kočovný kouzelník Arnoštek se svou asistentkou Annou. Trojice okouzlených stárnoucích mužů marně pokouší získat srdce krásné dívky. Antonínova manželka Kateřina je zase očarována mladým Arnoštkem… (Zlín Film Festival)
Druhým Menzelovým setkáním s Vladislavem Vančurou bylo Rozmarné léto, stojící na poetickém Vančurově jazyku a hereckých výkonech. Nezapomenutelné výkony zde ztvárnili Rudolf Hrušínský ( "Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným..."), Vlastimil Brodský, František Řehák, Míla Myslíková, Jana Preissová a sám režisér v roli potulného komedianta Arnoštka. Jiří Menzel získal v roce 1968 za Rozmarné léto hlavní cenu Křišťálový glóbus na MFF v Karlových Varech.
Ukázka z filmu Rozmarné léto
5. Slavnosti sněženek
© Filmové studio Barrandov
Nezapomenutelný spor dvou mysliveckých spolků nad zastřeleným kancem. Povídka je vlastně portrétní miniaturou sousedů, s nimiž Bohumil Hrabal žil uprostřed chatové oblasti v Kersku nedaleko Prahy. Většina literárních postav má svůj reálný a živý předobraz. S neopakovatelným vypravěčským stylem spisovatele a skvělou profesionální technikou režiséra se před vašima očima rozvíjí nostalgická, ale především hluboce lidská freska žánrových příběhů lidí a lidiček žijících v Polabí. Znovu ožívají pan Franc, Leli, rodina hostinského z Hájenky a nezapomenutelný příběh sporu dvou mysliveckých jednot nad zastřeleným kancem. Ve filmu se snoubí poetično s realistickým popisem, stylizovaná nadsázka s humornou drobnokresbou, události veselé s událostmi smutnými. (oficiální text distributora)
Hlavní role zde ztvárnili Menzelovi oblíbení herci, s nimž opakovaně rád spolupracoval: Rudolf Hrušínský, Jaromír Hanzlík, Josef Somr, Petr Čepek, Rudolf Hrušínský ml., Libuše Šafránková a Jiří Schmitzer.
Ukázka z filmu Slavnosti sněženek
4. Postřižiny
© Česká televize
Správce pivovaru Francin si někdy připadá jako štvanec. Chtěl by se co nejvíc zavděčit správní radě podniku, aby si uchoval místo, a současně touží po klidném štěstí se svou krásnou ženou Maryškou. A právě Maryška je pro něj kámen úrazu. Vášnivá milovnice života příliš nedbá na společenské konvence, na druhé straně ji ale všichni členové správní rady zbožňují. Francin tedy neví, jak zakročit. A do toho se k nim ještě nastěhuje jeho ukřičený bratr Pepin, jehož nápady na Maryšku působí jako magnet! Ti dva spolu vyvádějí věci, že by se pan správce radši neviděl… (Zlín Film Festival)
Postřižiny nemá smysl více představovat, protože patří k divácky nejoblíbenějším a v televizi nejčastěji reprízovaným režisérovým snímkům. Nezapomenutelné postavy zde vytvořila plejáda herců v čele s Jaromírem Hanzlíkem v roli hlasitě výřečného strýce Pepina a Magda Vášáryová v roli půvabné Francinovy ženy Maryšky.
Trailer filmu Postřižiny
3. Skřivánci na niti
© Filmové studio Barrandov
Skřivánky na niti natočil v roce 1969 Jiří Menzel na motivy povídek z knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet (1965). Dvacet let zůstal film uzavřen v trezoru, protože odkrýval skutečnosti padesátých let, jež měly zůstat skryty. Jeho děj se odehrává v kladenských ocelárnách, kam byli posíláni na brigádu "političtí provinilci" (živnostníci, intelektuálové i lidi pevní v náboženské víře). Vedle nich pracují na šrotišti i ženy a dívky, uvězněné za pokus o útěk za hranice, tzv. "kopečkářky". Celý film je jediným pásmem paradoxních, někdy groteskních, jindy lyrických situací. Adekvátně zachycuje Hrabalovu snahu přenést na čtenáře - a nyní i na diváka - vzrušení z nevyčerpatelnosti a krásy života, překonávajícího i ty nejhorší překážky v době bezohledné a prolhané diktatury, kterou současně zdánlivě nenápadně, leč rozhodně odsuzuje. (oficiální text distributora)
Film, který Menzelovi zajistil na pět let filmový distanc. Rehabilitace se ve velkém stylu dočkal v roce 1990, kdy získal na mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně hlavní cenu Zlatého medvěda, což bylo unikátní pro snímek starý dvacet let. Svou druhou velkou filmovou roli tu vytvořil Václav Neckář a spolu s ním Jitka Zelenohorská. Ve vedlejších rolích pak zářil obvyklý menzelovský ansámbl v čele s Rudolfem Hrušínským a Vlastimilem Brodským.
Ukázka z filmu Skřivánci na niti
2. Vesničko má středisková
© Česká televize
Mentálně opožděný družstevní závozník Otík Rákosník (János Bán) způsobuje svému řidiči, panu Pávkovi (M. Labuda), jeden malér za druhým. Pávek je chápavý a trpělivý, ale jen do jisté snesitelné míry. A ta se naplní, když kvůli Otíkovi Pávek při couvání zbourá betonový sloupek jednoho pražského chalupáře. V té době zrovna Otík dostane nabídku, aby svou chalupu vyměnil za byt v Praze. Chudák chlapec netuší, že na jeho domek si brousí zuby vlivný pražský ředitel. Než by měl ale od Pávka přestoupit k cholerickému vzteklounovi Turkovi (P. Čepek), to se raději přestěhuje do velkoměsta…Komedie scenáristy Zdeňka Svěráka a režiséra Jiřího Menzela patří mezi nejúspěšnější české filmy osmdesátých let. S úspěchem se promítala v řadě evropských i zámořských zemí, získala na 10. mezinárodním filmovém festivalu v Montréalu Zvláštní cenu poroty a byla nominována na Oscara. (oficiální text distributora)
Snímek není třeba dlouze představovat, protože patří spolu s Na samotě u lesa a Postřižinami mezi jeho divácky nejoblíbenější. Vedle skvělých herců (nemohli zde opět chybět otec a syn Hrušínští a tentokrát i vnuk Rudolf Hrušínský nejml.) to byl především Svěrákův scénář s řadou zlidovělých hlášek (Vy jste se zase kochal, že jo, pane doktore. To neděláš dobře s tou sirkou, Jaromíre.), které z filmu činí nesmrtelné dílo české komedie.
Ukázka z filmu Vesničko má středisková
1. Ostře sledované vlaky
© Filmové studio Barrandov
Film Ostře sledované vlaky natočil Jiří Menzel podle stejnojmenné novely Bohumila Hrabala. Děj se odehrává za druhé světové války, v době, kdy se lidské vlastnosti projevují stejně jako v době hlubokého míru, jenom jsou v konfrontaci s válečným děním lépe vidět. Vypráví příběh mladičkého eléva Miloše Hrmy, který na malé železniční stanici přes své milostné problémy dospívá na práh mužství... (oficiální text distributora)
Málokdy a málokomu se vydaří takový režijní celovečerní debut, jaký se povedl mladému - sotva třicetiletému - Menzelovi. Kromě nezapomenutelných hereckých výkonů Václava Neckáře v hlavní roli Miloše Hrmy a Josefa Somra ve vedlejší roli výpravčího Hubičky to je zvláštní poetičnost a lyričnost, která byla jedním z Menzelových trademarků, vedle špičkového obsazení většiny jeho snímků herci, s nimiž režisér opakovaně a rád spolupracoval a také kvalitní literární předlohy a scénáře, o něž se mohl opřít. Ostře sledovaným vlakům pak jistě k zisku ceny Americké filmové akademie pomohl i černobílý obraz dodávající mu ráz artového filmu. Po Obchodu na korze šlo teprve o druhý a zároveň poslední Oscar pro Československo. Když Menzel z rukou Dannyho Kaye přebíral ocenění, řekl při své krátké děkovné řeči, že je šťastný, že se Američanům líbil český film.
Ukázka z filmu Ostře sledované vlaky