Začátek července je v tuzemských televizích extrémně slabý a dramaturgové v něm nabízejí převážně stokrát viděné reprízy. V našem výběru tak musely dostat přednost méně výrazné žánrovky a zapomenuté snímky.
Looney Tunes: Králíkův útěk (
Looney Tunes: Rabbits Run) (sobota 4. 7., Nova Cinema, 06.45 - 08.10)
© Microsoft
Pět let staré animované dobrodružství je nejen u nás skoro neznámé a ono se ani není co divit. Režírující
Jeff Siergey v něm totiž nepředvádí absolutně nic nového a spoléhá de facto jen a pouze na slavnou značku, která věrné publikum naláká. Soustředil se navíc především na dětské publikum, takže je nutné počítat s jednoduchým až primitivním příběhem, infantilním a nenáročným humorem a značnou barevností. Na druhou stranu s tím ale ruku v ruce jdou svižné tempo, střídmá stopáž, v níž není prostor na extrémní nudu a neustálá akce. Kvalitu ovšem zbytečně sráží ne úplně dokonalá animace, která neodpovídá době vzniku a notně otravné písně, které jsou úplně bez nápadu. Na škodu je i to, že tvůrci se na tak malý prostor pokusili umístit všechny známé postavy z oblíbeného universa, což moc dobře nefunguje. Příjemné víkendové probouzení pro ty nejmenší.
Zajímavost: Dosud jde o poslední celovečerní film Looney Tunes, který mířil rovnou na video.
Originální trailer filmu Looney Tunes: Králíkův útěk / Looney Tunes: Rabbits Run
Rychlý jako vítr (
Ostwind) (sobota 4. 7., ČT :D, 15.40 - 17.25)
© Spielfilm.de
Německý dobrodružný snímek u nás není příliš známý, v zahraničí je na tom ale o něco lépe. Režírující
Katja von Garnier v něm toho moc neřešila a spoléhala se jen na univerzální, zároveň však předvídatelný, infantilní a trochu naivní příběh, který potěší spíše menší a dorůstající divačky. Opřít se ale mohla i o nádhernou kameru
Torstena Breuera, krásně zvolené lokace a o koňského hrdinu v hlavní roli, který působí majestátně a milovníci těchto zvířat ho nepochybně ocení. K dobru budiž připsány i realistické dialogy, jen minimum kýčovitosti, svižné tempo, relativně střídmá stopáž a sympatická hlavní lidská postava, kterou ztvárnila
Hanna Binke. Jediné, co zamrzí, je to, že snímek není výraznější, drží se zbytečně při zemi a v některých věcech je extrémně nevěrohodný. Příjemná a nenáročná jednohubka na sobotní odpoledne.
Zajímavost: Na festivalu v Mnichově v roce 2013 získal film dětskou mediální cenu Bílý slon v kategoriích režie a mladá herečka.
Originální trailer filmu Rychlý jako vítr / Ostwind
Zlatovláska (neděle 5. 7., ČT1, 13.05 - 14.20 / ČT :D, 13.05 - 14.20)
© IMDb
Československá normalizační pohádka je možná trochu nedoceněná a postupem času i relativně opomíjená. Režisérka a scenáristka
Vlasta Janečková v ní vycházela z klasické podoby od
Karla Jaromíra Erbena, a i když točila jen pro televizi, komorního prostředí dokázala využít na maximum. Ohromí především úchvatnou a kouzelnou atmosférou, v rámci možností hodně solidní výpravou, asi nechtěně bizarními kostýmy, kýčovitými, leč roztomilými loutkami, svižným tempem a potřebně krátkou stopáží, v níž je čas jen na to nejpodstatnější. Problematičtější je to s hudební složkou, za kterou je zodpovědný
Angelo Michajlov, která je plná chytlavých a moc dobře otextovaných písní, jenže s přibývajícím časem je jich čím dál víc a jsou na úkor dialogů, takže se snímek mění spíše na muzikál, což ne každému sedne. Jen škoda, že tu chybí humor a tvůrci se berou až moc vážně. Vše naštěstí kompenzuje výborné obsazení, v němž hrají prim výborný
Petr Štěpánek a velmi dobrá, i když možná trochu nesympatická
Jorga Kotrbová, které doplňují třeba
Jiří Holý,
Ladislav Pešek nebo
Marie Rosůlková. Ideální rodinný relax po nedělním obědě.
Zajímavost: Všichni herci písně nazpívali sami, jen
Kotrbovou zastoupila
Jitka Molavcová.
Ukázka z filmu Zlatovláska
Princ a chuďas (
The Prince and the Pauper) (pondělí 6. 7., Nova, 08.00 - 09.55 / středa 8. 7., Nova Cinema, 05.20 - 07.10)
© Amazon.com
Miléniový britsko-maďarský snímek sice vychází z pohádkového námětu a povídky
Marka Twaina, ve výsledku ale má blíž k rodinnému filmu. Režírující
Giles Foster se v něm totiž pokusil o určitou realističnost, a jelikož měl k ruce pouze televizní možnosti a rozpočet, soustředil na hodně komorní pojetí. V něm spoléhal především na dobře napsané dialogy, sympatické postavy, svižné tempo, střídmou stopáž a v rámci možností i na solidní výpravu a pěkné kostýmy. Příběh je tedy klišovitý a značně předvídatelný, díky slušné atmosféře a velmi jemnému humoru to ale tolik nevadí. Spolehlivé je i obsazení, v němž září
Aidan Quinn a
Alan Bates, s nimiž perfektně drží krok dětští představitelé
Jonathan Timmins a
Robert Timmins. Snímek tak nejvíce sráží jeho nevýraznost a občas velmi silná historická nevěrohodnost. Neškodná záležitost ke svátečnímu probouzení.
Zajímavost: Snímek vznikl v produkci televize Hallmark.
Originální trailer filmu Princ a chuďas / The Prince and the Pauper
Čarodějné námluvy (pondělí 6. 7., ČT1, 11.35 - 12.50)
© Česká televize
Tuzemská televizní pohádka z druhé poloviny devadesátých let je dnes zcela zapomenutá, přitom jde o jednu z nejlepších žánrovek v porevoluční historii. Možná je to tím, že režírujícímu
Vladimíru Drhovi se do ní podařilo dostat několik výtečných jinotajů a metafor a nebere se vůbec vážně. Tím pádem je celý humor v dobrém slova smyslu bláznivý a není určen úplně těm nejmenším divákům, kteří nepochopí všechny narážky a velké množství hlášek. Krom toho zaujme tvůrce celkovým nadhledem, pohodovou atmosférou, svižným tempem, absolutním vyhýbání se různým klišé a také tím, že na snímku není znát celková televiznost a působí poměrně majestátně, v rámci možností i velkolepě a rozhodně ne komorně. Excelentní je též obsazení, v němž hlavní role ztvárnili
Nela Boudová a
Ondřej Vetchý, mezi nimiž funguje potřebná chemie, všechny ale převyšuje fenomenální
Petr Nárožný. Možná, že té šílenosti a bizarností je chvílemi až moc, to ale v rámci nastavené stylizace až zas tolik nevadí. Neprávem opomíjený počin.
Zajímavost: Scénář k filmu napsal
Jan Lekeš, partner
Nely Boudové.
Ukázka z filmu není dostupná.
Studená válka (
Zimna wojna) (pondělí 6. 7., ČT art, 22.40 - 00.05)
© Facebook tvůrce
Polsko-francouzsko-britské romantické drama způsobilo před dvěma lety příjemný šok, když se dostalo do nejužšího oscarového výběru v kategorii Nejlepší film. Stejné pocty se dočkal i režisér a spoluscenárista
Pawel Pawlikowski, který se pro změnu ocitl mezi pěticí nominovaných režisérů. A nebyla to jen jakási úlitba a snaha o rozčeření konzervativních vod, protože právě on je hlavní hvězdou snímku. Ústřední zápletka totiž není tak strhující ani originální a naopak je dost předvídatelná a svým způsobem nezajímavá. Nejvíc tak upoutá formální stránka, která sestává z nádherné a taktéž na Oscara nominované černobílé kamery
Lukasze Zala a s ní související precizní vizuální stránkou, velmi specifické dobové atmosféry, hypnotické hudby, trochu zúženého obrazového formátu a v neposlední řadě i pomalého tempa. Titulní role ztvárnili velmi dobří
Joanna Kulig a
Tomasz Kot, mezi nimiž funguje potřebná chemie. Někomu ovšem bude vadit určitý chlad a nedostatek emocí, které jsou záměrně upozaděny. Tip týdne, o němž více prozradí naše
recenze.
Zajímavost: Kot se kvůli roli naučil hrát na piano.
Český trailer filmu Studená válka / Zimna wojna
Čtvery Vánoce (
Four Christmases) (středa 8. 7., Nova Cinema, 20.00 - 21.45 / čtvrtek 9. 7., 14.20 - 16.00)
© IMDb
Patnáct let stará romantická komedie je na zahraničních databázích hodnocena o něco lépe než u nás, i když ani tam to není žádná sláva. Režírující
Seth Gordon v ní natočil počin, který uspokojí ty nejméně náročné diváky, protože de facto nemá moc co nabídnout. Příběh je zoufale předvídatelný a epizodický, většina humoru je nenápaditě prostá a bohužel nechybí ani několik trapných vtipů a ani atmosféra není tak sváteční, jak by název evokoval. Kapitolou sama o sobě pak je samotný závěr, který je křečovitě moralizující a nechtěně směšný a seriózní. K pozitivům patří svižné tempo a velmi krátká stopáž. Největším lákadlem pak je obsazení, v němž nechybí
Vince Vaughn,
Reese Witherspoon,
Robert Duvall,
Sissy Spacek,
Jon Voight nebo
Jon Favreau. S notnou dávkou tolerance oddechová a nenáročná záležitost.
Zajímavost: Většina scén vznikla přímo na place improvizací.
Originální trailer filmu Čtvery Vánoce / Four Christmases
Zevlovat a prudit (
Observe and Report) (středa 8. 7., Nova Cinema, 21.45 - 23.20 / pátek 10. 7., 00.00 - 01.35)
© Middle of the Row
Jedenáct let stará kriminální komedie je hodnocena hodně rozporuplně a lépe v zahraničí než u nás. Dáno je to jednoznačně tím, že hlavní hrdina není úplný sympaťák a někomu bude vysloveně protivný. Režisér a scenárista
Jody Hill na tom navíc postavil celou zápletku, což opravdu může pro někoho být nepřekonatelný problém. Humor je taky ryze jednoduchý a buranský, příběh nedává moc smysl a je záměrně epizodický, tempo je naštěstí natolik svižné a stopáž natolik krátká, že těm, kterým to tolik vadit nebude, spousta věcí dojde až zpětně. Objevuje se ale poměrně dost komentářů, které tvrdí, že snímek je natočen tak sofistikovaně, že je sociální sondou a kritikou průměrnosti a buranství a nevtipný je zcela záměrně. Pokud ho někdo bude číst tímto způsobem, dostane dost možná hodně neobvyklý zážitek a bude skoro nadšený. Hlavní roli si vychutnává
Seth Rogen, jehož doplňují třeba
Ray Liotta,
Anna Faris,
Michael Peña nebo
Danny McBride. Dost kontroverzní tip.
Zajímavost: Během natáčení jedné ze scén zlomil
Rogen nos jednomu z kaskadérů, když ho skutečně uhodil do obličeje.
Oficiální trailer filmu Zevlovat a prudit / Observe and Report
Dalida (
Dalida) (čtvrtek 9. 7., ČT art, 20.00 - 22.05)
© Kino Lucerna
Čtyři roky staré francouzské životopisné drama je v našich končinách známé jen minimálně a není se co divit. Zpěvačku
Dalidu, jejímiž osudy se zabývá, zná totiž taky jen málokdo. A to bude asi pro našince ten největší problém, protože režisérka a scenáristka
Lisa Azuelos toho o ní neznalému publiku moc neprozradí a navíc vypráví retrospektivně, kdy různě přeskakuje životní období, takže je velmi těžké se ve snímku orientovat. Trošku zamrzí, že příběh je ovlivněn zpěvaččiným bratrem, který na něj dohlížel, takže její kontroverzní politické názory jsou zcela upozaděny a o osobních problémech se až na výjimky nehovoří. Snímek se tím pádem omezuje jen na sérii několika romantických zklamání a hudebních vystoupení. Nad vodou ho drží právě výborná hudební složka, aranže jednotlivých scén, příjemná melodramatická atmosféra, krásná kamera a parádní výprava, která skvěle vystihuje svou dobu. Titulní roli ztvárnila výborná
Sveva Alviti, které sekundují mimo jiné
Riccardo Scamarcio,
Jean-Paul Rouve nebo
Vincent Pérez. Být to celé o něco kratší a celistvější, byl by dojem ještě lepší.
Zajímavost: Snímek vychází z knihy
Catherine Rihoit a
Orlanda.
Originální trailer filmu Dalida / Dalida
Pidilidi (
The Borrowers) (čtvrtek 9. 7., Nova Cinema, 20.00 - 21.45)
© IMDb
Britsko-americká komedie z druhé poloviny devadesátých let je opět v zahraničí hodnocena lépe než u nás a také mnohem více známá. Dáno je to samozřejmě i tím, že ani knižní předloha
Mary Norton není v neanglicky mluvících zemích tak populární. Režírující
Peter Hewitt se v ní na sílu románu spolehl možná až moc, protože rezignoval na jakékoli ambice a originalitu a jen za sebe naskládal více, či méně vtipné scény, které nedrží u sebe a mají trochu groteskové ladění. Naštěstí to ale udělal poměrně decentně a v humoru převážil britský přístup nad americkým, takže nejde o ten úplně nejjednodušší, ale spíš o trošku sušší a nahláškovaný. Potěší svižné tempo, příjemná atmosféra, velmi solidní triková stránka a spolehlivá hudba
Harryho Gregsona-Williamse. Ústřední roli ztvárnil spolehlivý
John Goodman, jehož doplňují například
Mark Williams,
Jim Broadbent,
Tom Felton nebo
Celia Imrie. Další nenáročný a vesměs pohodový tip.
Zajíamvost: S režií byli spojováni
Steven Spielberg a
Robert Zemeckis, oba ji shodně odmítli kvůli přepálenému a příliš bláznivému humoru.
Oficiální trailer filmu Pidilidi / The Borrowers